Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért

2011. július 11. 09:48 - politologus

21 nap

Itt a Fidesz választási rendszerre vonatkozó reformjavaslata, már lehet is olvasni az első modellszámításokat, a leggyorsabb a Kettős Mérce volt, és ismerjük az ellenzéki pártok elítélő véleményét.

Mivel ezekben mind van ráció, csak néhány megjegyzés szép sorjában.

1.) Áder János ismertette pártja elnökségi határozatát az ügyről, ő viszi a bírósági reformot is. Deutsch, Pokorni, Rogán után egy újabb korábbi Fidesz-mogult aktivizáltak, ez örömteli esemény.

2.) Igaz az a bírálat, hogy a töredékszavazatok kiiktatása a kis pártokat nehéz helyzetbe hozza, és a választóikét is, hiszen előre tudhatják, hogy szavazataik elveszhetnek. A szavazatok elvesztét korábban a második forduló is gátolta, most az sem lesz.
Az első Fidesz-javaslat még 30 kompenzációs mandátumról szólt, nem világos, miért hagyták el, talán az alkupozíció javítása miatt.

3.) Nyilván ez az erőseknek jobb, a Kettős Mérce a kétpártiság kikényszerítését látja a javaslatban, ami az MSZP-nek is kedvez, s leginkább az LMP-nek árt. Mivel az egyetlen fordulóban nem az abszolút többséget szerző a győztes, hanem az 50% plusz 1 szavazatnak megfelelő részvétel mellett a legtöbb voksot kapó örülhet, tehát van esély szoros versenyekre. Ezért fogalmazzunk inkább úgy, hogy a változtatás a kétpólusosságnak, s így a jelölő szervezetek tömbösödésének kedvez, a jelen állapotok mellett az ellenzéki pártok összefogással tudnának jó eredményeket elérni.

4.) Sokan beszélnek mostanában egy új, a régieknél hitelesebb párt megalakulásáról, bizony annak nehéz dolga lesz a 750 helyett immár 1500 ajánlócédula összegyűjtésével. A választókerületek is nőnek, bár nem pont kétszeresükre, így a szükséges cédulaszám relatív is nő. Cédulák begyűjtéséhez nagyon kiépített országos hálózat és koordináció, nagyszámú és elkötelezett aktivista, valamint óriási címjegyzék szükséges, ez csak a Fidesznek van jelenleg, egy új erő már itt el fog vérezni. Egyetlen dolog szól még a cédula mellett: a választókat személyükben keresi meg a nagypolitika, s a választási hajlandóságot is növeli.

5.) A végére az ínyencség: már nem 35, hanem 21 nap alatt kell összegyűjteni a szükséges kopogtatócédula-mennyiséget. Lásd az előbbi pontot, ez így már a jelenlegi kisebb parlamenti pártoknak sem lesz könnyű menet. A nagyok és erősek már az első napokon "lerabolják" a cédulákat, a többieknek a nagyon határozott választóké és a maradék jut.

Inkább térjünk vissza az érkező hírekre.  Az új törvényt január 1-jéig kell elfogadni a tervek szerint, nyilván széleskörű társadalmi és pártközi egyeztetés után fog ez megtörténni. A legutóbbi, mindannyiunkat megmozgató hír szerint az elhangzott javaslat részleteit még ki kell dolgozni, a pontos képviselőszámot sem ismerjük, magát a modellt is csak a lehető legnagyobb vonalakban.

De a 21 nap már biztosan áll a talapzatán.

Ennyit megtudhattunk azért a finom részletekről, a többi az ugyan meg nem ígért, de hihetetlenül szükséges egyeztetések eredményeként majd beépül a törvényjavaslatba, mert ez a Fidesznél még nincs kész, hát persze.

Ha tetszett az írás, csatlakozz a Politológusblog Facebook-csoportjához!

96 komment
· 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://politologus.blog.hu/api/trackback/id/tr713056724

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hajszál a sűrű takonyban 2011.07.11. 20:10:07

Az a helyzet, hogy mostanában egyéb elfoglaltságom miatt nemigen volt időm írni. A kevés időmet inkább olvasással töltöttem. Ezt a tevékenységet én úgy szoktam elkövetni, hogy a kurucoktól a Népszaváig elolvasok mindent, amit csak bírok. Természetesen ...

Trackback: A Fidesz akkor is hatalmon marad, ha leszavazzák 2011.07.11. 16:28:48

A Kedves Vezető állampárti babérokra törekvő csapata megtalálta a megoldást arra, hogy akkor is hatalmon maradjon, ha a választók jelentős többsége inkább el szeretné őket hajtani a sunyiba 2014-ben. Egyfordulós, vegyes választási rendszert fognak beve...

Trackback: Mi a baj a Fidesz új választási rendszerével? 2011.07.11. 15:00:49

Ez a rendszer ott működik jól, ahol a politikán kívüli hatalmi tényezők is erősek. Magyarországon azonban a civil szféra gyenge, a pártpolitika mindenhová elér, és a kormányzat felett már intézményes korlát sincs. (Fotó: MTI) A Fidesz elképze...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spontan · http://erdekessegek.info 2011.07.11. 14:23:50

"a jelen állapotok mellett az ellenzéki pártok összefogással tudnának jó eredményeket elérni"

Amire minimális az esély, jól kitalálta ezt a fidesz.

Az LMP meg akarja magát különböztetni az MSZP-től, ezért nem szívesen közösködne velük, a Jobbik esetében meg kevésbé valószínű egy összeölelkezés.

Kérdés, hogy a realitás ellensúlyozza-e ,akd ezeket az ellenszenveket, ha az lesz, hogy vagy összefognak mással, vagy elveszik a rájuk adott szavazat.

lolperec 2011.07.11. 14:40:48

így képzelem el az új választási rendszert:
youtu.be/gR3A9rG022M

mim 2011.07.11. 14:53:11

Ez gondolom irónia volt:
"nyilván széleskörű társadalmi és pártközi egyeztetés után fog ez megtörténni".

Személy szerint nem értem mi haszna van a kopogtató céduláknak. Mármint a demokrácia számára.
Ezek a módosítások csak a jelenlegi helyzetet párolják le.
Egyébbként is viccesnek tartom, hogy egy nyílt szavazás a választás része lehet.

Link Elek 2011.07.11. 15:00:13

elore az egyparti demokracia fele

bolemann 2011.07.11. 15:08:13

És ha ez sem tuti, akkor még mindig ott vannak a balkáni magyarok. Hány mandátumot szán nekik a fidesz?

Ébresztő magyar, elég volt, ne tűrd a diktatúrát! 2011.07.11. 15:17:19

Aljas, simlis, szarjankó banda!
Már rosszabbak mint a szocik .

Reméljük bölcs lesz az ország végre és elzavarhatjuk a fenébe őket!

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 15:25:27

Nagyon rég le kellett volna már egyszerüsíteni a magyar választási rendszert. Remélem meglépik. Mindenesetre jó lenne ha a parlament felezését is megoldanák...

konrada 2011.07.11. 15:32:48

@mim:
Pedig igen egyszerű: Ha az jelentkezik képviselőnek, aki csak akar és semmilyen gát nincs, úgy akár 80 ezer jelölt is lehetne egyetlen körzetben, ami igencsak zavarossá tenné a kampányt, nem szólva arról, hogy ha mindenki csak 100 db plakátot tesz ki, úgy nem marad egyetlen négyzetméter választási plakát nélküli felület!;))

bolemann 2011.07.11. 15:39:55

@konrada: sok helyen választási kaució van. Nálunk is ez kéne.

Namir 2011.07.11. 15:44:47

@Link Elek:
@Orbán takarodj!!

Miért is?

2009-ben az MSZP 199 fős parlamentet, és egyfordulós választást akart.
Nem tudták megcsinálni, de most megkapták.

konrada 2011.07.11. 15:48:21

@bolemann:
Mivel a kauciót vissza kell fizetni, így a magyar finesz megoldaná, hogy arra az egy hónapra annyit rááldozzon, illetve ha az túl magas, az a kisebb pártokat jobban megfogná, mint 80 ezerből 1500 kopogtatócédula begyűjtése.

sztd 2011.07.11. 15:50:49

Szerintem a Fidesz és a Jobbik biztosan, az MSZP valószínűleg teljesíteni fogja tudni a kopogtatócédulák adta kihívást.

Az, hogy az LMP teljesíti-e, rajta múlik, de szerintem 3 év elég az építkezésre, szóval gondolom már egy éve épül a párt folyamatosan.

A nagyobb körzet könnyebbséget jelent a gyűjtésnél, mert az egyenlőtlen eloszlások miatt 1500 cédulát valószínűbben szerez be a szervezet kétszer akkora területről, mint 750-et a feléről. Ettől függetlenül a jelek szerint ezt jócskán kompenzálták, szóval inkább nehezebb, mint könnyebb a helyzet.

A jelenleginél az új rendszerrel a Jobbik és az MSZP is jobban jár, mert egyikük sem annyira koalícióképes, ez a rendszer viszont korábbiakhoz képest segíti az egyedülállókat.

Az LMP tényleg rosszul jár a jelek szerint... tulajdonképpen az alkotmányozás alatt tanúsított hozzáállásának szerintem ez a következménye. Persze még nem látjuk a dolgok végét.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.11. 15:53:33

"óriási címjegyzék szükséges, ez csak a Fidesznek van jelenleg,"
- Kubatov él és dolgozik.

"nyilván széleskörű társadalmi és pártközi egyeztetés után fog ez megtörténni."
- Nyílván.

bolemann 2011.07.11. 16:09:03

@konrada: egyáltalán mi a szarnak kopogtatokkal (talpasok számával) szűrni a pártok között, ha úgyis ott van az 5%-os küszöb.

lődörgő 2011.07.11. 16:13:24

Gyakorlatilag 4 párt indulásakor, akár 26 %-os eredménnyel juthat akármelyik a hatalomra.. Finoman fogalmazva is kissé érdekes..

MetálFater (törölt) 2011.07.11. 16:16:46

Ha én egy új párt szervezője lennék, a címjegyzék problémáját simán megoldanám.

Elég csak az internet világában jelenlévő közösségi oldalakat végigböngészni.
De tovább megyek.
Létre kell hozni egy-két vagy akár száz olyan oldalt, ahol különböző nyeremények ígéretével, simán összejönne az áhított címjegyzék.
Telefonnal, email címmel, szemszínnel és egyebekkel.
De van lehetőség egy-egy népszerű témában - például: emelkedjen-e a minimálbér 4 év alatt száz százalékkal? -
népszavazásra gyűjteni aláírásokat.
Van még ötlete, de ezeket már csak azzal az új erővel osztom meg, aki meggyőz arról, hogy nem ugyanúgy a saját érdekeit tartja szem előtt, mint a jelenleg hatalmon és ellenzékben lévő politikai elit, hanem altruista mód, az ország és a nép gazdagodása számára a fontos.

De vajon lesz-e ilyen erő ebben az országban?

Bakker...

fatia-negra 2011.07.11. 16:18:27

@lolperec: :)))) joooo még szerencse hogy nálunk ilyen nem lehet...

My name is Buck and I came here to fuck 2011.07.11. 16:39:30

@lődörgő: miért, az nem érdekes, hogy tavaly a FideSS az ország szavazókorú lakossága negyedének a szavazatával 2/3-adot kapott a parlamentben? Nincs még egy ilyen ország a világon bameg, ahol ezt meg lehet játszani. Az azóta történt többit pedig már tetszik ismerni. Remélem, lógni fognak az Andrássy úton a szocikkal együtt, akiknek köszönhetjük ezt a c!Y()+)=( bandát..

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 16:44:47

@Fogad van? Van. Nem ütötték még ki a....?: 90 óta ez a rendszer.

Nekem így 1,5 évvel a választás után már nagyon unalmas ez a nyivákolás. Nem menő. Ugye a szocik a szavazókorú lakosság tizedénél kevesebb ember bizalmát élvezik, ha már.

31/48 2011.07.11. 16:53:40

@fatia-negra: majd megoldják. Elvégre egy jó viktoriánus országban adnak a technológiai fejlődésre.

Szarazinda 2011.07.11. 17:08:09

@sztd: Az LMP tényleg rosszul jár a jelek szerint... tulajdonképpen az alkotmányozás alatt tanúsított hozzáállásának szerintem ez a következménye."

Ugye ezt te sem gondolod komolyan. Vagy, ha másképp álltak volna az alkotmányozáshoz, ami mindennek megcsúfolása volt, ami egy alkotmányos berendezkedésben normális, akkor a fidesz szerinted nagy kegyesen most az LMP érdekeit jobban szolgáló választási-rendszer koncepciót jelentett volna be?

Ne hülyüljünk már. Nagyvonalú fidesz, haha

mim 2011.07.11. 17:15:25

@bolemann: pontosan erre gondoltam

A hírek sajnos nem részleteznek olyan dolgokat mint pl indoklás. Mert azt részletezte több blog és online lap, hogy mit is eredményez, de azt nem, hogy mi az ami ami által egy jobban működő demokratikus választássá válna ezen változás által.

rockjano 2011.07.11. 17:16:16

Itt egy antidemokratikus hatalom bebetonozása van folyamatban ennek teljesen érthető és kiszámítható elem ez a választási rendszer ...is.

Nem kell túlragozni, a fidesznek semmi sem drága és semmi sem szent.

Ekölcstelen rohadék banda, vag ycsak okosak :-)

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 17:25:43

@rockjano: Mitől antidemokratikus?

Az demokratikus volt, amikor nyakig behitelezték az unokáidat is? Gondolom nem sírt a szád, nyomorék.

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 17:26:54

Ahogy telik a jónép töke a fidesszel és megjelenik a várva várt alternatíva, könnyen lehet, hogy ez a rendszer nagyon nem lesz nekik fáintos.

De gond egy szál se! Akkor majd 2 héttel a választások előtt úgy alakítják, hogy mégiscsak nekik kedvezzen, szííííííííííííjjjjjjjjjjjjjjjjjjjártó meg elmagyarázza, hogy ez miért szép, jó, a magyarság érdeke és ennyi.

rockjano 2011.07.11. 17:28:47

@Bathory: Azért mert te nem akarsz látni attól még az f@szfej.

Mi az a baromság hogy behitelezték???Kötelező volt felvenni?? Hülyegyerek.

Én nem vettem fel egy petákaot sem...

Primitív gyökér vagy kisfiam...
Cyberbunkó :-)))

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 17:32:41

@rockjano: Az államadósságot te fizeted vissza agyamputált.

VonS 2011.07.11. 17:34:28

@rockjano: Ettől független tájékoztatnálak, hogy 1 millió forint hiteltartozás jut mindegyik füledre államadósság címen. Fel akartad venni? Én sem. Ja és ha beleveszed, hogy a hitelt nyilván az fizeti aki dolgozik is, akkor 3 millió jut mindegyik füledre. No comment

fatia-negra 2011.07.11. 17:43:37

@VonS: a számításod alapján tévedést sejtek...

tudod azt hogy 1 verseny munkahely/munkás 6 embert tart el?

VonS 2011.07.11. 17:45:42

@fatia-negra: Tudtommal 3 milliónál többen dolgoznak (az is durván kevés), ebből minimum 600k közszférában, de fogjuk rá, hogy az is kell a versenyszféra működtetéséhez (ennyi talán nem...), szóval olyan 2,5 millió körül lehet a versenyszférában dolgozók aránya, ami 1 a 4-hez. Ez is durván kicsi arány, ne ijesztgess itt itt ilyen 1:6-tal :S

rockjano 2011.07.11. 17:47:36

@Hadnagy: Na ja így van... Nem lesz gond 2/3 al választások elött átírni újra a törvényt.

Meg kell érteni semmi és senki nem szent, a hatalom érdekében mindent és annak ellenkezőjét is lehet...

Az LMP nagy döntésekre fog kényszerülni...

fatia-negra 2011.07.11. 17:50:01

@VonS: sajnálom, tájékozódj

1,7 millió verseny, 850 ezer köz

azaz MINDEN 12 emberből:
-2 verseny munkás
-1 állami léhűtő
-3 nyugger
-2 gyerek
-4 léhűtő here (18-65 közötti dolgozó korú felnőtt)

rockjano 2011.07.11. 17:55:23

@VonS: Barmok miit gondotok miért vett fel az ország hitelt??? Mire???? Arra hogy a lehetőségeinknél jobban éljünk és éltünk is.

Az meg van hogy GyF alatt 40%-al nőtt az életszinvonal?? Ja hogy te nem érezted akkor most majd fogod bar@marc Orbán alatt az ellenkezőjét.

Ja meg pl. úthálózatfejlesztésre elképesztő mennyiségű autópálya épült itt az utóbbi években (most voltam debrecenben tudom). Tudom jön az hogy lopás meg minden, de még a drágán épült autópálya is jobb a nem létezőnél. Audi anélkül fejlesztene itt???

És van itt valaki aki azt hiszi hogy az előző Orbán rezsim alatt senki nem vett fel hitelt??? Vettek fel ők is gazdagon szelektív agyuak.

Egyébként az egész k@rva európa a lehetőségei felett élt ha nem tünt volna fel Londontól Ulánbátorig mindenki. Most fizeti az árát mindenki...

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 17:55:56

@rockjano: Tipikus. Ha nincs pénzed, és hitelt veszel fel, akkor nőtt az életszínvonalad, te gyökér?

maskep 2011.07.11. 17:56:27

A Magyar Kétfarkú Kutya Párt a 2010. önkormányzati választásokra kb. 3000 kopogtatócédulát gyűjtött Budapesten, a kb. 28000 szükséges helyett. (Az MKKP a vesztesek közül egyedüliként elszámolt velük.) A korábbi szabály szerint úgy 500 darabbal maradt el, az új rendszer szerint úgy huszonhétezer-ötszázzal. harmincöt nap alatt.

Most huszonegy nap lesz a harmincöt. Már ez önmagában olyan feltétel, hogy csak egy rengeteg fizetett "aktivistával" rendelkező rabló-óriáspárt lesz képes összegyűjteni a megfelelő mennyiséget.

Meg esetleg olyan párt, amelyiknek hajlandók a zemberek önként elvinni vagy postán elküldeni. Az MKKP-seknek például rengetegen mondták, hogy "vaze, amint megkaptam, dobtam a szemétbe. De ha tudtam volna rólatok..."

Az új szabály az ilyen pártoknak fog kedvezni, a nagy halászhálósokkal szemben. Ha meg nem, hát nem is érdemlünk mást...

bolemann 2011.07.11. 17:57:16

@Bathory: Én. Holott a te anyád kapta 13. havi nyugdíjként, fideszes önkorik építettek belőle sétáló utcákat és pangó welneszfürdőket stb.
Tény az államadósság nőtt az elmült 1 évben, miképp az államháztartási hiány, az infláció, az üzemanyag, a frank törlesztő részlete...

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 17:57:32

@bolemann: Hát persze, a wellness-beruházások magánpénzből vannak. A gazdaság meg nem ment tönkre 98-02 között, és most sem úgy néz ki.

rockjano 2011.07.11. 18:00:08

@Bathory: A f@szom ment tönkre nem az ország és nem a gazdaság...hagyjuk már ezt a b@rom demagógiát, k@rva unalmas.

Igen adósság van dögivel, és igen nem minden ment jó helyre. A Szél Kálmánnal sok tekintetben egyet is értenék (fiatalkori nevén Orbáncsomag) csak közben a demokráciánkat miért kell szétb@rmolnia ennek a szennyes rezsimnek, azt nemértem..vagyis dehogynem...

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 18:03:38

@Bathory:

Akkor talán azt kellett volna mondani annak az embernek, aki sosem hazudik, hogy megszorítani kell, nem hitelből osztogatni, továbbá nem megszavazni pont ezért a 100 napos programot, ugyebár?

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 18:04:38

@rockjano: És igen Mo. kvázi fizetésképtelen lett 2009re. Az IMF keret 'megmentett', de ők sem ingyen adják a pénzt.

fatia-negra 2011.07.11. 18:05:12

@Bathory: francot...
a zállamcsőd még most jön...

börtönök kinyitnak, kórházak bezárnak...

érted ugye?

rockjano 2011.07.11. 18:07:34

@Bathory: jajjjjj most jön a tipikus mindig visszatérő elem a Nemzetközi Pénzügyi válság elfeledése!!! Ez tipikus már hányszor kellet emiatt írnom.

Ha nem lett volna nemzetközi válság akkor GyF-et váltotta volna Orbán és most nem lenne 2/3-uk ezt ugye nem vitatjuk...

Ha nem lett volna válság nem kellett volna IMF hitel sem. Aminél ugye most 2-3X többért veszünk fel hiteleket ezt is tudjátok UGYE??? (csak azért hogy az antidemokratikus gazdasági és törvénykezési elemeket az IMF ne kritizálhassa, de mindegy az nekünk a jó dzsentri jól mulat ugye???)

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 18:08:47

@Lófas Hadnagy: Ellenzékben mindenki azt csinál, mond, szavaz, gondol, amit csak akar. Egyedül a kormányzó erőé a felelősség.@fatia-negra: Annyit értek hogy rettegsz, igen.

rockjano 2011.07.11. 18:10:44

@Bathory: Ismered azt a szót hogy FIDESZDROID???

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 18:11:37

@rockjano: Nemzetközi válság ide vagy oda, Szlovákia, Horvátország, Csehország, Lengyelország nem került csődközelbe. Tudom, utoljára az ezredfordulón tartoztunk ebbe a csoportba.

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 18:15:04

@Bathory:

Persze, hogy a kormányé a felelősség, csak ugye akkor miért tetszett azt kommunikálni, hogy igen, osztogatni kell a népnek? Ez a hitelesség?

Aha, rettegek. Bizonyára.

rockjano 2011.07.11. 18:16:09

@Bathory: ők is nagyon szar helyzetbe kerültek ne aggódj... csak ott jobban ment a gazdaság jobb az emberek mentalitása és szarabbul élnek általában

Tudod te mennyi a nyugdíj szlovákiában???

Tudod te hogy él az átlag horvát??? (nem az aki kiadja neked a nyaralóját feketén)

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 18:16:55

@rockjano: Ismered azt a szót hogy FIDESZDROID??? ---- Gondolom sok más okosat is hozzá tudsz füzni.

rockjano 2011.07.11. 18:18:28

@Bathory: Naná....olyan is van hogy bérkommentelő stb...

fatia-negra 2011.07.11. 18:19:53

@Bathory: én miért rettegnék????

engem nem érdekel: olyan szakmám van amivel dobbantani is tudok...

sajnálom a zembereket, az igaz...

ugyanakkor ez van, meg is érdemlik... buta ország, buta kormány
na jo utóbbi nem buta, sőt...
de gerinctelen...

a gazdaságot is szétzilálták, nemcsak a szakmákat, jogszabályokat és intézményeket... és ne gyere hogy azelmúltnyócév

mer erre csak azt tudom mondani elmúlt 1011 év...

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 18:20:04

@rockjano: Gecire nem érdekel hogy hol mennyi a nyugdíj és az sem ha Mo-n 10 év múlva a mostani fele lesz/kb. így lesz/. A nyugdíjjogosultak többsége nem fizetett 40 évig semmit vagy elhanyagolhatót. Ezért volt a normálisan keresők bruttójának a fele a nettó. Nem akarok nyugdíjasköztársaságot.

rockjano 2011.07.11. 18:25:27

@Bathory: Hmmmm :-)))))
"nyugdíjasköztársaság" szép kifejezés, persze ne feledd hogy egyszer te is megöregszel... no meg én is.

Igen sok felelőssége volt az elmúlt kormánynak és bizony az ellenzékének is abban ami és ahogy volt (pl. 13. havi nyd...stb...)
és most is nagy felelősség volt szétcseszni a magányugdíjrendszert egyszer ez még baromira fog hiányozni ...valamelyik kormánynak. Most éljük fel a jövőnket ezzel, ezelött meg feléltük mással, egy dolog nem változott a felelőtlenség, ez a mai kormány pont olyan mint az előző volt gazdaságilag.

A különbség a demokráciával való viszonya... de az nagy különbség... a világ nem csak anyagiakról szól.

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 18:29:03

@rockjano: A legfelső 5%-nak nem csak az anyagiakról szól a világ, én is oda törekszem. És soha nem számítok se állami, se magánnyugdíjra, akik ma pénzesek, na ők sem arra számítottak amikor még dolgoztak.

Magyarországon 95%-nak csak az anyagiakról szól a világ, leginkább anyagi gondokról.

bolemann 2011.07.11. 18:36:00

@Bathory: Szerintem te csak álmodsz a felső 5%-ról. Egy zsaros kis lúzer vagy, aki nickname mögé bújva arcoskodik.

politologus · http://politologus.blog.hu 2011.07.11. 18:37:40

@rockjano: Korábban, amikor parlamenti keretek között is tervezték a választaási reformot, nem a ciklus végi választásról, hanem az azutániról egyeztettek a pártok. Azért az elegánsabb, bár ez a módi sem szokatlan.

VonS 2011.07.11. 18:42:15

@rockjano:
Barmozás helyett higgadj le, egyrészt nem azt állítottam amit a számba adtál, másrészt sokat képzelsz magadról, ha azt hiszed, hogy meghat a véleményed.

rockjano 2011.07.11. 18:42:45

@Bathory: Én ezt nem osztom, egy szegényebb országban is lehetnek boldogabbak az emberek ha normálisan működik a társadalom.

Pontosan emlékszem mennyire boldogok voltak az emberek a rendszerváltás után pedig nagyon szegények voltunk mind a mai helyzethez képest (igen még a szegényebbek is)

Ezért nagyon fontos hogy egy adott kormány a gazdaság mellet mennyire kooperatív és mennyire hajlamos beszélni egyeztetni a társadalommal (még ha ez persze időigényes is)

No ez a banda mindenre hajlamos csak bárkit meghallgatni vagy más véleményt figyelembe venni azt nem..mindenki le van sz@rva

(egyébként nekem meglepetés, ilyen többség mellett azt vártam hogy sokkal normálisabbak lesznek..egyszerűen képtelenek rá)

rockjano 2011.07.11. 18:45:04

@politologus: Így van. Teljesen etikátlan a saját ciklusomra megváltoztatni a választási törvényt vagy pont az alkotmányt.

A Fidesz visszaél a hatalmával..márha ez valakinek kétséges

Nehéz olyan emberrel társasjátékot játszani aki a játék közben folyamatosan átírja a játékszabályokat...

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 18:46:07

@Bathory:

Erre nem tetszett válaszolni:

Persze, hogy a kormányé a felelősség, csak ugye akkor miért tetszett azt kommunikálni, hogy igen, osztogatni kell a népnek? Ez a hitelesség?

rockjano 2011.07.11. 18:47:02

@VonS: Egyáltalán nem érdekel mi hat meg és mi nem..márha ez kétséges volt számodra...

Megnyugodni meg nem tudok mert pontosan látom mi fog következni és elég rémisztő.

Nem számomra én jól élek, de vannak fontosabb dolgok mint saját magam...

politologus · http://politologus.blog.hu 2011.07.11. 18:49:04

@Bathory: "Ellenzékben mindenki azt csinál, mond, szavaz, gondol, amit csak akar. Egyedül a kormányzó erőé a felelősség."
Kormányzati cselekvésben igen. De a politikai kultúra, az értékek, a hitelesség, a stílus, a hangnem stb. tekintetében az ellenzék is felelős. Pláne ha olyan ellenzék, aki a következő kormány akar lenni.

politologus · http://politologus.blog.hu 2011.07.11. 18:53:38

@sztd: Nagyon jó hozzászólás és feltevések, különösen a cédulás! Tudnád tovább részletezni? Köszönöm!

VonS 2011.07.11. 18:56:56

@rockjano: Például mi fontosabb, mint saját magad? Lássunk tényeket, ha szabad kérnem. Én amikor leírtam, hogy mennyi tartozás jut rád, tényeket írtam, a többit te képzelted oda. Amit írsz, azzal meg az én képzeletemre hagyod csak, hogy akkor téged mi érdekel, így nehéz hatékonyan kommunikálni, annál könnyebb elbeszélni egymás mellett.

taecleau 2011.07.11. 19:01:47

Nem lenne egyszerűbb ha minden pártnak csak a címlistáját kéne leadnia?

politologus · http://politologus.blog.hu 2011.07.11. 19:03:34

@mim: Hogy irónia volt-e? Inkább remény. (Azt már ne kérdezd, hogy ez a komment irónia-e...)

A kopogtató céduláról azt mondják, hogy a cédulát adó szavazó el is köteleződik (ahogy írod, ez kicsit nyílt szavazás), nagy valószínűséggel szavaz a cédulásított pártra. Önkorm. választásoknál a jelölt mehet ismerkedni a körzetében, ez értelmes dolog.

Viszont nagyon sok a visszaélés vele, durva dolgokról is hallottam már. Hogy ez előny vagy hátrány, erkölcs kérdése. A postázható cédula jobb megoldás.

rockjano 2011.07.11. 19:04:08

@VonS: Az hogy mennyi tartozás jut rám és ez mitől és mikortól van nem olyan egyszerű kérdés ezt te is tudod. Meg hogy tényleg ennyi ez lehet milliókról beszélni de semmi sem biztos.

Nekem nagyon fontos hogy egy olyan országban éljünk ahol nem kell félni, ahol jókedvüen szabadon lehet élni, ahol nem néznek teljesen hülyének olyannak aki a legprimitívebb demagógiát is megeszi.

Utálom ha hülyének néznak márpedig a mostani rezsim annak néz nap mint nap.

fatia-negra 2011.07.11. 19:06:46

@politologus: nem olvastam a posztot, de a komment alapján a leglényegesebb témáról lemaradtál...

szerinted
-minek van az ajánlószelvény mellett rögtön az összes személyes adatod?
-milyen célra van kb 10% "pót üres szelvény a jegyzőknél?
-ha kettő van az adataiddal leadva, akkor miért "csak" kiesik mindkettő? miért nem mondhatod meg melyik az igazi? egyáltalán lévén okirat hamisítás miért is marad annyiban?

kicsit még filózz a demok ráción...

gitáros 2011.07.11. 19:24:36

@Bathory:
Sok ostobaságot firkálsz össze, cimbi, de talán ez a csúcs...

mim 2011.07.11. 19:33:06

@politologus: Először is köszönöm a válaszod!
Említetted, hogy "Önkorm. választásoknál a jelölt mehet ismerkedni a körzetében, ez értelmes dolog".
Ez egy nagyon nemes - tényleg! - indok, de a nagy számok kényszere miatt a legtöbb ember egy aktivistával, vagy megbízott párttaggal beszélhet legfeljebb. Természetesen a stábokat mindig jó megismerni, de ez messze van a személyes bizalomtól, aminek indoklásával ha jól értem a rendszer eredetileg létrejött.
A gyakorlat alapján nekem úgy tűnik, hogy a remélt biztos szavazóktól kutyafuttában beszedik a cédulát és reménykednek, hogy a marketting eléggé megpuhította a többi potenciális támogatót. Beszélgetni ritkán fognak - hacsak nem egy financiális támogatóról van szó.. de az ilyen kiemelt emberekkel nyilván már korábban felveszik a kapcsolatot.

VonS 2011.07.11. 19:37:25

@rockjano: Ezek nekem is fontosak. Viszont sajnos be kell látni pár dolgot:
Sajnos azért néznek hülyének, mert ez működik. És sajnos nem csak itt, hanem nyugaton is, különbség véleményem szerint csak a hülyének nézés szintjében van, de attól még hülyének néznek. Ez pedig azért van, mert a többség a te "hülye-küszöböd" alatt van.
A félelem nélküli élet és a jókedv pedig olyan luxusok, amit nyugaton is egyre kevesebben engedhetnek meg maguknak, és a tendencia azt mutatja, hogy egyre inkább így lesz (eladósodottság, nem integrálódó társadalmi rétegek, stb). Félre ne értsd, ettől még törekedni kell rájuk, de egyre kevésbé tűnik össztársadalmi realitásnak, és sajnos nem csak itt.
És én sem vagyok teljesen nyugodt, de én jobban tartok attól, ami a világban folyik, mint attól, ami itt.

rockjano 2011.07.11. 19:44:02

@VonS: "Ez pedig azért van, mert a többség a te "hülye-küszöböd" alatt van."

Szerintem nem kell és nem muszály hülyének nézni az embereket (mégha sokan persze azok is) lehet máshogy is hatni a lelkekre..mondjuk pozitívan.
Lehet-lehetne normálisanak lenni az is népszerű lenne. (vajon miért Pokorni a legnépszerűbb fideszes???)

"A félelem nélküli élet és a jókedv pedig olyan luxusok, amit nyugaton is egyre kevesebben engedhetnek meg maguknak"

Persze ebben van igazság, de szerintem nállunk fölöslegesen is sokkolják stresszelik a társadalmat (lásd titkosítás 80 évre stb...)

Én ma sokkal veszélyesebbnek látom a hazai folyamatokat mint ami kívül van persze van gond ott is ..igaz...

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 19:48:39

Fideszes barátunk nem hajlandó válaszolni a kérdésemre. Itt két lehetőség van:

I.: Még az értelmesebb fideszesek közé tartozik és már neki is ég az arca, így inkább kussol, mint szar a gazban.

II.: A hülyébb fideszesek közé tartozik és lefagyott.

VonS 2011.07.11. 19:58:14

@rockjano: "Lehet-lehetne normálisanak lenni az is népszerű lenne."
Várj még ezzel, nem kizárt, hogy ilyen is lesz még a Fidesztől, és még a végén lehet el is felejtetik az emberekkel a kezdeti sokkterápiát. A politika logikája szerint a ciklus elején kell sokkolni, hogy a választásokra távolinak tűnjön a rossz élmény.

Na ettől persze nem kevés durva dolog történik, néhány viszont szükséges (nem a 80 év titkosítás, meg a hasonlók, hanem mondjuk a szociális rendszer gyökeres átalakítása).
Sajnos én azért vagyok inkább borúlátó, mert itt akármi lesz, a globális folyamatok úgyis elsöprik többé-kevésbé. A nyugati civilizáció annyira expanzív, hogy az fenntarthatatlan, ha nincs hova nőni, márpedig mostmár nincs hova, csak max mások kárára. Durva eladósodással (lásd: a majdan megtermelődő jövedelem felélése) és a bolygó kifosztásával sem tudtunk fenntartható társadalmi-gazdasági rendszereket létrehozni. Ennek a következményei tán nem 2014-re fognak beütni teljesen, mint ezé a választási törvényé, de mondjuk még könnyen lehet, hogy az én életemben.

teslaport (törölt) 2011.07.11. 20:01:50

Biztos az ennek a majom fidesznek az elképzelése, hogy a kispártok elvéreznek a cédulázásban, az egyetlen esélyes maszop-ot pedig könnyen legyűri az egy fordulóban egy halk komcsizással is...

Kérdés, hogy mi van akkor, ha még az mszp sem tudja majd összeszedni a cetliket... No, erre én most nem látok esélyt. Ifjú Egykulcsos Kádár mindent megtesz érte, hogy el legyen kergetve a sok feltörekvő puruttya "bötyárjával" együtt.

(Pár bicskanyitogató ezek közül: Lézer Jani, Szíjgyártó, Georg Gulasch, Vitézy 24 Dávid, Selmeczi Secu, Matolcsy 2x Mágus, Balsai Vámpír, Varga, Hoffman (nem Albert), Fellegi Tomi, Kövér Hangman Laca, Dütsch Basszájba Tomi, Semmilyen Zsolt, Navracsicska, és végül de nem utolsó sorban Pintér BMx2 Sanyi bácsi)

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 20:03:46

@VonS:

"még a végén lehet el is felejtetik az emberekkel a kezdeti sokkterápiát. A politika logikája szerint a ciklus elején kell sokkolni, hogy a választásokra távolinak tűnjön a rossz élmény."

I.: wishful thinking

II.: 2002-ben sem abba buktak bele, hogy romokban volt a gazdaság. Abba, hogy óriási pofát eresztettek és a pökhendi kivagyiságuk szokatlan volt az őket megelőző kormányhoz képest. Nos, a pofájuk most 3X akkora.

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 20:18:27

@politologus:

Kormányzati cselekvésben igen. De a politikai kultúra, az értékek, a hitelesség, a stílus, a hangnem stb. tekintetében az ellenzék is felelős. -Elvben egyetértek azzal, hogy a kettő közül a cselekvés a fontosabb, nem a kultúra. Nemigen lehetünk ilyen finnyásak, ha a cselekvésre is csak egy erő képes, a kultúrára meg egyik sem, igaz?

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 20:36:04

@Bathory:

Végre akkor válaszoltál a kérdésemre, még ha véletlenül is.

Tehát: elvileg a fideszben okos emberek ülnek, akkor miért is szavazták meg a 100 napos ámokfutást?

Ők is hülyék voltak, vagy tudták, hogy ez baj, de hazudtak?

Hülyék, vagy hazugok?

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 20:43:36

@Lófas Hadnagy: Mit nem értesz azon, hogy az elfogadott jogszabályért a kormánytöbbség a felelős(egyszemélyi felelős a ME), nem az, aki rá szavazott?

Táskás Tóni 2011.07.11. 20:47:51

@teslaport: Hogyan tudnak a fidesz pártolók ezekre az emberi szörnyekre nemhogy szavazni, csak rá is nézni. Na , ez talány. Az álamfőt kihagytad, meg a Polpot Pétert is, meg a fidesz -celeb Rogánt.
Tudnál mutatni egyetlen tisztességes embert arról az oldalról, vagy legalább egy ici-picit szimpit?

fatia-negra 2011.07.11. 20:52:34

@Táskás Tóni: "Tudnál mutatni egyetlen tisztességes embert arról az oldalról"

arról? mér másikon van?

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 21:12:46

@Bathory:

Nem, te nem érted (nem csodálkoznék) vagy nem akarsz válaszolni (azon sem).

Tehát: szerinted erkölcsös volt megszavazni teljes mellszélességgel olyan törvényt, amiről (elvileg) pontosan tudták, hogy hülyeség?

Igen, vagy nem, bakker?

Táskás Tóni 2011.07.11. 21:13:30

@fatia-negra: Nekem elég kellemesek az LMP ifjú politikusai, de kedvelem pl a szoci ifjú Bárándyt, vagy a XIII. kerületi szoci Tóth polgármestert.Sokkl többet nem tudok említeni, de a fideszből jó érzéssel egyet sem.

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 21:22:28

@Bathory:

Egyenes kérdésre nincs egyenes válasz?

Igazi takonygerincű narancsos vagy.

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 21:32:02

@Lófas Hadnagy: Teljesen mind1 mit szavazol olyan kérdésben, amihez az ellenoldalnak megvan a többsége.

Természetesen a szocik is meg fogják szavazni a kettős áp. kiterjesztését a HTMekre, amit kormányon le se szarnának.

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 21:34:05

@Bathory:

Nem válaszoltál a kérdésre, így újra felteszem:

Tehát: szerinted erkölcsös volt megszavazni teljes mellszélességgel olyan törvényt, amiről (elvileg) pontosan tudták, hogy hülyeség?

Igen, vagy nem, bakker?

Lucky Larry Silverstein 2011.07.11. 21:44:48

@Lófas Hadnagy: Nem gondolom, hogy az erkölcsöknek közük lenne az aktuálpolitikához.

Különben is ki az erkölcsi mérce? Te?

Lécci rugózz ezen még egy darabig, hadd lássa mindenki milyen egyszerü vagy. Nickeddel meg csinálj vmit mert a ló*szt, bár illik rád, nem veszi be a blogmotor.

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 21:48:43

@Bathory:

Tehát elismered, hogy semmi erkölcsi fölénye nincs annak a pár embernek, akiket te istenítesz és ők folyamatosan erkölcsi fölényben érzik magukat.

Amúgy aki nincs beoltva humor ellen, az egy jót röhög a nickemen, remekül elhelyezted magad a savanyú pukkancsok között.

Jó éjt, kis narancsos barátom, köszi, hogy magad is beláttad: gáz volt megszavazni a 100 napos törvényt.

BB!

Nem vagyok fideszes 2011.07.11. 22:18:00

@politologus:

Nézd, én egy egyszerű kérdésre vártam egy egyenes választ: igen, vagy nem tud azonosulni azzal a ténnyel, hogy a pártja megszavazta és teljes vállszélességgel kiállt az ősbűn, mármint a 100 napos program mellett.

Nem bántottam az olv. társat, pusztán tükröt tartottam elé. Amibe belenézve fülét-farkát behúzva és mint a gyáva kutya, sunnyogva elsomfordált. Mert nem képes azzal szembenézni, hogy a pártja és annak vezíre gyökeresen mást mondott, mint azóta oly' sokszor. Gy.k.: hazudott.

rockjano 2011.07.11. 22:25:03

@VonS: "Várj még ezzel, nem kizárt, hogy ilyen is lesz még a Fidesztől, és még a végén lehet el is felejtetik az emberekkel a kezdeti sokkterápiát."

nem-nem a gazdasági sokkterápiával van gondom az részben szükséges hanem a hatalmi rendszer olyan méretű átalakítása a gond ami nem tudom hová vezet.

Ez persze akár még a Fidesznek is visszaüthet egyszer ha valaha is elvesztenek választást.

De azon vannak hogy a leválthatatlanságig betonozzák be magukat és ebben teljesen gátlástalanok

Igen azthiszem ez ami a legjobban megijeszt az a elképesztő gátlástalanság ami jellemzi őket és amelyik messze túlmegy minden eddigi kormányon még a saját előző négy évükön is.

Most olyan gátak szabadnak át aminek nem szabadott volna, mert a bosszú meglesz ha a fidesz egyszer megy akkor mennie kell majd mindenkinek aki a teljes egzisztenciájukat rájuk építik, És az egész fokozódik mint egy spirál.

A kapitalizmust én nem féltem úgy általában gondold el hogy milyen sokkokon ment már keresztül (nagy világgazd válság még a mostaninál is sokkal sokkal szörnyűbb volt)

és még moindig megvan, meglezs veurópa kicsit szegényesebben mint most de meglesz

Bockó · https://muslimstatistics.wordpress.com/ 2011.07.12. 00:02:59

A kispártokat nehezebb kontrollálni, két pártot könnyebben irányítanak. Azt sejtettem, hogy Orbán be fogja betonozni a hatalmát, (bár úgy gondoltam, hogy később) de nem hiszem, hogy ennyi elég lenne. Alkalomadtán jöhet más is imo.

sztd 2011.07.12. 08:56:59

@Szarazinda:
Itt nem nagyvonalúságot mondanék, hanem, hogy viszonozták volna a szívességet. Igen, a Fidesz képes a viszonzásra, és fel is ajánlották az LMP-nek az Indexes hírek szerint, hogy kérhetnek bármit.
Szóval komolyan gondoltam. :)

@teslaport: Legutóbb a Jobbik elég simán begyűjtötte a cetliket a Bp V. kerületet leszámítva, szóval szerintem nem csak az MSZP tud gyűjteni.

@politologus: A cédulás felvetésre most megint az LMP jutott eszembe. 2010-ben pl. volt egy sima VIII. kerületi körzet, és volt egy közös a VII-VIII kerületnek. Az utóbbiban tudtak jelöltet állítani, az előbbiben nagyjából éppen lecsúsztak. Ha a két körzetet egyesítették volna, akkor szerintem megvan az 1500 cédula.
A probléma ugye az, hogy (ha jól értem a híreket), a körzetek nem kétszer akkorák, szóval ezt értettem kompenzáció alatt.
Mivel a cédulagyűjtés úgyis az első napokban értelmes tevékenység, ezért a 3 hét szerintem pszichológiailag edzi az aktivistákat, tehát még segíthet is a lustulásra hajlamos szervezeteknek.

fatia-negra 2011.07.12. 09:32:14

@sztd: te ugye még ajánlócédula gyűjtéssel sosem foglalkoztál...

nagyon buta vagy. korom fekete sötétség...

gratulálok... tőled lehet fenntartani a feudalizmust

sztd 2011.07.12. 09:41:04

@fatia-negra:
Gyűjtöttem már ajánlószelvényt. :)

A többiben lehet igazad. ;)
Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért
süti beállítások módosítása