Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért

2012. június 26. 15:44 - politologus

Nemzeti konzultáció 2. - Problémák és alternatívák

Tegnapelőtt a nemzeti konzultációt (NK) próbáltuk definiálni. A hozzászólásokból az derül ki, hogy az NK könnyen leértékelhető, talán kormányközpontúsága miatt. Amikor ilyen definíciók születtek rá a kommentelőktől, hogy “parasztvakítás”, “kampányfogás”, “direkt marketing”, akkor maradtunk a kormánykommunikáció területén, az “alibizés”, a “pótcselekvés” már szigorúbb megítélés, hiszen ebben az értelmezésben a kormány nem valamiért, hanem a semmi helyett használja. A tematizáció, a figyelemelterelés és a polgárok megszólítása egyébként nem bűn egy kormány részéről, de az NK-t népszavazásszerű, közhatalmi intézménynek beállítani vagy azok helyett alkalmazni sokkal inkább az.

Elsősorban hitelességi probléma van az NK-val. Olyan kormányzat kéri ki most valamiféle közvetlen formában véleményünket, amelyik a közvetlen demokrácia lehetőségeit erősen szűkítette:

1.) Az Alaptörvénnyel szabályozott, a népszavazáson megkövetelt 50%-os részvétel annyira magas, hogy nem túl sok érvényes népszavazás várható a közeljövőben, mert például az olaszoknál hasonló feltételek mellett 16 évig nem sikerült érvényeset tartani. A 2011-es olasz siker is elég populista volt (pl. legyen állami a vízszolgáltatás), amint a mi egyetlen, az 50%-ot éppenhogy meghaladó (50,51%) 2008-as díjeltörlősünk. (Emlékeztetőül a többi: kórháztulajdonlás és kettős állampolgárság, 2004: 37,49%; EU-tagság, 2003: 45,62%; NATO-tagság, 1997: 49,24%)

2.) A véleményező (konzultatív) népszavazást ugyancsak kivették a rendszerből azon érveléssel, hogy nem használta senki, és nincs is túl sok értelme. Ez tévedés egyébként, sok országban csak ilyen van, és a politikusok ritkán mennek szembe az így kifejeződött népakarattal. De legyen: ha a konzultatív népszavazásnak nincs értelme, akkor a nemzeti konzultációnak pláne nincs.

A népi kezdeményezés eltüntetése jobban védhető (mert a mi népszavazásunknak amúgy is iniciatíva-jellege van), de elég sok passzív elem van a jogrendszerben, ennyi erővel éppenséggel ez is maradhatott volna.

3.) Elmaradt az Alaptörvény népszavazásos megerősítése, Orbán érvelése erről olyan csoffatag volt, hogy inkább nem is idézem. A demokratikus politikai rendszerekben népszavazás és alkotmány rendre találkozik, sok helyütt az országos népszavazás eleve csak alkotmányozó lehet (nálunk csak az nem lehet), de egy új alkotmány evvel történő megerősítése szinte általánosnak mondható. Egy olyan alkotmányt, amely a saját maga és benne a népszavazás általános szabályozását, esetenkénti elfogadását, és az eredmény nyomán a törvényi változtatást a parlament kezébe teszi le, feltétlenül népszavazással kell megerősíteni.

4.) A Fidesz sokáig ellene volt a levélben szavazásnak, pedig az a szavazási procedúrába visz bele egy “közvetlenebb” motívumot.

5.) Sajnos, a népszavazás régtől való, súlyos rendszerbeli problémái nem érdekelték a kormányzatot, átvették a köztársasági alkotmányból a rosszat, az új szabályozásban egyedül az intézmény háttérbe szorítását tartották szem előtt. A tervezett új népszavazási törvény is a további adminisztrációs nehezítés irányába ment el.

A másik hitelességbeli probléma, hogy e kormánytöbbség jogalkotási gyakorlata kizárta a vitákból a társadalmi partnereket, sőt gyakran a politikai partnereket, az ellenzéket, ill. többször még a saját politikusait, tisztségviselőit is. Az érdekegyeztetési fórumokat a Fidesz hagyományosan leépíti, de még első kormányzása alatt és az ellenzéki években civil szervezetek sorának létrehozásánál bábáskodott, és legalább körön belül vitát tudott folytatni. Idővel az ilyen civil szervezetek megerősödhetnek, akár önállósulhatnak is, a politikai túloldalon hasonlók képződnek, lesz valami mozgás, s olyanokat is be lehet kapcsolni az érdekérvényesítésbe, akik a politikától elsőre ódzkodnak, végül a társadalom szervezeti kultúrája is fejlődik. De a Fidesz mára ezt a civilesdit is letempózta.
Szóval, ugyan miért konzultálna érdemben velem, az állampolgárral a kormányzat, ha még a közeliekkel sem akar? Azt kell gondolnom, hogy a téma szakértőit inkább kerülik, és azt keresik, ahol maximum politikai érveket kell használni, s ahonnan a legitimációjukat származtatják, valamint félnek a hatalom bármiféle megosztásától is (pedig: felősséget is le lehet így passzolni).


Mi lenne az NK alternatívája?

Ha nem akarunk messze menni az állampolgári véleményalkotás céljától, akkor a jó nagy kérdéssoros konzultatív referendumok, akár internetes vagy levélben történő szavazással, vagy a deliberatív technikák. Most csak utóbbiról szólunk.

A deliberatív technikák egy újfajta, nyitottabb és informáltabb közvélemény kialakítását célozzák, lényegük, hogy a polgárok és szervezetek elsősorban kiscsoportos formában megvitatnak fontos politikai kérdéseket, tájékozódnak szakértőktől és egymástól. Deliberatív demokrácia működik a gyakorlatban is, ilyen a Porto Alegre-i részvételi költségvetés, a dániai konszenzusos konferencia, vagy az angolszász állampolgári tanács. (Mellesleg: “nyugaton” zajlanak politikai kísérletek pályázati formában, amelyekbe például önkormányzatok benevezhetnek.) 
Míg a népszavazásnál az állampolgárok egymástól elszigetelve döntenek a többieket húsba vágóan érintő kérdésekről, itt van mód meghallgatni egymást. A deliberatív közvéleménykutatásoknál mérik az alanyok kiinduló preferenciáit, a vitafolyamat működését és a résztvevők vitavégi véleményváltozásának mértékét. Az már ennyiből kiderülhetett, hogy ezek elejétől a végéig erősen szabályozott keretekben folyó viták.

Nem akarom fetisizálni ezeket a módszereket, de van már róla tudományos és gyakorlati tapasztalat, voltak már magyar kísérletek is (többek között a 2008-as népszavazásnál), érdemes gondolkodni róla. Íme egy kiindulópont:

Ha a kormányzat konzultálni akar, szervezzen szerte az országban deliberatív technikákkal folytatott vitákat, akár már a felteendő kérdésekről, vagy azok egy részéről, majd pedig a választási alternatívákról. Ennek során módja nyílik szerepeltetni szakértőit, helyi notabilitásokat, és persze az ellenzékkel is számolni kell. A vitára lehetne jelentkezni és pályázni, de akár ki is lehetne kötni, hogy csak civil szervezetek tagjai tehessék ezt, ami akár új civil szervezetek alapítását is elindíthatja. (A múltkor volt szó ennek hasznáról és szükségességéről.) Nem kell félni attól, hogy ezek mögött pártok rejtőzhetnek, ilyen eddig is volt, és nyugodtan megszokhatjuk a “tisztán szakmai” és a pártok szférája közötti szervezetek létét is. 
A vitákra toborzásban és a szervezésben akár segíthetnének az érettségihez közérdekű munkával tartozó fiatalok, további önkéntesek, és nyilván a deliberatív technikákat támogató civilek. Természetesen az eddigi NK kérdéskiküldése is integrálható a folyamatba.

Sokan talán azt a végkövetkeztetést várják, hogy az NK-t jelenlegi formájában ki kell dobni a fenébe. Szerintem kár lenne, e blogon az emberek politikához való visszahozásáról már sok szó esett, valamit muszáj érte tenni, és a demokrácia változása is követel erőfeszítéseket. Így, ha már úgyis volt és lesz NK, meg kellene tölteni tartalommal. Lehet, hogy ez a hatalmi gárda még csak egy kezdetleges formát adott, a célhoz szükséges hitelesség pedig vagy megjön az idővel, vagy egy másik gárdával.

Ha egyetértesz vagy vitatkoznál, lájkold és kövesd a Politológusblogot!
follow us in feedly

14 komment
· 5 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://politologus.blog.hu/api/trackback/id/tr654612597

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nemzeti konzultációval mindent lehet? 2012.12.04. 19:18:13

Újabb nemzeti konzultáció a határon - most éppen a hajléktalanok témájában és a megyei jogú városokban. És miért? Legfőbb taláros testületünk nemrégi döntése miatt, röviden: Orbán Viktor szerint "ésszerűtlen az Alkotmánybíróság döntése, amely kimo...

Trackback: Indul a konzultáció konzultációja 2012.10.28. 21:20:20

Levelet küld a kormány: a konzultáció megvolt, most jön a konzultációról való konzultáció - és így tovább, amíg csak futja a majd egymilliárdból (azaz 976 millióból), amit a kormány erre a célra csoportosított át. Hiába, ez legalább olyan fontos tevéke...

Trackback: Okos rajzás, buta politika 2012.08.08. 08:34:16

Érdekes témát feszeget Peter Miller "Smart swarms", vagyis "Okos rajok" című könyvében. Azt, hogy miként is lehetséges az, hogy a nagy rajokban élő, de önmagukban nem igazán értelmes állatok, gondoljunk csak a méhekre vagy a heringekre, összehnagolt mo...

Trackback: Minek nevezzelek? – Orbán Viktor ezer neve A-tól Z-ig összegyűjtve 2012.06.26. 16:48:06

Az Alcsúti Krisztustól a Zsugorított fideszjézusig. És te hogy nevezed Magyarország miniszterelnökét az internetes fórumokon? Összegyűjtöttem a közösségi portálokon, fórumokon, kommentlistákon előforduló 100 leggyakoribb ragadványnevet, amelyet Orbán V...

Trackback: 10+1 intő jel: a NER olyan, mint egy átverős MLM-vállalkozás 2012.06.26. 16:46:27

Tíz plusz egy hasonlóság miatt kell azt gondolnunk, hogy az Orbán-kormány Nemzeti Együttműködés Rendszere olyan, mint egy rosszhírű, lehúzós multilevel marketing vállalkozás. * Íme a tíz hasonlóság: * 1. Az MLM cégek vezetői azzal toborozzák a belépőke...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

No_Fidesz_No_Problem 2012.06.26. 16:42:51

"Mi lenne az NK alternatívája?"

*

Miért kell "alternatíva"?

Ha csak nem azért, hogy mindenképpen el legyen kúrva pár milliárdocska a haveri cégek kivitelezte önfényező hülyeségekre.

*

Az nem működne, hogy aki elvállalja az ország vezetését, néyg évre, az saját hatáskörben meg is csinálja a munkát?

Mondjuk, azért, mert nem csak megígérte, hogy érteni fog hozzá, hanem mert valóban ért is ahhoz a munkához, amit elvállalt?

És nem várja el, hogy amikor munka helyett csak néz maga elé értetlenül, baromarccal, mert nyilvánvaló, hogy már megint elbaszta, akkor mások, kívülről, SÚGJANAK?

mim 2012.06.26. 16:51:24

Vegyük észre, hogy a vitákat tudatosan kerülik.
Vegyük észre, hogy ők maguk is publikálhatnák - akár mellékletként - a kérdések általuk való értelmezését. De nem teszik.
Vegyük észre, hogy nincs kontrol az adatkezelés (személyes és statisztikai) szintjén.
Vegyük észre, hogy ettől a kontroltól határozottan elhatárolódott a kormány.
Vegyük észre, hogy mindezek ellenére valamiféle döntési és felhatalmazási alapként szándékozza felhasználni az eredményt.

Ezek mind orvosolható gyengeségek a procedúrában illetve alapvető hozzáállásban. Nem könnyen, de megoldhatóak. Egyes pontok - szerintem - határozottan könnyen.

Egy évük van. Az választás előtti évet felesleges már komolyan venni.

Hajrá!

magyar ember teli szájjal 2012.06.26. 17:05:11

Szerintem ne csináljanak orbitális baromságokat nap mint nap (elkúrtukat is beleértve), és akkor nem kell itt konzultálni. Dolgozni kellene, méghozzá jól.

Itt az IMF, Orbán takarodsz végleg, azt igérted? 2012.06.26. 17:09:39

Bóvli kormány, bóvli ország, Magyarország én nem így szeretlek!

Orbán csürhe takarodj!

Kalmár 2012.06.26. 17:35:41

Tök jó ötlet lenne országszerte vitákat indítani....
Gárdista, gyurcsányista, zsidóértelmiségiantifasiszta, konzervatív csoportok vernék egymást rommá.
Tényleg nem látod mi megy a neten is??
Ekkora faszságot régen hallottam.
Gratulálok, kamudemokraták.

Brix 2012.06.26. 17:43:56

Az előzó nemzeti konzultácó kérdéseit sem küldtem vissza, és ezt sem fogom. A legnagyobb probléma az, hogy nem valódi konzultációról van szó, hanem a kormány érdekeinek megfelelően megfogalmazott, jelentős részben demagóg kérdésekről van szó. Lehet uszítani a multik ellen, de a valódi kérdéseket nem teszik fel. Akarjuk-e ,hogy mindenki ugyanolyan arányban adózzon a keresete után, és továbbra is a kismeberekkel fizettessék meg a jómódúaknak adott adókedvezménykeket, vagy legyen progresszivitás? Ezek semmi lényeges kérdést nem kérdeztek meg eddig tőlünk, csak a nyakunkba akasztottak egy olyan Alkotmányt amely tele van kötelességekkel, jogok meg szinte semmi benne. Tönkre tették a szociális rendszert és nyíltan deklarált osztálytársadalmat kezdek építgetni. A társadalmi ujraelosztás új kedvezményezettjei a már nyugati szinten élő felső-középréteg, és a pártközeli vállalkozói csoportok lettek. A többség meg új "rabszolga" munka törvénykönyvet kapott , az adójóváírás elvételét és brutális reálbér-csökkenést. MInden nap új adókkal állnak elő, hogy a kismeberek kiuzsorázásval pótolják azt a költségvetési hiányt - amit a jómódúaknak- saját maguknak adtak. A szociális rendszerre egyre kevesebbet költenek , de a TEK-re , Orbánék magánhadseregére jut elég pénz. Stadionokra is tizmilliárdok vannak előirányozva, hogy gazdagodhassanak a fidesz-közeli nagyvállalkozók, az nem baj ha a magyar foci a béke segge alatt valatt van 30 éve... Csak egy szó van Orbánék kormányzására: ORSZÁGVESZTŐK

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.06.26. 18:00:09

@Kalmár: Ha igazad lenne, akkor a választások alkalmával is folyton verekedések lennének. Meg a pártrendezvényeknél, a tüntetéseken stb. De nincsenek.
Lehet, hogy a neten sok a durvaság, ám a személyes jelenlét arccal, igazolvánnyal egész más.

Ha azt írod, a deliberatív módszer felszínre hozhat szélsőséges vagy borzasztóan ostoba véleményeket is, akkor az bizony igaz lenne. Viszont kezeli is ezeket.

eloi 2012.06.26. 18:16:49

@mim: Így van! A harmadik hitelességi kérdés az, hogy vajon kik, hol, hogyan dolgozzák fel, és hogyan, milyen szempontok (milyen kiértékelő kulcs) alapján értékelik ki és összesítik a beküldött véleményeket? Oké, összeadják hány a-b-c válasz lett. De egyik sem olyan kérdés (kérdés? egyik sem kérdés!) amelyre igen-nem válaszokat lehetne adni. Mert mind függ egy sor más dologtól. És a nép nem szakértő! Éppen azért választunk képviselőket, hogy ők járjanak utána, melyik döntés mivel jár!!! És döntsenek jól. Nagyon fontos kérdéseket és eldöntendőket kell feltenni olyan témákban, amelyekben az "utca embere" is tájékozott lehet, tudhat dönteni. Pl.: lépjünk-e be a NATO-ba? Lépjünk-e be az EU-ba? Stb.

Sajnos az a tény, hogy ezek a kérdőívek valóban csak áldemokratikus, látszat akciók. Vagy legalább mutassák meg, hogy hogyan dolgozzák fel őket, mi lett az eredmény, és az kötelezze a kormányt! Különben mi értelme?
Persze ez is bajos, hiszen nem reprezentatív "minta" küldi vissza!
Hanem leginkább a saját tábor tagjai. Tehát nem is lehet egyfajta népakaratként értékelni. Tehát újra csak oda jutunk, hogy akkor mi értelme?

Hertelendi 2012.06.26. 20:01:36

@Kalmár: Te csak szart keverni jársz ide, kár magadat kavargatni...

BISMARCK 2012.06.26. 20:28:19

Tök mindegy milyen "csoffatag" volt OV érvelése az alkotmányról szóló népszavazás ellen, de spec nekem sem tetszett volna, ha erről két "kisfröccs" szavazata dönt a sarki talponállóból.
Én nem küldöm vissza az NK kérdőívét mert parasztvakításnak tartom. De nem azért mert alapból rossz az elképzelés, hanem mert mindegyikben volt 1-2 erősen sugalmazott kérdés, amelyeket nem lehetett igen/nemmel megválaszolni vagy erősen szakmai kérdések ezért az előbb említett két "kisfröccs" nem alkalmas a megválaszolásukra.

pucratlan 2012.06.26. 20:29:31

Valahol el kell kezdeni tanulni, különben hülyék maradunk.

Ideális esetben már az iskolában megtanulnánk véleményt megalapozni, érvelni, egymást meghallgatni, megérteni, meggyőzni és meggyőzetni.

Amíg az emberek a vitát harcnak képzelik, nem pedig közös tanulási folyamatnak, addig semmi remény!

Ez egy annyira nehéz dolog, és a magyar ember annyira alkalmatlan rá :(

Nem érdemes nagyban kezdeni. Kisközösségekben, néhány száz, max. ezer fős településeken kell programokat indítani. Olyan mechanizmust kell találni számukra, hogy ha bebizonyítják, hogy a kollektív önrendelkezést hatékonyan gyakorolják, akkor cserébe kedvezményeket kapnak. Annak szellemében, hogy ha ők ott helyben intelligensen képesek megszervezni magukat, akkor ne legyen káruk abból, hogy ez országos szinten nem igazán sikerül.

És ha egyszer lesznek területek, ahol a településekben megtanulták éretten gyakorolni a közügyeket, akkor ezek összefoghatnak, és lakosaik más, több, "járási méretű" funkciókról is szabadon önrendelkezhetnek. Ha sikerül, akkor még tovább, megyei, és majd ha az működik, utána országos szinten is. És ez lenne csak az NK ideje!

Csak így tanulhatják meg a nem okos emberek is, hogy a politikát nem a feudális láncon leküldve kapják a nyakukba, hanem ők intézik a rájuk tartozó dolgokat, és a képviselőket, pártokat is azért választják, hogy ezt helyettük hűen tegyék meg. Nem pedig négyévente cserélhető uralkodóosztálynak.

És tanulják meg azt is, hogy mennyire ezen múlik a saját jólétük és boldogulásuk. Lelkesítő beszédekből úgysem tanulnak semmit, de a saját bevált példáikból igen. Vagy akár a szomszédéból.
Ne a miniszterelnök üzengessen a vidéki embernek, hogy miért a hipermarketbe jár vásárolni, mikor a földjén semmit nem termel. Hanem nézzük meg az olyan példákat, amilyennek Rozsály mondja magát, próbáljuk eltanulhatóvá tenni a jó gyakorlatot, és találjunk ki jutalmat (adókedvezmény?) azoknak, akik utánuk csinálják.

No_Fidesz_No_Problem 2012.06.26. 21:45:44

@eloi:

"A harmadik hitelességi kérdés az, hogy vajon kik, hol, hogyan dolgozzák fel, és hogyan, milyen szempontok (milyen kiértékelő kulcs) alapján értékelik ki és összesítik a beküldött véleményeket? "

*

Sehogy.

Még a parlamenti fideszes képviselőknek is kuss van, az ő véleményükre se kíváncsi senki, és nem is nagyon ajánlott, hogy kérdezés nélkül elmondják a véleményüket.

Miből gondolod, hogy az általuk deklaráltan lenézett kisemberek véleményének az elemezgetésével bajlódnának?

*

Vicces a naivitásod :)

Itt az IMF, Orbán takarodsz végleg, azt igérted? 2012.06.26. 21:48:48

Ki vagy te bukott tévés Ó kovács seggnyaló "nemzeti" majom, hogy így beszélj egy Kossuth és Liszt díjas művésznőről, Tokody Ilonáról?
Egy gagyi, idétlen, szánalmas, bunkó kis ratyi műsorvezető vagy a bukott hétvégi tv műsoroddal.
Az ilyen fideszseggnyaló bérencek hű követői a komcsiknak, takarodjatok!

Bóvli kormány, bóvli ország, Magyarország én nem így szeretlek!

Orbán csürhe takarodj!

gabest1 2012.06.26. 21:49:25

Mi lenne ha beregisztrálnák az országot regy jobb bug trackerre?
Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért