Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért

2013. november 16. 10:59 - politologus

Reformnak reform

A pedagógusok életpályamodelljének bevezetésében a béremelés megvolt, az előmeneteli rendszer kialakítása most zajlik. Amint ez beindul, zárul az oktatási reformfolyamat. Úgy tűnik, ezt a kormány tényleg végigcsinálta.

Elődjük hiteltelenné válásában nagy szerepet játszott, hogy politikusaik a beindított reformokból kihátráltak. Az akkori Fidesz-vezette ellenzék a népakarattal ellentétesnek minősítette a reformokat, de ezt nem kellett volna annyira komolyan venni, mert nálunk a status quo ellen menni automatikusan a népakarattal ellentétes.
Az elmúlt években a Fidesz és KDNP rendben felsorakozott a reform mögött. Jó-jó, Pokorni Zoltán ellenzett ezt-azt, de ez része is lehetett a színjátéknak, a Fidesz megnyugtathatta saját liberálisait, és nyomhatta kicsit a KDNP-t. Amint az előző ciklusban, most is a kis párt kapta a koptatós tárcákat, micsoda véletlen. Végül Hoffmann Rózsa lepattintása a felsőoktatásról is értelmezhető úgy, hogy a közoktatásban tervezetteket pedig megerősítették, véglegesítették. 

Nem siettek a reformmal, a megfontolatlanság vádját eleve sikerült elkerülni. Sőt, az egész lényege az időben elnyújtás volt. Mindig csak egy újabb lépés, ami ötletként kicsit kiveri a biztosítékot, ám mikor később bevezetik, már nincs rajta semmi ledöbbentő, ami ellen tiltakozni lehetne.

Ez a kormány betartotta azt is, hogy béremeléshez teljesítménynövelést várt el. De még ezt is úgy vezették be, hogy az alanyok a több munkával együtt rögtön megízleljék a jobb pénzt is, ami kedvet csinál a további minősítéshez és a még jobb pénzhez. Mindez egyelőre nem is kerül olyan sokba a kormányzatnak, a későbbi nagyobb fizuk jó részét majd a következő ciklusban kell kigazdálkodni.

Az oktatásban dolgozók persze panaszkodtak az utolsó pillanatban meglépett változtatások miatt, de igazán azt a megszólítási módot sérelmezték, ahogy őket az oktatási kormányzat tekinti: megrendszabályozni való és megszűrendő tömegnek. Meglehet, az egészségügyisek is ezt érezhették az MSZP-SZDSZ egészségügyi reformja idején. De a politika szempontjából mindegy is, mit éreznek ezek a csoportok, mert a közvélemény könnyen ellenük hangolható.

Az iskolaösszevonásokról és a kinevezett új iskolaigazgatókról mindenkinek van saját sztorija, akinek nincs, érdeklődjön, a lényeg, hogy a politika még egy lépést tett befelé az iskolába, és újra lehet ejtőernyősökről beszélni. Azt azonban nem tagadhatjuk, hogy az államnak joga van nyomulni az oktatásban, központosíthat és racionalizálhat. (Mondjuk szerintem a tankönyvellátásban és a tankönyvpiacon nem volna muszáj nyomulnia, azt nem is értem, talán valamiféle betegségtünet lehet.) Sok országban elég központosított az oktatás. Na jó, sok országban ezt ellenőrző és fejlesztó közpolitikai pezsgés is kíséri.

A tankötelezettség határának lejjebb hozása sem ördögtől való. Egy oktatási szakértő mondta a tévében, hogy a régebbi 18 éves korhatárra váltás sem volt rossz, csak az iskoláknak nem biztosították a feltételeket a több év több feladatához (több szociális ügy, magatartási probléma, adminisztráció, és ezekhez idő meg szakemberek). Úgyhogy akkor most sem biztosították, hanem az iskolán kívül, a munkaügyi és szociális eljárásban kíván az állam többet vállalni, ennyi.

Mi lehet a reform eredménye? Nem vagyok oktatási szakértő, itt most csak logikázás következik, a szakértők majd úgyis kiigazítanak.

Egyrészt növelték a pedagógusok óraszámát, de ugye mindennapos tesi van, meg négyig gondoskodnak a gyerekekről, vagyis ez sok órát el is visz. A tanárok fennmaradó ideje kevesebb, azt kell felkészülésre, dogajavításra és adminisztrációra fordítaniuk. Így várhatóan utóbbiak minősége rosszabb lesz. Ugyanez lehet a minősítési eljárással is: emeli majd a módszertani színvonalat, de időt vesz el az alkalmazása elől, vagyis ez javít, amaz ront.

Emlékszem, amikor az új Fidesz-kormány néhány intézkedésének sikerén a Véleményvezér örömködött, fel kellett hívnom a figyelmet, hogy ezek csupán látszatok is lehetnek. Ilyen volt a több rendőr cirkálása az utcákon, ami egyébként többe is kerül, és megtérülése sem biztos, meg az iskolai lógások feljelentési szigorral csökkentése, ahol a tetszetős számadatok az iskolák öncenzúráját is mutathatják.

Ugyanígy szkeptikus vagyok abban, hogy változik-e a lényeg a sok előírásváltozás révén. Itt annyi tantervi vita volt, de vajon mi lett az eredménye? Egyszerűen nem hiszem, hogy egy tantervcserével hirtelen más lesz a gyerekekhez eljutó tananyag. Épp a politikában is látjuk, hogy a tehetetlenségi erő ennél jóval nagyobb. S ugyanígy: itt a környékemen már évtizedek óta ugyanazokat mondják “jó iskolának”, de van a vélekedés mögött valóság is? Azt sem hiszem, hogy ha erkölcstant tanítunk a gyerekeknek, akkor azok erkölcsösebbek lesznek, csak mert megmondtuk nekik. És mi lesz a mintákkal, amelyet otthon, a munka világában, a sportban, a kultúrában, a politikában stb. látnak, azok olyan szépet mutatnak?

Azt hiszem, az alapok inkább változatlanok maradnak mindig. Először: szabad iskolaválasztás van, következésképp kialakulnak iskolák fentre, középre és lentre, vagyis az elitnek, az átlagosoknak, és a lecsúszottabbaknak. Aztán ezek az elkülönülések megerősödnek, és a minőségi különbség iskola és iskola között a “gyerekanyag” lesz. Másodszor: a közélet iránti érdeklődés alacsony nálunk, az emberek passzívak a közügyekben, azt egyedül az érdekkijárásra használják. Biztos vagyok benne, hogy az iskolában is ez van, látszólagos a szülői részvétel, nincs közösségi együttműködés, elsikkad a közjó. Harmadszor: általában nem tudunk mit kezdeni a fiataljainkkal, akik korán kezdenek el dolgozni, folyton számítógépeznek meg a telefonjukon lógnak, és általában simán megtesznek olyanokat, amiket mi még nem mertünk.

Oktatási reform viszont volt. Amint többször is írtam, egy kormányzó többségnek joga van az országot a saját értékei felé terelni. Nem meglepő, hogy egy jobboldali erő nagyobb fegyelmet, kiterjedtebb hittan- és erkölcstanoktatást, meg a nemzeti értékek tantervi megjelenését szorgalmazza. Ezzel nincs semmi baj. Viszont akadhatnak problémák abból, hogy a jelen kormányzat általános politikafelfogása a közpolitikai vitáknak és a közjó civil keresésének egyszerűen nem kedvez. (A mostani Fideszt más dolgok miatt kedvelik.)
Sok bírálatot kapott a kormány oktatáspolitikája, és sok igaztalan is volt közötte, de nem számíthatunk másra, ha a politikai légkör javítása finoman szólva sem kormányzati cél.

Azt kell mondanom, egy reformot megcsinálni mindig becsülendő dolog, nehéz lehet a támogatás csökkenését bevállalni. Ez a ciklus az oktatásiról és a közigazgatásiról szólt, nem nehéz kitalálni, hogy 2014-től az egészségügyiben gondolkodik a Fidesz. És amint abban mindenki biztos, ahogy 2010-ben a Fidesz éjjel-nappal a tervezett reformtervekhez kérte a szavazók támogatását, majd a 2014-es kampány is ilyen értelmes dolgokról fog szólni.

Ha egyetértesz vagy vitatkoznál, lájkold és kövesd a Politológusblogot!
follow us in feedly

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://politologus.blog.hu/api/trackback/id/tr135636648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kulcsar2011 2013.11.16. 23:09:05

"a béremelés megvolt"

A tervezett béremelés 60%-a volt meg. A 60% nem egyenlő a 100%-kal.

kulcsar2011 2013.11.16. 23:13:08

"Egyrészt növelték a pedagógusok óraszámát"

Másrészt elvették a pótlékokat.

Zimmermann 2013.11.16. 23:42:23

az aggasztóan magas nyugdíjkiadások leküzdésére a kormány javasolja az országgyúlésnek a nyugdíjrendszer reformját, amelynek lényege, hogy kötél, golyó esetleg méreg által a következő öt évben tizedére csökkentik a nyugdíjasok számát. bevezetik, és a korábbi modellszámítások szerinti ütemben el is érik a kívánt eredményt. reformnak reform. lehet tapsolni!

RÖVIDLÁTÓ 2013.11.17. 00:05:18

@ politologus:
Kihagytad a lényeget: amikor egy Parragh nevű csempeboltos Kamarai elnök szabja meg a szakképzés és a felsőoktatás irányát az már nem semmi!
Csak ne ismerném!

billy reed 2013.11.17. 00:28:11

"Az oktatásban dolgozók persze panaszkodtak az utolsó pillanatban meglépett változtatások miatt, de igazán azt a megszólítási módot sérelmezték"

Ezt honnan teszik venni?
Nem csak a megszólítási módot, hanem a koncepciótlan, kidolgozatlan, kapkodó, pofátlan, ostoba, káros, végrehajthatatlan stb. intézkedéseket magukat is.

"Ez a kormány betartotta azt is, hogy béremeléshez teljesítménynövelést várt el. De még ezt is úgy vezették be, hogy az alanyok a több munkával együtt rögtön megízleljék a jobb pénzt is, ami kedvet csinál a további minősítéshez és a még jobb pénzhez. "

Ne! Ez most komoly? Tetszett beszélni pedagógusokkal mostanság?
Nem béremelés volt, hanem alapbér emelés. Pótlékok, túlóra, jutalmazási lehetőség stb. elvéve.
Több pénz? Előmenetel? Munkakedv?

"Azt kell mondanom, egy reformot megcsinálni mindig becsülendő dolog,"

Hááát...szerintem az a reform milyenségétől és az eredménytől függ.

Nincs kedvem több idézetet kiemelni /lehetne/, ez a poszt eléggé mellément.
Szerintem.

nigel 2013.11.17. 01:35:58

Pedagógusként mondom, hogy a poszt csakúgy, mint az egész oktatási reform mellément! Olyannyira, hogy a végén nehogy öngól legyen az eredménye!

bonebear · http://cinca.blog.hu 2013.11.17. 02:33:26

"egy kormányzó többségnek joga van az országot a saját értékei felé terelni. Nem meglepő, hogy egy jobboldali erő nagyobb fegyelmet, kiterjedtebb hittan- és erkölcstanoktatást, meg a nemzeti értékek tantervi megjelenését szorgalmazza."

most akkor négyévente nem csak minisztériumi vezetések lesznek cserélgetve, hanem a központosított tantervek és tankönyvek is? Ennek kéne örüljek?

És miért nem ír a poszt a KLIK-ről meg az azonos terhelésű pedgagósuok eltérő béréről? Ez a rendszer még messze van a jól szervezett, igazságos, céltudatos és hatékony rendszertől.

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.11.17. 07:47:43

Mindenkinek köszönöm az észrevételeket! Való igaz, s posztból sok minden hiányzik, így a Klik és a szakképzési rész, de valahol húzni kellett. A szemléletben nem helyezkedhettem a pedagógusok oldalára, elvileg a közjó sem egyezhet csak egy szakma álláspontjával.
Azt csak megerősíteni tudom, hogy a hozzászólásokban e cikket kifogásoló bírálatok valóban lényegesek, és tényleg ezeket hallottam magam is tanároktól.

Mr. Bear 2013.11.17. 07:59:33

"Nem meglepő, hogy egy jobboldali erő nagyobb fegyelmet, kiterjedtebb hittan- és erkölcstanoktatást, meg a nemzeti értékek tantervi megjelenését szorgalmazza."

Tényleg ezt szorgalmazta? Akkor miért csökkent radikálisan a nemzeti történelemre fordítható órakeret? Miért kell már ötödik osztályban eljutni a honfoglalás helyett a tatárjárásig? Kilencedikben a hanfoglalás helyett Mátyás királyig? Miért van az, hogy anno az átkos Kádár korszakban több órában taníthattam a Bibliát, mint most, az állítólag keresztény értékeket valló kormány regnálása alatt?

Fullánkos Algol 2013.11.17. 08:17:47

Állampártiakként hozzászoktak hogy egyenlőségjelet tegyenek maguk meg a népakarat között.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.11.17. 08:27:18

"Nem vagyok oktatási szakértő"

Nah ez az első bekezdésből már látszik...

Vakmacska 2013.11.17. 08:31:41

Jesszus, ha ezzel ma címlapra lehet kerülni, szégyellje magát közösen a szerző meg az Index, ez az "elemzés" kb. olyasmi, amiket Marika néni mond a témáról, aki a Híradóból és a Blikkből tájékozódik a közéletről, a bonyolultabb mondatok pedig Bélabát idézik a kocsmapultnál, aki a mai iskolaállapotokat vagy a fiatalok helyzetét simán levezeti a tanító menye kvalitásaiból meg hogy a szomszéd 14 éves Józsikája köszönt-e tegnap és bömbölteti-e a technót az apja garázsában.

Nincs semmi baj az általános tankötelezettség korhatár-leszállításával, vagy a tömeges szakmanélküliséggel, hiszen úgyse tudunk mit kezdeni a fiatalokkal - ez meg egyenesen Darwin-díjas megfogalmazás, sajnálom. Főleg azzal, hogy sebaj, majd a munkanélküli-ellátásban meg a szociálisban "kezelik", úristen.

Talán kicsit tanulmányozni kéne a folyamatokat mielőtt valaki leír valamit - ellenkező esetben érvényes a mondás, hogy a vélemény olyan mint a segglyuk, mindenkinek van, de nem feltétlenül érdemes mutogatni.

ppppalika 2013.11.17. 09:09:34

Korlátolt elmék baromságait verték át a rendszeren...

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.11.17. 09:22:49

@Vakmacska: Nem azt írtam, hogy a fiatalokkal szembeni meg nem értésünk indokolná a tankötelezettség leszállítását vagy az újfajta szakiskolát! Bár a szövegből nem tűnik ki, a fiatalok ügyét a magunk és a magyar politika kritikájaként értem.
A tankötelezettség és a szociális ügyek összecsúszása nem az én találmányom. Te is tudod, hogy sokan járatták csak a családi pótlékért meg a diákmunka miatt suliba a gyereküket. Ha fiatalokat hosszú ideig tartunk iskolában, a végén egyre több lesz a probléma, pl. munkavállalás, párkapcsolatok stb., ezek miatt hiányzások és rossz teljesítmény. Azt hiszem, a kormányzat ki akarja tessékelni az ilyen ügyeket az iskolából. Megszabadulni nem fog tőle, mert meg fog ugrani a munkanélküliek száma.

béla a görög (törölt) 2013.11.17. 09:48:18

Az oktatási reform meglett.
Beszélj egy tanárral - ne iskolafenntartóval.
A tanár szart se keres.
Aztán ne csodálkozz ha a gyereked hülye lesz.
Kis pénz kis foci.
És ha mondjuk nem akarod, hogy a gyereked debil legyen akkor kezdd el zsbből fizetni a tanárt, hogy tanítsa a gyereked. De a közvéleményt lehet ám a tanárok ellen hangolni.
De az oktatási reform meglett.

Persze debil embereket nem zavarja a debil gyerek ez igaz.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2013.11.17. 09:59:10

„De még ezt is úgy vezették be, hogy az alanyok a több munkával együtt rögtön megízleljék a jobb pénzt is, ami kedvet csinál a további minősítéshez és a még jobb pénzhez.”

a valóságban ez ugye alapbér növelés volt, mint azt @bonebear: is leírta, magyarul a kevesebb gyerekkel foglalkozó (jellemzően vidéki), kevesebb túlórára kényszerült, tehát jóval kisebb teljesítményt nyújtó tanárok fizetése nőtt, míg a már eddig is jóval nagyobb teljesítményt nyújtó tanárok fizetése JÓ ESETBEN nem csökent.

a teljesítmény díjazása tehát valóban megtörtépnt, csak egy picit fordítva...

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.11.17. 09:59:56

@béla a görög: Senki sem mondta, hogy a tanárok sokat vagy eleget keresnek! A politika azonban - kérlek, hidd el - úgy gondolkodik: megy egy kis béremelés, kevesebb lesz az ellenkezés és tüntetés, vagy ha mégis lennének, majd orruk alá dörgöljük, hogy milyen hálátlanok.

Tímár Mihály 2013.11.17. 10:31:11

Önmagában az elég kevés érdem, hogy a reform végbement. Az 50-es évekeben végbement az államosítás, meg a TSZ-szervezés, de biztos, hogy a kára nagyobb volt, mint a haszna.

1. A fizetésemelés csak alapbéremelés, miközben elvették a pótlékokat. Elvették a minőségi bérpótlékot, az osztályfőnöki pátlékot, stb. Pont azokat szívatták meg, akik eddig sokat és jól dolgoztak.

2. Lesz életpályamodell. A 120000 pedagógusból évente 2-3000-nek adatik meg a lehetőség, hogy felsőbb kategóriába vizsgázzon. Most a kezdő tanártól kezdve a gyakorló gimnáziumok 100 diákolimpikont és ugyanennyi tanárjelöltet kinevelő tanáráig mindenki a tanár 1 kategóriába kerül.

3. A tankönvellátás államosítása katasztrófa volt. Alapvetően érthetetlen, hogy mi szükség volt egy működő rendszer tönkretételére. A mérethatékonyság ebben az esetben pontosan fordítva működik: minél kisebb egy ellátó cég, anál rugalmasabban tud az iskolával kapcsolatot tartani a tankönyvek ügyében.

4. A Klik a létező legnagyobb csődtömeg. Egy doboz kréta beszerzésért a Klikhez kell menni! Megint az inverz mérethatékonyság.

5. A fokozatoságról: tavaly év elején olyan szintű káosz volt, hogy nem lehetett tudni, hogy ki takarítja az iskolákat.
Átnezték az iskolákat közpintilag és visszamenőleg. Az érettségi előtt tudták meg az iskolaigazgatók, hogy a márciusban megjelent rendeletben januári hatállyal átnevezték az iskolát.

5. Még az előző pártállam idején elkezdödött az az ígéretes folyamat, hogy a tanár a diákokra szabhatta a tantervet, és kissé különböző módokon taníthatott, különböző könyvekből. Jelenleg ennek totálisan ellentmondó müódon minden gyereknek ugyanazt és ugyanúgy kell tanítani. Nem számít, hogy felfogta-e a másodfokú egyenletet, menni kell tovább, mert számonkérik a tanáron, hogy miért nem halad a tanterv szerint.

Nem gondolom, hogy szándékosan teszik tönkre az oktatást, de hogy semmit nem értenek hozzá, az is biztos!

eöeöe 2013.11.17. 10:47:25

Ezt az álszent szart. Először azt hittem kabaré.
Kívánom a kedves posztolónak, hogy legyen tanár élete végéig minden rokonával együtt mondjuk Gyömrőn.

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.11.17. 10:47:52

@mavo: Igen, sőt, mostantól túlórát alig fizetnek majd. A tanárok óraterhelése nőtt, így az egy órára eső bér sokaknál csökkenhetett is. Eredménye lehet sok fáradtabb tanár, minőségromlás is.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2013.11.17. 10:49:03

pont olyan reform ez, mint mikor a négytagú család 'feje' a maga korlátozott nézőpontját 'újításként' erőlteti rá a másik háromra, miközben azok tudják, az újként aposztrofált holminak már rég lejárt a szavatossága

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.11.17. 10:49:27

@eöeöe: Azt javaslom, mesélj a tapasztalataidról!

alfa137 2013.11.17. 10:59:32

@Tímár Mihály: "Nem gondolom, hogy szándékosan teszik tönkre az oktatást"
Én viszont igen.....ennél többet, ennyi idő alatt, úgy, hogy ne üsse ki mindenkinek a szemét a dolog szándékos mivolta, nemigen lehet ártani. Ennyire nem lehet valamihez nem érteni. Off: Apró adalék, (csak egy(!) a rengeteg közül) jellemzendő az iskolák mindennapjait: Párom klik által fenntartott(?) középsuliban tanít és mivel a klik kitette a takarítókat, lassan megtelt az összes kuka, s a héten konstatálták, hogy már a szendvics szalvétáját sincs hová dobni, hacsak nem a tanárok és a diákok maradnak bent esetleg takarítani még estig. A portás már rég nem nyitja az elektromos kaput napközben, mert portás sincsen már. Mázlifaktor kérdése, hogy sikerül vagy sem épp előkeríteni a még megmaradt gondnokot, hogy ki/be engedje az embert. ....de azért minden szuper... A pénzről meg ne beszéljen már csacsiságokat a szerző! Rengetegen vannak, akik ilyen-olyan szakvizsgával, számtalan eredményes versenyfelkészítéssel, kutató tanár/diák projektekkel, stb-vel a hátuk mögött, 2-3 évvel a nyugdíj előtt lettek visszadobva alapbéres besorolásba, több tízezret buktázva az eddigi pluszmunkával kiérdemelt havi járandóságukból.

v.l 2013.11.17. 11:02:15

@politologus: "A szemléletben nem helyezkedhettem a pedagógusok oldalára, elvileg a közjó sem egyezhet csak egy szakma álláspontjával."

Nem, b+, tényleg nem. De azért mondjuk az oktatás "ügyfeleinek", a gyermekes szülőknek az oldalára azért helyezkedhettél volna. És képzeld el, pont ugyanarra az eredményre jutottál volna, mintha a pedagógusok oldalára helyezkedtél volna. Ügyfél szempontból ez a "reform" nevezetű valami egy tökéletes rakás szarkupac. Ha minden egyes szereplője a rendszernek betartaná az összes kitalált szabályt, és pontosan csak azt csinálná, ami elő van neki írva, akkor egy rakás működésképtelen iskola, és egy teljesen leálló oktatás lenne az eredmény. Az, hogy nem ez következett be, csakis és kizárólag azért van, mert az iskolák és a pedagógusok próbálják leszarni az új szabályokat, meg a belekontárkodni próbálkozókat, és úgy tenni, mintha egy működő oktatás lenne a cél. Ezt "reformnak" nevezni igen költői túlzás.

stoppos76 2013.11.17. 11:08:32

Hirtelen megfordulok és izomból nekiszaladok a mögöttem lévő falnak. Hívhatjuk reformnak és végül is meg is csináltam, de van értelme?

moloy 2013.11.17. 13:21:47

@Tímár Mihály:
Kicsit vitába szállnék néhány megállapításoddal:
0./ Az, hogy egy reform végbement, az abból a szempontból mindenképpen érdem, hogy az utóbbi időkben megkezdett reformok egyike sem valósult meg. Hogy egy reform káros volt/lesz, vagy előnyös, azt az 50-es évekbeli dolgokkal összevetni badarság, de szerintem még azok is (az 'eredményüktől' függetlenül) az ország előrelépésére szolgált volna.
1. A fizetések emelésére x mrd. forinttal TÖBBET fordít az állam. (Megértenélek, ha csak átcsoportosítás történt volna.) Vitatkozni az emelések arányain, vagy aránytalanságain lehetne.
2. Az előző pontban általad is részletezettek miatt, szerintem, nem lett minden tanárnak azonos besorolása, és az azonos besorolás miatt azonos fizetése.
3. A tankönyvellátás megváltoztatását akár értelmezhetnénk akár egy külön reformként is, (katasztrófának semmiképp) amit be kell 'járatni', finomítani, szükség szerint korrigálni. Elvárni, hogy egy új rendszer azonnal tökéletesen működjön? (Lsd.: a szocializmus is 55 évig próbálkozott.)
4. Az előző válaszomat erre a pontra is tartom, de itt már személyesen találkoztam azzal a gyakorlattal, ami ellentmond a Te állításodnak.
5. Ma már tudják, hogy kinek kell takarítani. Káosz elhárítva. A névváltozást észre sem vettem. Unokáim ugyanaz nevű iskolába járnak. Feltehetően, ahol változott a név, ott az évnyitón, vagy az üzenő-füzetben, vagy az első szülői értekezleten 'szóltak' a szülőknek. (Nekem az első számlámnál szóltak, hogy azt milyen névre írjam.)
5/2. Nem lehet mit kezdeni az 'előző pártállam idején elkezdődött' kijelentéseddel! Egy (helyesebben: A) JÓ tanár bármilyen rendszerben olyan, amilyennek leírod. A második mondatod meg agyonveri ezt! Nem menni tovább a tantervben, mert vannak lemaradók, az azt jelentené, hogy azokat is vissza kell fogni (ők is maradjanak le), akik már mennének tovább! A lemaradók részére van az osztály-ismétlés lehetősége!

Fentiekkel azt az állításodat cáfolnám, hogy 'semmit sem értenek hozzá'. Gondold át!

Tímár Mihály 2013.11.17. 22:32:38

@moloy:
0: Nyilván egy politológus Pol Pot "reformjait" is sikeresnek nevezte volna. Azok még ráadásul el is érték a céljukat. Feltéve, hogy a cél Kambodzsa kőkorszakba való visszavezetése volt és az értelmiség kiirtása.

1. Való igaz, hogy többet fordít rájuk összesen. Csak éppen pont azokal szúrtak ki, akik idáig sokat és jól dolgoztak.

2. Pont azt írtam, hogy azonos lett a fizetésük. Már csak életkor alapján van valami differenciálás. Egyelőre mindenki azonos kategóriába került, majd 2015-től lehet vizsgázni. Persze az még nincs kidolgozva, hogy hogyan. Édesanyám nyugdíba megy mielőtt sorra kerülhetne.

3. Csakhogy semmi értelme nincs a reformnak. Attól, hogy valamit központosítanak, még nem lesz hatékonyabb, sőt. Ezt pontosan a tervgazdálkodás idejéből lehetne tudni. Én meg konkrétan tudok értelmetlenségekről, amik a tervgazdálkodás miatt következnek be.
5. Persze, minden nagyon szép, minden nagyon jó, Hoffmann Rózsa meg majd személyesen nevez ki évente 600 igazgatót, mert ennyinek jár le évente a megbízatása. Erre minek van szükség??? Egy bizonyos méret fölött teljesen értelmetlen a központosítás. Az autógyáraknál is van egy optimális méret. Érdemes 100 ezer autót egy gyárban gyártani, de 10 milliót már nem.
6. Éppen most akarják annyira egységesíteni az oktatást, meg a központi tanmeneteket, hogy egyáltalán ne lehessen a tanárnak szabadsága az oktatásban.
7. A hozzá nem értés abban is megmutatkozik, ahogyan a tankötelezettség eltolását intézték.
Persze eldönthetik, hogy mikortól kell a gyerekeknek iskolába menni, a júniusi születésűeknek vagy a szeptemberieknek. Viszont ha egy év alatt változtatnak, akkor hirtelen három hónapnyival, azaz 25%-kal több több gyerek megy azévben iskolába, és az elkövetkező 12 évben ugyanígy nagyobb létszámú lesz ez az évfolyam. Erre meg nicsenek felkészülve az iskolák. Ezt az egyszerű százalékszámítást nem voltak képesek elvégezni Hoffmann Rózsáék.
Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért