Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért

2012. május 26. 21:09 - politologus

Kilógunk a NATO-ból? - A magyar biztonságpolitika elmúlt 15 éve

"A görögök után legtöbben Magyarországot raknák ki a NATO-ból"írta minap az Index egy külföldi szakértők közötti kutatás eredményéről tudósítva. Potyautas - ez a szitokszó, ami az ilyen szövetségek tagjai között az alulteljesítőknek jár, s nekünk ismerős lehet a Varsói Szerződés időszakából is. Hogyan jutottunk idáig, mit rontottunk el? Cikksorozatunkban nagy vonalakban áttekintjük a magyar honvédelmi, biztonsági és szövetségi politika elmúlt tizenöt évét.

Kezdjük a problémával: a honvédelem nálunk a politika mostohagyereke. Amit a múlt politikaalkotásából leginkább észlelhettünk: 1.) a koncepciók hiánya vagy rossz időzítése, 2.) a külső és a belső követelmények be nem tartása, 3.) a krónikus pénzhiány.

A stratégiaalkotásban a külső körülmények gyors változása is okozott problémákat, pedig korábban sem ment minden simán (talán azt leszámítva, hogy térségünk országai hasonló integrációs mintát követtek, és a térség stabilizálódott).

A NATO-csatlakozás után 2002-ben készült már az új, a 2001. szeptember 11. utáni helyzethez mért stratégia, amit a következő kormány felülírt, az EU 2003-as stratégiája pedig időszerűtlenné tett. A 2004-ben készült újabb kormányhatározat visszavont a rendszerváltás óta követett prioritásokból, de reagált új biztonsági helyzetre. 2004-ben az ország egy nagy bővítés keretében az Európai Unió tagja lett. A 2006-tól kezdődő ciklus elején a külügyminisztérium kutatóintézetek bevonásával kezdte el kidolgozni az új külpolitikai koncepciót, amely már számol a gyökeresen megváltozott helyzettel. A 2008-ban elfogadott dokumentum a biztonságot komplex kérdésként kezeli: a katonai mellett figyelembe kell venni, a politikai, emberi, kisebbségi jogi, környezeti, gazdasági, technológiai stb. tényezőket is, és kiemelten a szociális biztonságot.

Ebben a szemléletben az egyes országok biztonsága (még egymástól távol esőké is) egymástól elválaszthatatlan. Foglalkozni kell azzal, milyen világban, milyen Európában szeretnénk élni, és egy ország biztonságának garantálását ez a stratégia legfelső szinten a nemzetközi szervezetekhez helyezi, a NATO-hoz és az EU-hoz. Bár a bipoláris világrend felbomlása, majd az EU közös kül- és biztonságpolitikájának erősödése felveti a NATO szerepének újraértelmezését, a szervezet létének értelmét, egyelőre országunk a NATO erősödésében érdekelt, a tagságot alapvetőnek tartja. Ugyanígy az EU-ban is a közös védelempolitika elmélyülésében, az integráció fokozásában vagyunk érdekeltek.
Ma Magyarországnak olyan biztonsági kihívásokkal kell foglalkoznia, mint az energiaellátás, a migráció és demográfia, a gazdaság ügye, a csökkenő bizalom, a belső feszültségek, a határon túli magyarok helyzete.

Nézzük honvédelmünk alakulását, s közben NATO-tagságunk történetét!

A délszláv háború idején került sor először magyar részvételre külhoni békefenntartó műveletekben: először az IFOR, majd az SFOR keretében zászlóaljnyi, hidak felújítását és pontonhidak építését végző műszaki kontingens dolgozott Horvátországban, ennek során professzionálisabbá vált a magyar hadsereg, egyben a leendő szövetségesekkel is mód nyílt az együttműködésre. Annál tragikusabb volt viszont, hogy ezekben az esetekben explicit láthatóvá vált Magyarország lemaradottsága: egyetlen akcióba sem lehetett volna egyik napról a másikra belépni, az állomány adott állapotában részt venni, mindhez azonnali és óriási ráfordításra volt szükség.

1998-tól az Orbán kormány pótolta a korábban hiányzó 10-15 éves stratégiai tervezést, keményen racionalizált, átszervezett, foglalkozott a személyi állomány morális állapotával is, és ekkor került sor a NATO-ba való belépésre is (1999). Erre az időszakra esett a koszovói konfliktus, amelynek megoldásában országunk is részt vett. Ahogy elődje is, ez a kormány is azzal szembesült, hogy nincsenek a nemzetközi feladatokra azonnal, külön képesítgetés és eszközbeszerzés nélkül bevethető, készültségben tartott erők. (Hasonló tapasztalat származott a tiszai árvízi munkálatok idején végzett műveletekből is.) A haderőstruktúra területén meg kellett határozni az ország reális képességeit, kialakítani ezeket a nemzetközi békefenntartó műveletekben azonnal bevethető alakulatokat.
A szakértők bírálata szerint az utóbbi, gyorsan bevethető erőkön belül harci alakulatokat is fel kellett volna állítani, és a NATO-vállalások sikeres teljesítéséhez elégséges forrást (a GDP 1,7%-a helyett 2% körülit) kellett volna biztosítani.
Még az Orbán-kormány időszakára esett a MIG-29-es vadászrepülőgépek utódjáról szóló döntés, az amerikai F16-os és a svéd Gripen közül az utóbbira esett a választás, mert utóbbi ajánlat nagyobb gazdasági ellentételezést ígért.

A 2002-től regnáló új kormánynak már a megváltozott biztonságpolitikai környezetnek kellett megfelelnie. Az ekkor született határozatok szerint az ország alapvetően biztonságban van, amit a NATO garantál. De az is cél, hogy a NATO műveleteiben könnyen részt vehessünk egy még az eddigieknél is kisebb, de jóval modernebb és ütőképesebb hadsereggel, így - és a 2% felé törekvés vállalásával - visszaszerezhető a NATO bizalma is.
A reformprogram a a hadsereg állapotát felmérő Védelmi Felülvizsgálattal indult, ami szinte tankönyvi módon járt el a célok felvázolásától indulva a választható megoldási alternatívák hatáselemzésén át a prioritások meghatározásáig. A vizsgálat tapasztalatait és a bejárandó utat az Úton a XXI. század hadserege felé című dokumentumban foglalták össze. A 2003-as NATO-csúcson tett vállalásokkal együtt a kormány egy modulszerű, multifunkciós, nemzetközi színtéren bevethető hadsereget létrehozását kezdeményezte. A védelmi költségvetés reformja el is indult, de csak kísérlet maradt, mert a kormány túlterhelte az országot a 2002-es jóléti intézkedésekkel.

A 2006-tól soros Gyurcsány-kormány először a múlt gigahiánya, majd a gazdasági válság miatt nem tehette költségvetési prioritássá a honvédelmet, inkább erősen racionalizált, többnyire fiskális szempontok uralma mellett. Ez érintette a személyi állományt, a hadvezetés középszintjét, a toborzás változását. Eredmény, hogy a harcoló alakulatok száma emelkedett, de sajnos e ciklus alatt sem állt fel egy olyan finanszírozási forma, amely garantálja a védelmi kiadások folyamatosságát. Sőt, a haditechnikai fejlesztések újra csak elmaradtak, a tartalékos rendszer most sem telt fel tartalommal. A 2007-ben a honvédelem jövőjével foglalkozó országgyűlési határozat az eddigi folyamatokat egyértelműsítette, kilátásba helyezte a fejlesztéseket. Csakhogy a politika ismét megfeledkezett egy nemzeti-katonai stratégia megalkotásáról, a változtatások továbbra is úgy zajlanak, hogy nem tudjuk, milyen haderő-modellt akar üzemeltetni az állam.

A második Orbán-kormány első két évében tiszta, átlátható viszonyokat ígért a területen, és elkötelezte magát egy lassú, de talán épp ezért tartható fejlődési pálya mellett. Külpolitikai megítélésünk azonban romlott a kétharmados nyomulás meglehetősen sok és látványos akciója miatt, így érthetőbb a mostani erősebb bírálat NATO-tagságunk kapcsán. A balti légtér védelmébe 2016-tól történő "beszállás" bejelentése és előkészítése most zajlik, a végrehajtás már bőven a következő kormányzati ciklusra esik.

(Folytatjuk.)

Ha egyetértesz vagy vitatkoznál, lájkold és kövesd a Politológusblogot!
follow us in feedly

35 komment
· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://politologus.blog.hu/api/trackback/id/tr514548091

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hadkötelezettség és az emberi jogok 2012.05.27. 10:05:48

Hadkötelezettség mint a modern állami rabszolgaság. Rabszolgák legyünk, vagy szabadok. Ez a kérdés a jövőben, válasszatok! Részlet Farkas Henrik (1942-2005) a Hadkötelezettséget Ellenzők Ligájának egykori elnöke, a "Hadkötelezettségről elkötelezet...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.26. 21:25:35

Az írás támaszkodik Gazdag Ferenc, Kern Tamás, Deák Péter, Szenes Zoltán, Galló Béla, Hautzinger Gyula írásaira, és a Magyar Honvédség különböző kiadványaira. Részletesebb bibliográfia a sorozat végén.

Pobjeda Rezső fémipari TMK-s 2012.05.26. 22:40:54

Gyurcsány Ferenc az utolsó reménység, hogy megmentse a haldokló magyar népet az aljas hazaáruló fidesz banditáktól.
Nemsokára eldördülnek az Auróra cirkáló ágyúi és a dolgozó nép visszaveszi a rabló tolvaj vadkapitalista imperialista szivarozó bankároktól az elrabolt jussát!
A munkás bére az égre kiált!

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.26. 22:56:36

Azon olvasóktól, akik esetleg lázasan keresték, hogy mi a franc történt 2011. szeptember 11-én, ami a világ biztonságpolitikáját felforgatta, elnézést kérek, a hibát javítottam...

Rwindx 2012.05.26. 23:11:57

Pont az említett hír megjelenése előtt 1-2 héttel vitatkoztam pacifistákkal itt a blog.hu-n mert szerintük nincs szükség a hon és hadvédelmi fejlesztésekre, a lakosság szélesebb körű oktatására, könyebb bevonására mert a NATO úgyis megvéd minket. Hát ennyit erről...

bazd meg 2012.05.27. 00:13:06

Igy is ugy is haboru lesz hamarosan. Amugy meg egy magyar katona tobbet er egy szal kardal mint tiz masik, Hol is hallottam en ezt ?? Ja igen a parlamenteben;^)

Nick Leeson 2012.05.27. 00:15:57

Ha valaki egy dolgot tud mondani ebben az országban ami normálisan működik, akkor szívesen meghallgatom... szerintem nincs ilyen. A honvédelem is ugyan úgy része ennek a trutyinak mint annyi minden más...

Measurer 2012.05.27. 00:36:25

Talán az sem esett jól a NATO-nak, hogy Mo.szabotálta a lokátor-telepitást, vagy amikor volt KGB-st akart delegálni a hírszerzési bizottság vezetőjének.

pandacsökiboborján 2012.05.27. 00:49:36

@Nick Leeson: a kivándorlás működik...
"költségvetési prioritássá a honvédelmet" hát ez jó...mintha ez lenne a legnagyobb gond. én voltam ht. tiszt,de leléptem a cégtől. Mocskos korrupt társaság és véleményem szerint csak az életképtelen,lusta emberek gyűjtőhelye. Minek pénzt költeni egy olyan "hadseregre"ahol még közelharc oktatás sincs. Pár hét Kravmaga kiképzéssel valaki képessé válik ,hogy elvegye egy képzett katona fegyverét,mert azt se tudja a nyomorult,hogy mit csináljon...de a lényeg ,hogy a parancsalaki foglálkozáson minden szépen menjen...azt a pénzt,amit honvédelemnere költenek,inkább át kellen utalni az USA-nak,egyfajta védelmi pénzként

vontod75 2012.05.27. 00:49:54

Nem tudok olyan országot mutatni, ami ütőképes, legalább területvédelemre alkalmas hadsereg nélkül hosszútávon fennmaradt. Sajnos mint minden területet ezt is hagyták leépülni :(
Ajánlott videó:
www.youtube.com/watch?v=uCt0hcaBtOM

csizmater 2012.05.27. 00:51:49

Nem balkáni, hanem balti légtér.

vontod75 2012.05.27. 00:56:54

@csekker4: Jó hogy mondod. A balti légtér védelmének bevállalása megint páratlan diplomáciai érzékről tesz tanúbizonyságot. Kitől is kell védeni a balti légteret? Az oroszoktól. Mely országtól függünk leginkább energia ellátási szempontból? Oroszországtól. Aztán majd csodálkozunk, ha nem adnak gázt, vagy csak nagyon drágán...

olap 2012.05.27. 01:31:01

@csekker4: jaja balti és nem 2016, hanem 2015-2018 között, de légtérnek légtér.

vontod75 2012.05.27. 01:45:46

@olap: Ha Magyarisztánról van szó, akkor a 2015 az simán lehet, hogy 2016, de az is lehet, hogy unortodoxiában az 2018...

Sanda gyanu 2012.05.27. 01:59:53

Ha jól emlékszem, a NATO-ba azért vettek fel minket hihetetlen gyorsasággal, mert kellett a pápai reptér az amerikai gépeknek, hogy onnan felszállva tudják bombázni a szerbeket. Szóval olyan gyorsan döntöttek a felvételünkről, hogy még egy delegációnak sem volt ideje kiutazni. Egy magyar hivatásost találtak, aki tarthatta a magyar zászlót az ünnepség alkalmából, de ő is csak véletlenül volt ott, mert épp valami vezetői tanfolyamra volt beiskolázva. Más szavakkal: nekünk nem akkor kellett volna menetrend szerint belépni, hanem csak jóval később, amikor már felfejlesztettük magunkat olyan előírt szintre, ami már megfelel a belépéshez, csak a történelmi események beleszóltak ebbe. Így nem csoda, hogy akkor valóban nem voltak a nemzetközi feladatokra azonnal, külön képesítgetés és eszközbeszerzés nélkül bevethető, készültségben tartott erők. Viszont így megúsztunk egy olyan folyamatot, ami hasonló az euro bevezetéséhez, vagyis nem kell kurva sok pénzt rááldozva felfejleszteni a hadsereget egy bizonyos előírt minőségi szintre, hiszen már bent vagyunk! Micsoda véletlen! Akkor azt a pénzt, amit erre szántunk, akár másra is költhetjük! Mondjuk Ezüsthajó Kft-re.

Niebur 2012.05.27. 05:29:56

@pandacsökiboborján:

Rendkívül sokoldalú, kosszú ideig tartó tapasztalata lehet, ha ilyen módon formál véleményt. Biztos, hogy igaza van?

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.27. 06:43:48

@csekker4: Köszönöm, javítottam!
@olap: Orbán felajánlásában volt a 2015, a csütörtöki hír már 2016-os kezdésről szólt. Ez azért is valószínűbb, mert a tervek szerint csak 2016-tól költhetünk többet honvédelemre, addig max. szintentartás.

Peppone Botazzi 2012.05.27. 07:16:06

Felesleges csűrni csavarni amíg a magyar katona éppen csak pár forinttal keres többet a minimálbérnél, segélyből meg sokkal többet össze tudnak szedni azok akik profi segélybőlélők...
A hétköznapi felszerés.katasztrófális, 40 fokban us téli bakancs van csak, mert nem lehet nyárit beszerezni. Milyen modernizációról beszélünk amikor lábbelit nem tudnak adni az embereiknek...

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.27. 09:39:14

@Peppone Botazzi: Erről lesz szó legközelebb. Szvsz nagyobb ráfordítás esetén először a "kirakatot" stafírozzák ki, csak utána a többit.

mizrolist 2012.05.27. 09:44:42

@vontod75: nekem eleve gyanús volt a bejelentés időzítése; kikerült a fent említett körkérdés eredménye, és másnap Orbán bejelentette a balti szerepvállalást...

bucbuc 2012.05.27. 09:45:25

Bakker, ez mi?

Vmi középiskolai dolgozat?

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.05.27. 10:02:15

„Jómagam öt gyereket szerettem volna, lett belőle három, mindhárom fiú. De azt hiszem, a három fiú felér legalább öt lánnyal – nyilatkozta pár napja Harrach Péter, majd hozzátette: – Nézzék, a mi dolgunk az, hogy nagyobb összefüggésekben, társadalmi összefüggésekben nézzük a dolgokat, az indentitásunknak megfelelően.”
Már csak azt kéne tudni, hogy Harrach Péter szerint 3 fiú > 5 lány, esetleg ≥. Az mindenesetre világos, hogy a képlet alapján egy fiú az legalább ötharmad lányt ér. Ahogyan az is, hogy Harrach Péter szerint a nők másodrendű állampolgárok. Viszont érdekelne, hogy a képviselő úr milyen (hit)tudományos kutatásokkal támasztja alá ezt az állítást – ha már így „nagyobb összefüggésekben, társadalmi összefüggésekben” nézi a dolgokat. Természetesen az identitásának megfelelően.
Harrach Péter nyugodtan előadhatja véleményét a a párttársainak, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, a templomban vagy baráti körben is. Az országgyűlés Emberi jogi, kisebbségi, civil- és vallásügyi bizottságának tagjaként azonban nem. Egyfelől, mert az általa is megszavazott Alaptörvény XV. cikkének 3. pontja kimondja: „A nők és férfiak egyenjogúak.”
Másfelől mind a magyar, mind az uniós értékrend szerint megengedhetetlen, hogy a törvényhozó testület egyik tagja a nők alacsonyrendű voltát deklaráló megjegyzést tegyen.
Azt csak nagyon halkan jegyezném meg, hogy a frakcióvezető úr - – úgy is, mint a magyar politikai élet mérhetetlen támogatottságú alakulatának képviselője – az általa mélységesen lenézett nők adójából is kapja a fizetését. Bár tudom, hogy a pénznek nincs szaga – ha következetes önmagához –, holnaptól lemond a jövedelmének feléről. Vagy legalább is elmormol egy bocsánatkérést. Arra, hogy eltakarodjon a politikai életből, ahogy az minden más kulturált országban történne, és a továbbiakban a kánonjog területén fejtené ki áldásos működését, gondolni se merek.
Ilyen álszent, sunyi, gőgös, jellemtelen bóvli banda vezeti az országot!

Mea culpa?

manager2008 2012.05.27. 10:05:29

Az utolsó díszszemlén felvonuló állomány megenné reggelire a mai hadsereget. Budapestet sem tudnák megvédeni nem az országot, akkor meg minek az egész? Nincsenek tartalékosok, nincs területvédelem, a lövészklubokat szinte üldözik, nincs honvédelmi ismeret oktatás, legfeljebb háborús filmekből szerezhet valaki ismeretet. Hívják inkább rendőrségnek.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2012.05.27. 10:07:13

Hadkötelezettséget Ellenzők Ligája

Nem leszünk játékszerek! Önkéntes legyen és ne kötelezettség!
Küldetés
A működését 2004.11.13. - 2011.08.11. között felfüggesztett HEL pártoktól független civil mozgalom. Kizárólagos célja a hadkötelezettség, a sorkatonai szolgálat, a kényszersorozás mielőbbi felszámolása. A politikai nyomásgyakorlás törvényes eszközeit felhasználva sürgeti a cél elérését, az emberi jogokat súlyosan sértő, elavult intézmény megszüntetését.
Leírás
A HEL 2004 november 13-i közgyűlése megállapította, hogy a HEL lényegében elérte célját és felfüggesztette a HEL működését. A web lapot azonban folyamatosan frissítjük. Alakult egy Figyelő Bizottság, ami újraindíthatja a HEL működését, amennyiben arra szükség mutatkozik.

www.facebook.com/hadkotelezettseg.megszuntetese

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.05.27. 10:34:12

Mondjuk hogy miért kéne a görögöket kirakni a NATO-ból, azt nem értem, de biztos. Ahogy olvasom, ott akármilyen válság, hát költenek rendesen honvédelemre. Igaz, neki ott vannak a törökök állandó ellenségnek.

@manager2008: Budapest az ország, különben is :D

@Sanda gyanu: Különben sem áldoztuk volna, mert úgyis el lett volna sikkasztva :D Valami Pintér vagy Drazsé cégen keresztül.

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.05.27. 10:41:57

Az Orbán által "menedzselt", agyon promotált Compact disco "szépen" leszerepelt, ez megint az orbáni Magyarországnak szólt.

Köszönjük O. Viktor és bandája!
Takarodjatok már a fenébe!

www.youtube.com/watch?v=zDEX-YL-v2k

vontod75 2012.05.27. 10:42:12

@ColT: Az hogy a görögöket miért akarnék kirakni én sem értem. Oké, hogy gazdasági válság, de a hadseregük elég normális, F-16osok, Leopárd 2-esek, Pzh2000-esek. A görögök nem hülyék, teljesen tisztában vannak vele, hogy a törökök az első adandó alkalommal lenyúlják Ciprust, valamint F.Y.R Macedoniában is ment a szájkarate, hogy Szaloniki nem is görög, hanem valójában szláv. Tulajdonképpen nem is Szalonikinek hívják, hanem Solunnak.

mallac 2012.05.27. 10:54:00

@Ne küld vissza a konzultációs,"adatgyűjtő" levelet: Harrach arról beszélt hogy három fiúval több a gond mint öt lánnyal.Persze gyogyósék ezt úgy értelmezik hogy másodrendűnek tekinti a nőket.

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.27. 10:55:24

@vontod75: Igen, ez nem valódi "kirakás", inkább a görög politikai helyzet iránti bizalmatlanság egy megnyilvánulása. Az sem tesz jót, hogy az elemzők a görög katonai puccs esetére is készítenek forgatókönyveket... index.hu/gazdasag/vilag/2012/05/22/gorog/

Kutchek (törölt) 2012.05.27. 11:21:03

Mielőtt boszorkányüldözést kiáltanánk magunk ellen:

"Ha választani kellene, akkor a különböző szakértőkből, de amerikai képviselőkből is álló 59 válaszadó közül öten Magyarországot tennék ki a NATO-ból a Foreign Policy felmérésében, csak a minden harmadik megkérdezett szemét szúró Görögországot mellőznék többen."

59 megkérdezetből 5 rakna ki minket. Ez még 10% sincs, szemben a görögök 33%-os elutasítottságával. Gonodolom volt valaki aki Dániát, más meg Luxemburgot baszná ki.

Tény, hogy ramaty állapotban van a honvédelmünk, de azért kellünk mi is a NATO-nak. Ha másért nem akkor a statisztikák miatt. Nem mindegy, hogy 2 ország van jelen Afganisztánban vagy 12, így lesz nemzetközivé a saját háborújuk.

Akkor meg fizessék meg az árát!

vontod75 2012.05.27. 11:39:09

@politologus: A baj az, hogy a magyar kirakás viszont valódi kirakási szándék. A görög katonai puccs az mindig benne van a pakliban. :)
Más...
Saját megítélésem szerint a XXI. századi Magyarország legnagyobb kihívásai a következőek:
- demográfia. A lakosság lassan de biztosan egyre inkább elöregszik, mintha ez még nem lenne elég az aktív, potenciális adófizetők között eszméletlen nagy a külföldre vándorlók, vagy külföldre vándorolni szándékozók aránya. Tovább árnyalja a képet, hogy egész térségekből szorul ki a magyar lakosság, kezdenek összefüggő, csak cigányok által lakott területek kialakulni. (pl. Ormánság, Borsod)Nagyon oda kell figyelni, nehogy mi is megkapjuk a saját Koszovónkat...
- gazdaság : Azt hiszem nem kell részletezni, a magyar gazdaság elmúlt időszaki teljesítménye a bányászbéka fenekét súrolja alulról. A multik exportja nélkül még ennél is rosszabb lenne.
- diplomácia. Ez a terület amiben hagyományosan rosszul teljesítünk. Az európai politikát irányító négy nagyhatalom közül hárommal rossz a kapcsolatunk (emlékezzünk csak a Merkel féle kokira, vagy Sárközy nyilatkozataira, vagy a Putyin fémjelezte Oroszország reakcióira a Moszkva tér, emlékmű áthelyezés témában ... Mondjuk utóbbiról a Trigránit tulajdonosi köre tudna referálni)A szomszédos országok gyakorlatilag utálnak minket, a hagyományosan baráti középhatalmakkal (Lengyelország, Törökország) kb nulla az együttműködés.

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.27. 13:14:46

@Kutchek: Így van, engem is meglepett a minket elutasítók száma, de az a tíz százalék sem kevés, főleg, mert szövetségben gondolkodva az ember önmérsékletet gyakorol a bírálatban. De tényleg nem kell boszorkányüldözni, csak végignézni a hibákat, és azt látni, amit az általam olvasottak is írnak, hogy a velünk együtt indulók ez ügyben is elhúztak mellettünk.
Szóval, folyt. köv., talán holnap.

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.27. 13:18:25

@vontod75: Hát, remélem minél kevesebb dologban van vagy lesz igazad...
A katonai puccsról Orhan Pamuk Hó c. regénye jut eszembe (jó, az török, de akkor is), amiben az író azzal provokál, hogy a katonai puccsokat az emberek jóleső nyugalommal veszi tudomásul, hogy most rend lesz...

olap 2012.05.27. 15:18:47

@politologus: olvastam én is a 2016-os dátumot. De szerintem precízebb a "valamikor 2015-18 között". A válság miatt meg 2016-ban sem fogunk többet költeni, sőt.

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.05.28. 09:56:51

Kedves Olvasók!
A következő rész HAMAROSAN ELKÉSZÜL, még kb. 1 óra, keressétek azt is!
Köszi: P.
Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért
süti beállítások módosítása