Zajlik az ellenzéki vita a legutóbbi tüntetések értékeléséről. Az egyik álláspont szerint most végre megindult valami, a másik szerint ez politikacsináláshoz kevés, a 2018-as változást pártok indíthatják el.
Kezdjük talán onnan, hogy a polgárok érdekei kábé három módon aggregálódhatnak, s ezáltal érvényesülhetnek: egyéni kijárással, csoportos érdekérvényesítéssel (civilek), politikai pártokkal. E három útvonalon indult el munkagépekkel ez a kormányzat, hogy hatalma soká tartson:
1) A pártokat tekintve a választási rendszert a meglévő biztos szavazók számára matekozta ki. "Kívülről" az ellenzéki pártok egymás esélyeit rontják még szövetségben is (hiszen összebútorozásuk inkább szavazókat vesz el, miközben már az 5% többszörösét kell megugorniuk). "Belülről" az ellenzéki pártokat fenyegetéssel korlátozza (Orbán 2010-től az ellenzéki sikermorzsák után a párttámogatások csökkentésével riogatott, el is kussoltak az ellenzékiek), de valószínűleg még ennél durvábbak is voltak, egyben minden keret szűkre szabása a már bársonyszékes ellenzéki politikusokat a pozíciótartás status quo-ja felé tereli (miközben a kormánypártot nem bántja a kevés parlamenti hely és önkormányzati pozíció, még legutolsó kádereinek is tud találni vagy kreálni, így nagyobb a pártegység).
2) Az egyéni kijárás a magyarok legáltalánosabb politikai cselekvése, ez régóta tudott, pláne a századvéges körökben. Az egyéni kijárás mélyen szocializált dolog, és fejletlenségünk egyik oka, mert apolitikus és antidemokratikus. Erről az embereket normális országban leszoktatnák, de itt tudatosan rászoktatják. Az egypártrendszer felé meneteléssel meg is van a kijárás egyetlen célzottja, hiszen mit ér a kijárás, ha az ügyről még színes összetételű testületek fognak döntögetni, eléggé bizonytalan végkimenetellel.
3) A civil világ valójában nagyon gyenge nálunk, különösen donációja és politikai érdekérvényesítő képessége tekintetében, a kormányzat mégis azért irtja oly durván, mert tart tőle, hogy onnan jön majd a rivális. Joggal tart, mert a másik kettőben rendszerműködtetővé emelt kurvító mechanizmusok itt nem lehetnek százszázalékosak, ezek között sok az informált, képzett, keményfejű és elszánt. No meg maga is innen erősödött: ne felejtsük el, hogy Fideszék legalább kétszeri, vagy akár háromszori civil rekrutációval nőttek ekkorává (1998 és 2002 között civil támogatással, pl. nagycsaládosok, keresztény értelmiségiek stb., 2002 után polgári körökkel, a 2006-os önkormányzati választásokban nagyon sok helyen civilekkel közösben indultak, és ugyanebben az időben a tagozatok létrehozása - vagy blöffje - is a csoportérdekek önállő felmutatásával hívhatott be embert).
A fideszes kommunikáció a társadalmi érdekvilág szintjeit tudatosan összekuszálja. Emberek, civilek, pártok/politikusok hármasról szól, majd kivonja belőle, hogy a civil valójában az emberi tevékenység csoportos fellépés által láthatóvá tett formája, továbbá azt nyomatja, hogy a civil az embereken kívül vagy fölött áll. Így aztán magát az emberek egyedüli képviselőjének mondja, a civilek meg csak belerondítanak e bensőséges viszonyba. Miért probléma ez a szemlélet? Mert ne tessék álmodozni, érdekérvényesítő mechanizmusok nélkül nincs produktív társadalom, enélkül meg életszínvonal. A civil szervezetek politikai érintettségének elutasítását, az "álcivilezést" pedig el kellene felejteni minden oldalnak, mert egyrészt a civileknek közpolitikát csinálva KELL nyomást gyakorolnia a politikára, másrészt létezik a civilnek egy politikusabb része, ezek a köztes szervezetek minden kialakultabb politikai rendszerben jelen vannak.
A civil mondhatni a legősibb létforma, a csoportos együttműködés közös célok érdekében. Sok mai állami szolgáltatás, mint az oktatás, a társadalombiztosítás, a szociális vagy az egészségügyi ellátás civil formában kezdődött. Ezek valódi innovációk voltak, és bizony kevés innovációt tudtok mondani, ami csak a politikától, nem pedig a gazdaságtól, a tudománytól vagy a civiltől indult! Utóbbiak összeadni is képesek az intelligenciát, nem csak csökkenteni, ezért pezsgésükre éppen építenie kellene a politikának.
Akkor vissza a tüntetésekre: csak félig van igaza a tüntetések értelmét-értékét csökkentőknek. Igaz, hogy tüntetésekkel nem lehet kormányt váltani, mert az a harmadik szint, a pártpolitika megoldása. Viszont a tüntetés kreálja és erősíti a középső szintet, a civilt, tüntetni nem pártpolitikai tevékenység, hanem civil. A politikai részvétel eme növekedése pedig befolyásolja majd a pártpolitikát, emlékezzünk, a fideszes emelkedés is ilyenekkel kezdődött, vagy inkább a meglévő katalizálódott. Alig elképzelhető olyan tüntetés, ami "elzavar" egy kormányt, de minden megmozdulás érdekaggregáció, így értéket állít elő, és befogadóközösséget is teremt az értékeknek.
Mindez kisebb lépésekben haladhat, mint egyesek várnák, de még egyszer: a Fidesznek is így ment, pont ezért akarja elfojtani (nem csupán most akarja, már 2010-től, kapásból az elejétől). És hogy miként is hatott a pártpolitikára a tüntetéssorozat, gondoljunk Orbán Viktor reakciójára, amikor az övéinek üzenéssel őket választotta az övéi utánpótlása helyett, bezárta táborát, igaz, de a növekedés előtt is, vagy ott van az ellenzéki képviselők keményedő hangja is, mert a tömegháttér felbátorít. Ne várjunk sokkal nagyobb hatást, csak ismerjük fel azt, amit már láttunk korábban.
Legközelebb az aktuális politikai helyzet különlegességeit boncolgatjuk.
Ha egyetértesz vagy vitatkoznál, lájkold és kövesd a Politológusblogot!
Follow @Politologus
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.23. 15:39:38
nick papagiorgo 2017.04.23. 22:00:16
Ennél ostobább megállapítást még nem láttam. Vegyük már észre, hogy a civil szférából NEM JÖHET rivális. Parlamentáris demokráciában pártok vannak, azok küzdenek a hatalomért, ahogy a szerző később - helyesen - meg is állapítja.
Elég mókás is lenne egy olyan világ - én magam nem szeretnék ebben élni - ahol a pártok csak bábok lennének, az igazi hatalom meg ilyenolyan civil szervezetek (legyen az a Tanítanék mozgalom, a CÖF a TASZ vagy a Greenpeace) kezében lenne.
politologus · http://politologus.blog.hu 2017.04.23. 22:48:55
EGY a megingathatatlan HÁROM millióból 2017.04.24. 01:33:28
Kulfodon erre van kulon kifejezes NGO, mig nalunk szandekossan osszemossak oket a civilekkel, gyakorlatilag elbujtatjak oket a valodi civilek koze.
Ki kene talalni rajuk egy jo szot, es torvenyileg bekene kategorizalni az ilyen szervezeteket.
bigdata 2017.04.24. 03:43:10
chrisred 2017.04.24. 08:29:27
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.24. 08:41:17
Így igaz. De vigyázz: a ballibek ezért le fognak orbánistázni.
nick papagiorgo 2017.04.24. 09:18:52
oké, ez így oké.
A civil szervezetekkel kapcsolatos megjegyzéseddel is egyetértek. A "baj" csak az, hogy egy "normális" világban a civil szervezetek egy bizonyos téma vagy témakör köré szerveződnek, és azzal foglalkoznak.
Na most, amikor a CEU-s tüntetésre a Greenpeace kér területfoglalási engedélyt, akkor hogy van ez? A Greenpeace-nek nem a környezetvédelemmel kellene elvileg foglalkoznia? Mit keres a CEU témakörében?
Ez utóbbit azért is írom, hogy némi magyarázatot adjak, hogy Orbán miért "irtja" olyan durván a civil szervezeteket. Szerény véleményem szerint nem minden civil szervezet "igazi" civil szervezet, és igazából teljesen mással (is) foglalkoznak, mint amire alakultak. Én személy szerint azt látom, hogy pl. most, hogy az ellenzéki pártok ilyen béna kacsák, egynémely civil szervezet megpróbálja a helyüket valamennyire átvenni. Ezzel viszont az a gond, hogy a civil szervezetekre teljesen más - jóval lazább - szabályok vonatkoznak, mint a pártokra. Ha viszont a szabályokat szigorítani akarják, akkor meg megint beindul a gőzhenger, hogy "el a kezekkel a civilektől". Akkor ez most hogy van?
chrisred 2017.04.24. 10:19:38
Netuddki. 2017.04.24. 10:29:06
dunántúli gyerek 2017.04.24. 11:23:11
Nem vagyunkk kíváncsiak az arab globalistákra, és a balliberális embercsempészekre.
eßemfaßom meg áll 2017.04.24. 11:58:46
Akkor elég szarul csinálja ezt az elfojtást mert 2010 óta évente jópárszor összegyűltök pártizezres orbánváltóra,
a támogatottságotok meg ott van ahol 2010-ben volt.
eßemfaßom meg áll 2017.04.24. 12:02:57
Wiktor Benkő 2017.04.24. 12:16:56
Meg is nézhetnénk magunkat.
A "civilek" általában túltolnak egy baromságot, amire 1% sem vevő a társadalomban.
A kormánynak meg a TÖBBSÉG számára kell konszenzusos megoldást találnia.
Netuddki. 2017.04.24. 12:24:42
dunántúli gyerek 2017.04.24. 12:27:39
1. felkelek, KV-t odateszem
2. híreket kinyitom: kuruc, 888, pestisracok, index, 444
3. utána egész nap a demokráciát védem
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.24. 12:33:44
Forradalmat akartok? Ahhoz sokkal nagyobb támogatottság kell.
A Fidesznek se jött ez össze 2006-ban, pedig akkor hetekig voltak több tízezres tüntetések.
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.24. 12:37:14
Orbán nagyon figyeli a társadalmi reakciókat, s ha komoly ellenállást lát, mindig meghátrál. Lásd a netadót.
De nevetséges mértékű elenállás esetében, lásd CEU, miért hátrálna meg?
Gyurcsány annak idején ott rontotta el, hogy nagy ellenállás esetében se hátrált meg, hanem elment a falig és beinkasszálta a pofont. Lásd vizitdíj, ami egyébként HELYES lépés volt (én pl. a vizitdíj bevezetésére szavaztam a népszavazáson), de politikailag rossz időzítése volt.
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.24. 12:39:38
Az álcivilek be vannak szarva, mert az átláthatóság nevetségessé teszi őket, ennyi az egész.
Miféle civil az, aki csak külföldi lobbiérdekekt véd külföldi pénzből?
Az igazi civil a belföldiek támogatásából, esetleg önkéntes alapon működik.
chrisred 2017.04.24. 13:06:52
dunántúli gyerek 2017.04.24. 13:26:07
Ezért népszerü Orbán meg mert épül az egész ország.
chrisred 2017.04.24. 13:56:17
2017.04.24. 13:56:58
felső határ nincs 2017.04.24. 13:59:19
A reálbér 1990 és 2010 között emelkedett annyit ÖSSZESEN, mint 2010től a mai napig
Na ezért a 2/3 a fideszek jövőre
politologus · http://politologus.blog.hu 2017.04.24. 14:25:08
A Greenpeace-foglalásban én nem látok semmit, együttműködhetnek emberek, szervezetek, ahogy akarnak. Talán jobb jogászaik vannak, ki tudja, ebben nincs világösszeesküvés.
Abban igazad van, hogy a civil szervezetek néha jobban láthatóak, mint a pártok, de ez az utóbbiak láthatatlansága miatt van, a civilek jelenléte ennél még sokkal erősebb egy jó demokráciában, pláne a tagságuk. Utolsók közt vagyunk Európában a szervezeti tagságban. Mindenezkről egyébként egy olyan bácsi írt szép cikket, aki már államtitkár.
politologus · http://politologus.blog.hu 2017.04.24. 14:31:03
chrisred 2017.04.24. 14:32:17
politologus · http://politologus.blog.hu 2017.04.24. 14:39:13
felső határ nincs 2017.04.24. 14:49:38
most nettó átlag 200
eßemfaßom meg áll 2017.04.24. 15:14:23
eßemfaßom meg áll 2017.04.24. 15:15:00
hol?
eßemfaßom meg áll 2017.04.24. 15:17:02
Onnan indultunk, hogy neked a középosztálybelinek szart a fejedre az orbán
Geo_ 2017.04.25. 01:32:33
Yes. Minden hasonlat sántít, de talán érthető: a csontváz az államszervezet, de a szervek a civilek.
S persze, civil és civil között is más a szerepfelfogás.
geo1.blog.hu/2016/11/28/megvaltanak_a_civilek
S az, hogy olyan gyenge a civil világ, meglátszik azon is, hogy nincs önkormányzatiság, teljesen kiszolgáltatott nálunk a központi hatalomnak.
chrisred 2017.04.25. 05:42:44
chrisred 2017.04.25. 05:44:38
chrisred 2017.04.25. 05:47:43
Próbálj megy egy kicsit logikusan gondolkozni. Pont azért tartom trükközésnek a minimálbér csavargatását, mert semmi közöm hozzá, nekem csak egy statisztikai adat.
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.25. 05:56:13
Nettó átlag 200 ezer? Ez szerintem téves adat.
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.25. 05:57:32
Öregem, nektek az a civil, aki a ti pártkatonátok. Lelepeztétek magatokat már többszörösen. Elég a kamuzásból, senki se veszi be.
Geo_ 2017.04.25. 08:27:59
Nő fel, de engem hanyagolj
geo1.blog.hu/2016/10/13/velemeny_a_liberalizmusrol
Geo_ 2017.04.25. 08:27:59
Nő fel, de engem hanyagolj
geo1.blog.hu/2016/10/13/velemeny_a_liberalizmusrol
MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.25. 09:22:09
A helyedben csendesebben gágognék, hisz te vagy az egyik legszemtelenebb csúszómászó már a NolBlog óta... Remélem, legalább szépen megfizetnek a gazdáid.
eßemfaßom meg áll 2017.04.25. 11:49:19
ahelyett, hogy válaszoltál volna a kérdésre
eßemfaßom meg áll 2017.04.25. 11:50:38
chrisred 2017.04.25. 20:54:47