Eldőlt, hogy mi lesz a magyar oktatás közeljövője. Hosszabb távot azért nem lehet jósolni, mert már elég reform-hátraarcot láttunk két évtized alatt.
A rendelkezésekről készített és komoly iskolabezárásokkal, pedagóguselbocsátással számoló hatástanulmányokról Hoffmann Rózsa szinte biztosan valótlant állított, elképzelhetetlen, hogy nem tudott róluk. Ezek után sokak első és természetes reakciója, hogy az államtitkárnak le kell mondania, vagy a miniszterelnöknek kell menesztenie őt. Ne siessük el az ítélkezést, mert Hoffmann felsülése nem saját munkájának eredménye, hanem a Fidesz-féle politikacsinálásé. Ismerjük: megígérünk mindenkinek mindent, jelen esetben a szülőknek a jobb és tartalmasabb oktatást, a pedagógusoknak a rendteremtést, és ami problémásabb, egyszerre hatékonyságnövelést és minden állás megmaradását. Tudja mindenki a szavazópolgáron kívül, hogy áldozatok nélkül nem megy, de nem beszélünk róla, a hatástanulmányokat félretesszük, csak elfelejtődik, idővel úgyis kiszorul a hírekből.
Tegyük fel, a kormányzat őszintén elmondja, hogy az adott ágazatban ki mire számíthat (bár akkor kiderül, hogy ellenzékben lódítottunk, de ez nem szokott akadály lenni). Nem biztos, hogy a tanárkirúgások sokkolták volna a társadalmat, akkora presztízse nincs annak a szakmának, mint mondjuk az orvosokénak, a kormány rájátszhatott volna a direkt pedagógusellenességre is az ellenőrizetlenség, a három hónapos szabadság meg a sok délutáni szabadidő emlegetésével. Ezt így szokták, hasonló történt a múlt busz- és mozdonyvezetősztrájkjainál, de legutóbb a belügyi dolgozók korkedvezményes nyugdíjánál is: csak elő kell venni és lobogtatni a privilégiumaikat, hogy beinduljon a társadalmi méretű féltékenység, végül desszertként bevethető a szakszervezeti vezetők jó fizetése.
A Fidesz és kormányának tevékenysége újra divatba hozta a közhelyeket, most például ezt: az őszinteség tervezhetővé tenné a jövőt. Egy ágazati dolgozónak nem mindegy, most tudja-e meg, hogy veszélyben van az állása jövőre, vagy már évek óta tudhatja, és alkalma nyílik valami más kitanulására, hogy könnyebben helyezkedhessen el, és ne legyen sokáig munka nélkül. A tanári szakokkal kacérkodó érettségizetteknek és egyetemistának sem mindegy a szakválasztásban, hogy munkanélküli segély vagy jól fizető piaci állás várja-e őket a diploma után.
Csakhogy a Fidesz megtanulta - és ki is használta - ellenzékben, hogy az olyan társadalmi alrendszerek, mint az oktatás és az egészségügy, be vannak csatornázva minden család életébe, az aktív korúak gyereke az egyikben van, idősödő szülei a másikban. Ha valami változik ezekben a rendszerekben, az bizonytalanságot szül, ami terjed és többszöröződik, hiszen például az épp bezárásra ítélt iskolában tanuló gyereknek is lehet két szülője, egy nagytestvére, négy nagyszülője, ami mindjárt hét szavazópolgár. Ahol pedig a bizonytalanság, ott felcsillan a politikus szeme, oda be lehet nyomulni, félnek is a kormányok, hogy ez alkalom a demagógiára és populizmusra hajló ellenzéknek a szavazatszerzésre.
Az oktatási törvény alkotásának folyamata alatt sokat ekézték az oktatási kormányzatot és Hoffmann Rózsát, jelen blog egy bombasztikus kijelentését hánytorgatta fel neki. Ezek az elemzések sokszor igen alaposak, bár néhány fontos szempont rendre elmarad. Például a Mandiner egy nemrégi cikkéből az derül ki, hogy a pedagógusok óraterhelése eddig is jóval nagyobb volt, mint a kötelező óraszám, viszont egyetlen szóval sem említik a megnövekedett adminisztráció munkaóra-vonzatát. Ugyanígy járt a Véleményvezér is, akik a kormánynak az iskolai igazolatlan tanórák elleni harcát sikernek értékelték anélkül, hogy utánanéztek volna a háttérnek, az iskolai adminisztráció felduzzadásának.
(A rendelkezések közül a Vv csak a jegyző szociális juttatásokat érintő felfüggesztési jogának tulajdonítja a kevesebb notórius hiányzót. Pedig erősebb az a szankció, hogy az iskola már az első igazolatlan óra után megkeresi a szülőt, a tizedik hiányzásig egyszer a családgondozó szolgálatot, vagyis sokan kerülnek korán képbe a lógásra hajlamosak közül, viszont az iskola lesz a Posta első számú ügyfele.)
Azt nem lehet mondani, hogy a reformkoncepció hiányzott volna az oktatási kormányzat részéről, lényegében annyit akarnak, hogy a jelenlegi szülők korosztálya számára megismert iskolavilágot hozzák vissza (lásd: rend és fegyelem, szakfelügyelet, hároméves szakképzés). A pedagógusok igénye is valami hasonló lehet, de azért nem az állásvesztés árán. Hoffmann különben ütésálló politikusnak mutatkozik, a hazugság világa sem vele kezdődött.
Az egészségügy vezére, Szócska Miklós is csak azért nem kapott több támadást, mert még nem nyújtott be egy átfogó törvényjavaslatot.
Mily megejtő és hasznos, hogy már megint egy kis párt kezébe adták ezt a két területet, jó lesz kereszténydemokratákkal fölmosni a padlót, aztán majd jöhetnek a nagy párt nagy megmentői.
Mily megejtő és hasznos, hogy már megint egy kis párt kezébe adták ezt a két területet, jó lesz kereszténydemokratákkal fölmosni a padlót, aztán majd jöhetnek a nagy párt nagy megmentői.
Ha tetszett az írás, csatlakozz a Politológusblog Facebook-csoportjához!
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Kulturális köztársaság 2011.11.14. 20:39:15
Trackback: Hoffmann Rózsa: a magyar adófizetők pénzét ne költsük külföldi varázslóiskolákra 2011.11.14. 10:03:13
Trackback: Hoffmann Rózsa - a Pinokkió-bajnokság teljes jogú indulója 2011.11.11. 18:49:39
Trackback: Mi várható az oktatásban? 2011.11.11. 18:09:01
Trackback: Húszmilliós gumicsont Kerényitől 2011.11.11. 17:42:51
Trackback: Pokorni az iskolák államosításáról 2011.11.11. 17:01:02
Trackback: Pokorni az iskolák államosításáról 2011.11.11. 17:01:01
Trackback: „Arra van szükség, hogy felrázzuk a diákságot” – Interjú Polgár Dórával 2011.11.11. 15:08:38
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
evoki 2011.11.11. 14:35:31
Reform az lenne, ha alulról szerveződő módon a pedagógusképzést alakítanák át, folyamatosan frissítenék az iskolák pedagógusgárdáját, és úgy oldanák meg az iskolabezárásokat, hogy elbocsátások nélkül menjen végbe.
Ha a falusi iskolákat bezárják, a falvak pusztulása felgyorsul. Ezt nem szabadna engedni, még akkor sem, ha az ezertöbbszáz fős városi iskolákban kevesebb pénzbe kerülne az oktatás.
kicsijuti 2011.11.11. 15:18:16
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 15:25:55
Most vegre orulhet a szajuk, hogy a ven tanito, aki anno behuzta nekik az egyest, futva menekul a kukatol, mert jon a rendor birsagolni.
magyar magyarnak farkasa.
Répa89 2011.11.11. 15:26:25
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 15:32:44
Ezenkivul falun a tanulo rendelkezesere allo informacioforrasok is korlatozottabbak.
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 15:33:49
Dr Kangörény 2011.11.11. 15:34:47
Még akkor sem, ha többfajta ötlete van a totális pusztításra.
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 15:37:18
Aztan mara kiderult, komolyan gondoltak.
Magyarorszag az elmult 100 evben immaron harmadszor uzi el azokat a polgarait, akik kepesek lennenek kihuzni a szarbol.
Ami marad, a kocsmak nepe, meg aztan visit, hogy milyen szar nekunk.
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 15:42:00
Ahoz ugyanis szakertokre, ertelmisegre is szukseg van.
Fokepp ma, amikor nem az a kerdes, hogy mennyit termelunk, hanem hogy a termek megallja e a helyzetet a fejlett piacokon.
Hiaba rajzolunk a Raba termekre kokardat, attol nem veszi meg a svajci, meg a nemec.
Azokat uzzuk el, akik meg tudnak hatarozni az iranyt.
igy volt ez a II. VH idejen, aztan 56-ban, es most is ez lesz.
Répa89 2011.11.11. 15:53:40
Répa89 2011.11.11. 15:56:15
kicsijuti 2011.11.11. 16:01:40
Mesterlövész 2011.11.11. 16:02:34
kicsijuti 2011.11.11. 16:09:01
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 16:15:52
de azert leecccerusitem, termeszetesen a vegletekig spanolva:
van egy alsomocsoladi osszevont tagozatos iskola. A gyerekek szulei javareszt befelyezetlen altalanos iskolaval, tobbseguk alkoholista. A gyerekek egyharmada melyszegenysegben tengodo csaladbol jon, jopar HHH tanuloval (halmozottan hatranyos helyzetu). Keszsegeik, ismereteik egyenlo a nullaval.
Na ebbol szervezz te olyan szintu oktatast, mint egy budai elitiskolaban, ahol a szulok azon versenyeznek, hogy melyik ismert zenepedagogushoz jarassak maganorar a gyereket amikor epp nem tanulmanyi versenyre kesziti fel oket a magantanarjuk. Otthon Discovery, magankonyvtar, es szelessavu internet, es apuci meg anyuci tud valaszolni a koloknek, ha megkerdezi toluk, hogy ha Pityuka biciklizes kozben kilometerenkent 0,4 deciliter vizet iszik meg, akkor mennyi parolgott el a masfelliteres lefedetlen kulacsbol, ha tudjuk hogy ketharmadnyi folyadek volt benne indulaskor, Pityuka 7800 metert karikazott azota, es most felig van.
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 16:23:37
elarulom, semennyi, pontosabban -0.68 dl. Tehat valszeg toltottek bele, vagy ami sokkal valoszinubb, elcsesztek a feladatot. (A pelda egy 4.-es feladatbol szarmazik)
Na most melyik befejezetlen altalanos iskolaval rendelkezo apuka jon erre ra?
kicsijuti 2011.11.11. 16:23:50
kicsijuti 2011.11.11. 16:27:12
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 16:35:49
azt se tudod, mi az az osszevont tagozat.
na pattannny le rolam kicsirigo...
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.11. 16:40:53
komplikato 2011.11.11. 16:43:11
kicsijuti 2011.11.11. 16:48:37
hairmann 2011.11.11. 19:05:04
Nézz egy kicsit körül az ország nagyvárosaiban, ott sem képzettebbek a szülők, (sőt van ahol sokkal több a szegény vagy lumpen szülő) csak nagyobb az osztálylétszám, ezért kisebb az egy gyerekre jutó idő, figyelem, támogatás. Amióta a pályán vagyok, divat lenézni a falusi iskolákat az ott elért eredmények ellenére. Van jó, és van gyenge falusi iskola. Meg van jó meg gyenge városi isiskola is.
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.12. 00:54:55
egy szoval sem allitottam, hogy a falun dolgozo pedagogus kevesbe lenne alkalmas a feladatra.
Ellenkezoleg, pl szerintem egy osszevont tagozaton megszervezni az oktatast, sokkal ratermettebb munkaerot igenyel.
Viszont nem fogsz meggyozni arrol, hogy az elmaradottab regio kisfalvaiban ugyanolyan kepessegu, ugyanolyan ismeretszinrol indulo, es ugyanolyan kepzettsegu szuloi hatterrel rendelkezo gyerekekbol all ossze egy-egy osztaly. ne romantikazzunk mar, a valosag nem ez. Hazank kistelepulesei szepen elsorvadtak az elmult 30 evben, maradtak az oregek, es a legszakkepzetlenebbek, akiknek migracios eselyeik egyenloek a nullaval.
Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.12. 01:01:25
Magyardombegyhazara tuti nem vinnek a szulok a gyerekeket
hairmann 2011.11.12. 10:42:49
Iskolabezárásokkal olcsóbb lesz oktatás? Kicsit. Még rosszabb lesz a hatékonysága? Igen. Kevesebb tudás, jobban etethető tömeg. Ez a cél, nem?