Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért

2012. augusztus 19. 08:50 - politologus

Az egyértelmű kérdés

Néhány napja Szabó Máté ombudsman volt Kálmán Olga vendége az Egyenes beszédben. Az újságíró arról érdeklődött, hogy vajon a szakiskolások heti mindössze 6-7 órás közismereti képzésével foglalkoznak-e, és nagyon meglepődött, amikor Szabó ezt "tartalmi kérdésnek" nevezte, amit nem vizsgálhatnak. Kálmán firtatta a dolgot, visszakérdezett, hogy a gyermek joga megtanulni írni-olvasni-számolni "nem alkotmányos kérdés?", és újra csak elutasító választ kapott,

Egyszerűen nem értettem Szabó Mátét, szerintem a kérdés egyértelmű. Talán félreértett valamit, vagy azt hitte, hogy Kálmán Olga az Alkotmánybírósághoz rengeteg beadvánnyal forduló, a kétharmaddal egyedül kekeckedő nagy ellenállónak, a fülkeforradalom ellenforradalmárának szerepét akarja ráerőltetni. Én nagyon nem akarom bántani Szabót, teszi, amit tennie kell, ráadásul jeles politikatudós is, inkább a felvetődött kérdés az érdekes. De ha már Szabó, akkor még két dolog:

Első: Az ombudusman is megjegyezte az elsöprő lendületű törvénykezést és az alkotmányos kultúra felforgatását, amit Sólyom panaszolt nemrég (itt pedig azt jegyezném meg, hogy Sólyom ezt már az Alaptörvény elfogadása előtt is megtette a törtélemtanárok rendezvényén, csak a kutya sem figyelt fel rá).

Második: Orbán minapi Policity-interjújában nem értette Szabó fordulatait, nyilván az Ab-beadványokra gondolt. Segítünk neki picit, hogy értse: ha az állampolgár csak akkor fordulhat az Ab-hez, ha már őt személyében szorongatja alapjogának sérelme (és számára mindegy is már, mint dönt az Ab), de fordulhat az ombudsmanhoz, az ombudsman meg fordulhat az Ab-hoz a törvények alkotmányos voltát illetően, akkor honnan fogja kapni az Ab a legtöbb beadványt? Jó reggelt kívánok. Mellesleg Orbán meglepődése árulkodó, talán úgy gondolta, az ügyek többsége a Máténál elhal, a sajtó is nehezebben ugrik (mégsem lehet az ombudsmant minden beadványánál, hetente behívni a tévéstúdióba - és ez bizony jó számítás). A miniszterelnök észrevehetné, hogy nem a szomszéd vonat mozog, hanem az övé indult el, most ő került a jogvédő ellenzék oldaláról a jogtipró hatalom oldalára, ami persze megesik ha az ember kormányfő lesz, vagy ha Orbán Viktor lesz.

Na akkor vissza. De még mennyire lehet alkotmányos kérdés az, hogy a gyerek a tankötelezettsége alatt megkapja-e az alapkészségeket illető képzést! Az alkotmány szerint az oktatásra a gyereknek joga, az államnak kötelessége van. Persze, egy alkotmány ezt nem szabályozza tanórára pontosan, azonban a szövegének kisebb vagy nagyobb részeit értelmezni kell. Nemcsak alkotmányjogászok, hanem más szakértők is nyomozhatják, hogy pontosan mit jelent, mettől meddig terjed az értelmezési köre a benne leírt fogalmaknak (pl. milyen is az "egészséges környezet", "az emberhez méltó lakhatás",vagy a hatóságok "ésszerű határidőn belül" intézkedése).

Az oktatás kapcsán megvizsgálható az Alaptörvény X/1. pontja a tanszabadságról, a XI/2. az ingyenes és kötelező oktatásról, a XV/4-5. az esélyegyenlőségről és a gyermekek védelméről, a XVI/1-3. a gyermek és a szülő jogáról. E pontokból (ill. továbbiakból) levezethető, hogy bizonyos jogokhoz bizonyos képességek szükségeltetnek-e, az állami iskoláztatásnak milyen fokú ebben a kötelező szerepe, végül ehhez milyen oktatási és nevelési keretek szükségeltetnek. Az azért valószínű, hogy alkotmányjogászok és oktatáskutatók ezt fel tudják tárni. Hamarosan megtudjuk, kivágja-e valakiknél a biztosítékot ez a 6-7 óra.

Mire is elég 6-7 óra? Ha csak az írás-olvasás-szövegértés-számolás megtanítását nézzük, akkor belefér heti két magyar, két matek, meg két valamilyen más tárgy. Ha azt akarjuk, hogy a szakmát tanulóink műveltsége is rendben legyen, két óra történelem és társadalomismeret is kellene, de az élethez az sem árt, ha a természettudományos oktatásból legalább konyhakémia, kőművesfizika és házidoktor-biológia eljut hozzájuk, és akkor az életvezetéshez szükséges tárgyakról még nem is szóltunk. Mindez együtt nem fér bele hat-hét órába,  viszont az általánosban tanított alapkészségek továbbfejlesztése valószínűleg igen.   

Meg kellene vitatni, mit vár el a társadalom a szakmunkásaitól, miközben azok ezen túl állampolgárok és gyermeket nevelő szülők is lesznek.

Az oktatás természetesen adaptív. Ha az iskolákban kevésnek találják ezt a keretet, akkor a szakmai órákon fognak szövegértést, számolást és életvezetést tanítani, ez szinte biztos. Kérdés: akarja-e az állam, hogy az új oktatási törvény úgy kezdje el a karrierjét, hogy azt az iskolákban felülírják?

Ha egyetértesz vagy vitatkoznál, lájkold és kövesd a Politológusblogot!
follow us in feedly

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://politologus.blog.hu/api/trackback/id/tr164719715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bohuš 2012.09.25. 09:34:35

Ha 12 óra van hetente, ebből 5 testnevelés és 2 nyelvóra, akkor nem 6-7 óra van a többire, hanem 5 (aminél a 6 20%-kal, a 7 40%-kal több...).
Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért
süti beállítások módosítása