Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért

2013. október 05. 07:42 - politologus

Hogyan válasszunk miniszterelnököt? II. - A miniszterelnöki hatalom

A cím nem egyértelmű, ami nem véletlen. A Politológusblogon cikksorozat indult a miniszterelnökökről és választásukról, minél több oldalról bemutatva a témát. A miniszterelnöki poszt, a pozíciót ambiciónáló vagy betöltő személy jellemzői, alkalmassága egyre gyakoribb téma a magyar közbeszédben. Még azt is mondhatjuk, hogy ez mára a legfontosabb témává vált.

Ott hagytuk abba a múltkor, hogy a miniszterelnök egyre kiemelkedik a kormányzatból, hiszen az ő kezébe csúszik át egyre több hatalom. Mellette a kormány, a képviselet és a köztársasági elnök csak formálisnak tűnik (egyébként nem az). Ennek természetes folyománya, hogy ma sem a minisztereknek, sem a miniszterelnöknek nem muszáj parlamenti képviselőnek lennie. Angliában mondjuk igen.

Magyarországra is szokás mondani, hogy a miniszterelnök hatalma kiterjedt, és a kormányzás kancellári típusú. Ez alapvetően igaz, bár kicsit túldimenzionált állítás. Csak gondoljunk arra, hogy épp nálunk a minisztériumokat törvény sorolja fel, amit a parlamenti többség fogad el. Nem is beszélve a jelentős reformokról, ami biztosan törvényi változtatásokat igényel. Ilyenek keresztülvitelénél nem közvetlenül a miniszterelnöki hatalom érvényesül, hanem e tisztségből több lépcsőben érvényesülő általános politikai vezér hatalma. 

Mi adja hát a miniszterelnök hatalmát?

Az alkotmány vagy a szokásjog által garantált jogai első látásra nem túl szélesek, pontosabban szólva nem lehet olyan egyszerűen leírni ezeket. A kormányülés vezetése tipikusan ilyen humbug a “döntött a kormány” félmondattal együtt. Ezekben hagyomány van, de relevancia nincsen. A miniszterelnöki rendeletelkotás nem több a miniszterinél, inkább belső ügyekre való. A további feladatok általánosak, az alkotmány szövege nélkül is nyilvánvaló, ki határozza meg a kormánypolitikát.

A gyakorlatban a kormányzás számtalan olyan ügye miniszterelnöki hatáskör, ami az őhozzá kötött személyeknél jelentkezik. Amely feladat pedig egyetlen más hatáskörbe sem vagy épp egyszerre többe tartozik, szinte bizonyosan az övé. A miniszterelnöknek van a leginkább módja magához vonni területeket és ügyeket, közvetlen mozgásterét simán alakíthatja.

A személyzeti politika, a kinevezések és jelölések a miniszterelnöki hatalom legvilágosabb elemei: neki van kormánya, általa lehet valaki miniszter vagy egy államigazgatási szerv vezetője. A kinevezések persze a választási győzelem fő szolgálóinak számától függenek, de nem nagyon lehet elképzelni olyan miniszterelnöki hatalmat, ahol a miniszterelnöknek ne adódna valamiféle szabadsága e tekintetben. Nyilvánvaló például, hogy a párt második emberének kell egy magas poszt, de hogy ebből a parlamenti elnöki vagy belügyminiszteri pozíció lesz, a miniszterelnöktől függ.

Egy parlamentáris demokráciában a politikai napirendet a kormányfő úgy diktálhatja, ahogyan óhajtja és nem szégyelli. Minden szava és tette ezerszer többet számít kommunikációs szempontból, mint bármely más politikusé. Ha akarja, elveszi a show-t pártbeli vetélytársai elől, akik ugyancsak küzdenek a rivaldafényért, pl. nagy kegyesen részt vesz egy nagyberuházás átadásán. Viszont korrupciós ügyben őket hagyja nyilatkozni, sőt, még be is dobhatja sajtónak, hogy miniszterétől várja a tüzetes vizsgálat lefolytatását. Ha a kormány valahol megjelenik, és ez kap egy percet a híradóban, a főnököt fogják mutatni, tőle fognak idézni.

Szólni kell a miniszterelnöknek a parlamenti üléseken betöltött szerepéről. A kommunikációs napirendről írtak érvényesülnek itt is. A hozzászólások mennyisége csökkenhet, ahogy a kormányfő egyre inkább kikerül a parlamenti ellenőrzés alól, de akkor is a főnök saját döntése áll mögötte, ugyanígy változtathat is rajta. A miniszterelnöki felszólalások mennyiségével szemben a jelentőségük kevésbé kopik, válságos helyzetekben pedig nagy jelentőségű lehet a széles felszólalási és indítványozási jogkör.

A kormányfő leváltható rendszertől függően vagy az elnök által, vagy a parlamentben elfogadott bizalmatlansági indítvány révén. Utóbbi konstruktív változatánál meg kell nevezni az őt váltót, de ez csak akkor értelmes, ha a többség már úgyis a váltás mellett van, különben nagy belharc támad (a szavazók vélekedését az akcióról pedig még nem is említettük).
De védi más is az első embert. Furcsán hangozhat, de a miniszterelnök egyik fő hatalmi eszköze, hogy lemondhat. Lemondásával a kormánynak is vége. Az addigi miniszterek, s köztük különösen a párt ismert arcai is búcsút mondhatnak a bársonyszéküknek, és addigi szolgálataik a főnök felé hirtelen tehertétellé is válhatnak. Egy ilyen változás a párt egész hatalmi strukturáját átrajzolhatja, és a párt külső támogatói, a pénzbeli és emberi erőforrások is veszélyben látják megszerzett előjogaikat. S ha mindez még a képviseletet is borítja, hamar felmerülhet az előrehozott választások ötlete, és vele egy új bizonytalanság.
Egy “rossz” miniszterelnök maradása mellett is sok érv szól. Ezt ne tessék utálni, hiszen a “jó” maradását ugyanez védi.

A kormányfő általában pártelnök is. A párttag képviselők erősen függenek a pártelnöktől, némely tekintetben jobban, mint az akár külsős miniszterelnöktől. Persze, a párt alapszabálya is adhat erős pártbeli jogosítványokat listavezetőnek, regnáló vagy volt miniszterelnöknek, minisztereknek, polgármestereknek, így a pártnak lehetnek az elnökön túl is erős emberei. A pártok számára van élet a kormányzás után is, erre az állapotra is készülnek (lesznek ők még kormányon úgyis), a választásokon vesztes miniszterelnök is megkapja a magáét vagy így, vagy úgy (ő is lehet még kormányfő).

A majdani miniszterelnök leggyakrabban listavezetőként gürcöli át a kampányidőszakot. Méghozzá azokkal együtt, akik később az őáltala felvetett politikákat szavazatukkal támogatják meg a parlamentben. A politikát vagy a politikusokat nem szeretők nem értik, mi az a viszony, ami felsorakoztatja a párttagokat és a képviselőket a kormányfő mögött. Ez nem puszta szolgalelkűség, hanem a szolidaritás, az összetartozás megnyilvánulása. Ha máskor nem, a kampány során ez megtörténik, mert a miniszterelnökjelölt gyakran képes továbblendíteni karizmájával a leült kampányt, vagy képes szavaival lelket önteni fáradó harcostársaiba.
A pártelnökhöz fűződő lojalitás ennél akár még nagyobb múltú, sok korábbi harccal. Úgyhogy a pártelnökség bizony fontosabbá válhat, mint a miniszterelnöknek járó közjogi jogosítványok.
(Folytatjuk.)

Ha egyetértesz vagy vitatkoznál, lájkold és kövesd a Politológusblogot!
follow us in feedly

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://politologus.blog.hu/api/trackback/id/tr145552210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rеgress 2013.10.06. 09:27:57

Elég jól látszik, hogy Orbánnak a tömegbázis a lényeg, ez tartja felszínen, Bajnait pedig külső erők próbálják a miniszterelnöki székbe juttatni.

Ez 15 éve még ment is volna, de manapság már nem. Egyrészt a külső erők kártékony voltát már ismeri a lakosság, másrészt elég ránézni erre a szerencsétlenre, látszik, hogy akarat nélküli báb, aláíróember.

vasmargitt 2013.10.06. 10:18:35

teljesen nyilvánvaló, hogy gyurcsány le fogja játszani a pályáról bajnait és mesterházyt. a két ellenlábas egyszerűen nincs vele egy súlycsoportban. miközben az illető két úriember semmittesz, gyurcsány felszántja a pályát.
2010ben nem gondoltam, hogy egyszer még gyurcsány reményt jelenthet ebben az országban. de ez egy ilyen ország. vakok közt félszemű a király. orbán is egy tohonya vidéki tahónak látszik gyurcsányhoz képest. szerintem gyurcsány rájött, milyen rosszul kormányzott anno. ezúttal sokkal jobb lesz. legalábbis reménykedjünk benne.

sok marha okos politológus, egyebek, ideje lenne észrevennetek, hogy megjött gyurcsány.

BigPi 2013.10.06. 10:51:28

Csak,hogy követni tudja a témát.

Kámasuka 2013.10.06. 10:53:13

Igen, megjött Gyurcsány. Úgy is nézett ki az első hidegben ücsörgése a téren az 50 szépkorúval, mint a fidesz gyülések 2006-10ben. Tuti befutó.

Emiksz 2013.10.06. 11:03:27

@vasmargitt: "gyurcsány reményt jelenthet ebben az országban."

Ja. Gyurcsány erősödése Orbán utolsó reménye.

emiksz.blog.hu/2013/09/26/na_most_mar_vegkepp

" Nem az a mondat kell a jobboldalon, hogy "Menj el szavazni, mert...", hanem az, hogy "Menj el ,különben...". Kérdem én, működik ez a mondat, ha Mesterházyra végződik? Leveri a jobbos ingerküszöböt? Nem. Na de Fletó!"

AnnaKarenina 2013.10.06. 11:57:38

A kancellári jellegű min.elnökséget persze a 2/3 erősíti, nem kell megegyeznie senkivel, csak a sajátjait kell az akolmelegben tartania. Pluszban ott van az a rohadt karizma, minden országok rákfenéje, hiszen ritka, amikor a karizma politikai bölcsességgel is együtt járna. Hiába a magyaroknak is (cár)atyuska kell. Hány nemzedék megy tönkre, amíg rájönnek, bizony szürke, de okos emberek kellenek legalább olyan okos, vagy még okosabb szakértői gárdával, hogy jó irányba induljunk? Bajnai az egyetlen jelenleg, aki közelít ehhez és már kormányzati tapasztalata is van. Gyurcsány sok tekintetben olyan, mint OV, ma arra kellene biztatnia a híveit, hogy van lehetőségük szavazni balra, vagy középre, de nem rá. Az bölcsesség lenne, így csak felesleges cirkusz.

von Putri 2013.10.06. 12:03:12

Egy kormányos nélküli hajónál még egy rossz kormányos által vezetett hajó is jobb. Régi matrózbölcseség, de most is igaz

von Putri 2013.10.06. 12:09:29

@AnnaKarenina:
"szürke, de okos emberek kellenek legalább olyan okos, vagy még okosabb szakértői gárdával"

Bajnai szürke, eddig egyetértünk. De hol a szakértői gárda? Dopeman, Juhász Péter és a többi mákvirág miben szakértők a drogozáson kívül?

vasmargitt 2013.10.06. 12:09:52

@Emiksz:

attól a tény még tény marad, hogy ez jó, vagy rossz

attól még, hogy változatlanul utálod gyurcsányt, a baloldalon mára újra az egyetlen posszibilis politikus lett.

én is mostanáig utáltam, de rá kellett jönnöm, hogy a többiek még nála is sokkal rosszabbak.nézz rájuk, egyik szánalmasabb, mint a másik. gyurcsány legalább beszélni tud

Függetlenbaloldali (törölt) 2013.10.06. 12:17:44

@AnnaKarenina: "Bajnai az egyetlen jelenleg, aki közelít ehhez és már kormányzati tapasztalata is van"
Az embereknek is vannak már tapasztaltaik vele kapcsoltban...

medvegy 2013.10.06. 12:35:45

@Függetlenbaloldali: Azt mond már meg, hogy mikor fogjátok elkapni a Négymancs vezetőségét? Ők sokkal több ember megélhetését tették tönkre Orosháza környékén, mégsem történik semmi.

AnnaKarenina 2013.10.06. 12:58:10

@von Putri: A min.elnök, a miniszterek szolgák, na jó, megbízottak, akik a hazájuk érdekeit szolgálják. Nem kell világot megváltaniuk, csak működtetni az országot.
Bajnainak ott van a Haza és Haladás, az E2014. Dopeman a nép hangja, kell oda. Juhász Péterrel vajon mi a bajod?

AnnaKarenina 2013.10.06. 12:59:52

@Függetlenbaloldali: Igen, vannak. Rendbe tették Oszkóval valamennyire az országot 1 év alatt.
(Ha véletlenül libázni akarsz, nézz utána a jogerős bírósági ítéleteknek.)

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:01:40

@vasmargitt: "legalább beszélni tud"? És az elég? Kit érdekel, hogy egy min.elnök milyen f-a gyerek?! Miért nem Izlandra születtem?

medvegy 2013.10.06. 13:01:48

@Függetlenbaloldali: Ha már liba, akkor talán azt kéne először piszkálni, aki nagyobb kárt okozott.
De hát a Négymancs vezetősége nem jelöltette magát miniszterelnöknek.....

medvegy 2013.10.06. 13:03:03

@AnnaKarenina: Bocs, de nem fog. Arról nem szabad beszélni, mert az irányelvekbe nem fér bele.

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:03:09

@medvegy: Talán először ki kellene próbálni, milyen is az egy csővel a nyelőcsövedben mértéktelenül megtömve lenni. Hízott liba- és kacsamáj nélkül lehet élni.

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:05:18

@medvegy: A japánok is csak a megélhetésükért vadásszák túl a ceteket.

Függetlenbaloldali (törölt) 2013.10.06. 13:07:39

@AnnaKarenina: "Igen, vannak. Rendbe tették Oszkóval valamennyire az országot 1 év alatt."
Ez láttuk a gyakorlatban, még egy ilyen rendbetételt kösz nem :)

index.hu/belfold/2009/09/16/tobbmilliardos_elvonas_a_korhazaktol/

index.hu/belfold/2009/04/05/bajnai_csokkeno_jovedelem_vagy_munkanelkuliseg/

index.hu/gazdasag/magyar/2009/11/10/a_kormany_egy_szivesseget_tesz_a_fidesznek_majd_megkoti_a_kezet/

És akkor még csak az Indexet idéztem..

"Ha véletlenül libázni akarsz, nézz utána a jogerős bírósági ítéleteknek."
A libázás eszembe sem jutott. De igen, az is ide tartozik. Bírósági ítélettel ne gyere, ti is úgy fröcsögtök Simicskáék meg Nyergesék ellen, hogy soha senki nem ítélte el őket. Az a szó, hogy logika vagy konzisztencia, mond valamit?

medvegy 2013.10.06. 13:10:39

@AnnaKarenina: Tudod a tömött liba, csak azért él, hogy levágják. Ez van.

De amikor ilyen olcsó propagandával teszik tönkre egy vidék gazdaságát, és csak azért, hogy más kereskedők tudjanak azon a piacon eladni, talán nem kéne moralizálnod.
Mert jobb, ha tudod, a franciák továbbra is vásárolnak libamájat, csak mos már Kínából.

medvegy 2013.10.06. 13:13:55

@AnnaKarenina: A japánok csak találtak egy kiskaput, amit kihasználva tovább vadásszák a ceteket. A cetvadászat náluk viszont azért van, mert szeretik a cethúst. A delfinmészárlásokat is azért csinálják.

Azt, hogy túlvadásszák-e a ceteket, nem tudom. De te sem!!
Nagyon sokat kell még kutatni a témában.

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:18:55

Cetek: a Sea Shepherd fihgyeli, számon tartja, akciózik

Tudom, hogy mások szállítanak a franciáknak. (Sokat voltam falun a nagymamámnál gyerekkoromban, tudom, hogy levágják az állatokat, hogy megegyék őket, de a nagyüzem visszataszító.)

von Putri 2013.10.06. 13:22:50

@AnnaKarenina:
"Bajnainak ott van a Haza és Haladás, az E2014. Dopeman a nép hangja, kell oda. Juhász Péterrel vajon mi a bajod?"

Bajnai mindent csak plagizál, soha egy eredeti gondolata nem volt még. A Haza és Haladást például Széchenyitől. Egyébként meg az micsoda, azon kívül hogy egy alapítványi számla amire lehet utalni a pénzt Amerikából?

Az Együtt-Külön 2014 bohózatnak jó, de nem kormányzati feleadatra

Dopeman éppúgy alkalmas alter. Közt. Elnöknek, mint Bajnai Min. Elnöknek, úgy néphangilag

Juhász Péterrel semmi gond, a kendermagpiacon majd nagyhatalmat csinál Magyarországból

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:23:08

@Függetlenbaloldali: Csak azt mondd meg, ma melyikben jobb a helyzet? :)
Ki ítélné el ma Mo.-on bármelyiket az általad említett emberek közül? :) Hiszen törvényes pályázatokat nyertek el. Hogy mennyire lejt a pálya, nem jogi kérdés. :)
Bajnai esetében a bíróság tényeket sorolt, Magyar Nemzet helyesbített. Ezt az egyet tudják csak ismételni Bajnaival kapcsolatban, a tények nem zavarnak senkit. Téged sem.

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:24:15

@Függetlenbaloldali: Ja, a Hagyót és más önkormányzati társait még el sem tudták ítélni. :)

Netuddki. 2013.10.06. 13:24:58

Rohadtul nem érdekel kik lesznek a miniszterelnök jelöltek. A pártok programja érdekelne, ha ilyen lenne. De sajna nincs...

Fullánkos Algol 2013.10.06. 13:25:25

Azért azt sem árt tudni hogy ki is az a miniszterelnök, mint pl.:
Orbán - Kun Béla
Szájer - Ágoston Péter mek.oszk.hu/00300/00355/html/img/7b.jpg
Pintér Sándor - Garbai Sándor filmhiradokonline.hu/watch.php?id=5227
(ott van mellette a videón az egykori Martonyi meg a Révész Máriusz is)
Rogán Antal - Rákosi Mátyás
Pokorni Zoltán - Kunfi Zsigmond www.delmagyar.hu/133_napon_at_tarto_kulonos_alom/cikk/210/2092123/4.jpg
Németh Zsolt - Landler Jenő filmhiradokonline.hu/watch.php?id=5305
Zagyva György Gyula - Leopold Rado (Roth) (Lenin-fiú) kuruc.info/galeriaN/egyeb/zsidokomm1.jpg
Kövér László - Tisza István
Gyurcsány - Klebelsberg - Metternich
stb...

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:27:04

@von Putri: Hát mit tegyünk, ha Széchenyi óta nem annyira volt nagy államférfi? :)
Azt is észrevehetnéd, hogy a mai kormányzat pont azok ellen a dolgok ellen ágál, amiért Már Széchenyi is küzdelmet folytatott. Ld. Hitel-Világ-Stádium
(Azért Deákot még beveszem a sorba, nálam ő a legutolsó rendes és bölcs politikus.)

AnnaKarenina 2013.10.06. 13:35:08

@von Putri: Juhász Péter jogvédő, ha mond neked ez valamit. (Még olyan is volt, hogy kiállt a Magyar Gárda jogaiért, de istenem, mindenki tévedhet.) Ő egy irányzat képviselője, amivel magam is egyetértek; a drogokat legalizálni kellene, megszüntetve ezzel annak "tiltott gyümölcs" voltát és egyúttal kivenni a maffiák kezéből a piacot, véget vetni az ellenőrizetlen anyagok terjedésének. Aki annyira hülye, hogy csak drogokon tud élni, megérdemli.
Mi az, ami ebből hülyeség?

von Putri 2013.10.06. 13:55:00

@AnnaKarenina:
Ha drogoznék, én se tartanám hülyeségnek

vasmargitt 2013.10.06. 14:06:24

@AnnaKarenina:

bajnai és mesterházy még beszélni se tud. annyi karizmájuk van, mint egy széklábnak. ehhez képest túl sokat képzelnek magukról és ez visszatetsző. milyen alapon merik azt gondolni, hogy ők választást nyerhetnek? vicc

tetszik, nem tetszik, gyurcsány az egyedüli, akiben van spiritusz. ideje ráébrednie erre az ellustult, elbutult baloldali főnököknek, akikre a kutyámat se bíznám. alkalmatlanok, csak a nagy arcuk van. hogy mire fel?

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.10.06. 14:13:12

@Függetlenbaloldali: hát ezek a linkek viccesek, a Fidesz eddigi munkássága mellett eltörpülnek. Szerintem te reklámozni akarod Bajnait.

Mária 2013.10.06. 14:45:29

Én úgy tudom, hogy Magyarországon 2014-ben nem választunk közvetlenül miniszterelnököt.

Tévednék?

Mária 2013.10.06. 14:54:05

@von Putri:

"Bajnai szürke, eddig egyetértünk. De hol a szakértői gárda? Dopeman, Juhász Péter és a többi mákvirág miben szakértők a drogozáson kívül?"

:DDD

pedes75 2013.10.06. 14:57:54

@AnnaKarenina:

"Juhász Péter jogvédő, ha mond neked ez valamit."

Mármint azon kívül, hogy büdös neki az értelmes munka?

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.10.06. 18:03:36

@Mária: Természetesen nem, ilyen nem volt és nem is lesz sehol. Ezért írja a bevezető, hogy a cím félrevezető. Az ugyanis nem a politikai választásra vonatkozik, hanem a m.e. politikai közösség általi kiválasztására. Plusz így ütősebb a cím.

AnnaKarenina 2013.10.06. 21:39:58

@pedes75: Nincs miről beszélnünk.

AnnaKarenina 2013.10.06. 21:41:41

@von Putri: Te nem érted a drogproblémát és nem is törődsz vele. Ez van.

AnnaKarenina 2013.10.06. 21:45:19

@vasmargitt: Na még egyszer fussunk neki: Nem kell karizmatikus vezető a hétköznapokban. Okos, szorgalmas, dolgos, egy ország érdekeit szem előtt tartó, egyeztetésre hajlandóra annál inkább. Gyurcsány saját magát írta ki a politikából egy időre és nem érti ezt. Ma többet árt, mint használ.
Mesterházy és Bajnai is tud beszélni, csak figyelni kell arra, amit mondanak, nem elég a lózungokat meghallani.

AnnaKarenina 2013.10.06. 21:46:09

@Mária: Te egy másik Mária vagy? :)
Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért
süti beállítások módosítása