Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért

2013. június 26. 12:19 - politologus

Trafikmutyi márpedig nincs - A mások kapitalizmusa

Azt gondolnánk, ha van ügy, ami tényleg “van”, az a trafikmutyi. Pedig a trafikmutyi inkább azt bizonyítja, hogy itt valami nincs. Legfőképpen egységes kapitalizmusszemlélet nincs, csak mindig a másoké.

A Continental dohánycég elnöke azt magyarázta, hogy az ő aktivizmusuk feddhetetlen, a Philip Morris meg szemét, mert a dohánykoncesszió körüli felhajtás a trafikosokkal eddig is polcpénzező dohánymulti érdeke. Ekkor fordult meg a fejemben, hogy tényleg, ugyan már mit tettek az érintett szereplők, hogy a trafikmutyi ne eshessen meg? Alakíttottak-e a múltban érdekvédelmi szövetséget a trafikosok, van-e normális, az államnak nem lefekvő szervezete a kiskereskedőknek? Ha pedig a Philip Morris olyan erős, miért nem kente meg jól a magyar politikusokat, hogy az ő érdekei érvényesüljenek a trafikozásban? 

Bezzeg a patikusok ezt jól tudják, amint egyszer írtam, ők valószínűsíthetően évek óta pénzelik a Fideszt, meg is van az eredménye. Sajnos a pártok már csak ilyenek, hogy oda és annyira pofátlankodnak, ahová és amennyire hagyják őket. Ismerős az, amikor az épp regnáló kormány meglenget valami törvényi változtatást, ami vállalatok érdekeit sérti, aztán hipp-hopp elfelejtődik - na mit gondolunk, miért? Jöhet az ellenvetés: de akkor hogyan lehetséges a pénzzel alaposan kitömött vállalatok testén át is keresztülvinni olyan sarcolást, mint a különadók meg a rezsicsökkentés? Egy magyarázat: ezek a szereplők valószínűleg ellenálltak, vagy azt gondolták róluk, hogy ellen fognak állni (mondjuk nem fizettek már előre), úgyhogy kaptak egy kis erődemonstrációt. Ezt az első békát le kellett nyelniük, és most azért fizethetnek korrupciós járulékot, hogy ne legyen nekik rosszabb. Nem lepődnék meg, ha tényleg így történne.

Komoly politika nincs pénz nélkül, ahogy kultúra és technika sincs. Pénzt azonban csak a gazdaság tud termelni. Normális esetben a gazdsági rendszer sokkal erősebb a politikainál, ekkora egyenlőtlenség mellett ad absurdum még törvényes és tisztességes kapcsolat is kialakulhat a kettő között, amolyan komplementer jelleggel. Ilyenek például: a lobbitevékenység, a gazdasági szereplők rendezvényein politikusok jelenlétével emelni az esemény nimbuszát, és viszont, a stratégiai partnerség, a jó ügyek (szegények, betegek, gyermekek stb. megsegítése) közös támogatása, vagy utóbbinak egy olyan változata, ahol a politikai kultúra fejlesztése kap pénzt.

E legutolsóra láttunk példát mostanában: több komoly vállalat dotálta Bajnai Haza és Haladás Alapítványát. Rögtön jegyezzük meg, hogy a vállalatok elemző cégeket foglalkoztatnak, mert a gazdasági, társadalmi, politikai helyzet alakulását szeretnék ismerni döntéseik előtt, vagyis pénzt fektetnek egy kiszámítható jövőbe. A politikai alternatívák pénzelése jó üzlet, a későbbi jóindulat reményében is, meg versenyszerű környezet, a pezsgő közélet gazdasági hatásai miatt is.

Ahol kellő számú és erejű versengő vállalat létezik, ott a szabadversenyes kapitalizmus lehet a legüdvözítőbb jövőkép e vállalatok számára. Azt kellene felismerni, hogy nálunk magába a kapitalizmusba is be kell fektetniük az érdekelteknek! Ha a nép hajlamos az államot - meg a kézivezérlést - támogatni a verseny ellenében, akkor megéri pénzt feccölni a szemléletfejlesztésbe, az “emberarcú kapitalizmus” ideájába, akár olyan eszközökkel, amit az imént már felsoroltam. Megtették-e, vagy sem, nem tudom, de eleget biztos nem tettek.

Sokan tévednek, amikor a rossz politika láttán úgy vádaskodnak, hogy “a politika csak a pénzről szól”. Nem így van, a politika az üzletről szól, választó és politikai szervezet egy piacon vállalkozik, versenyez, együttműködésről tárgyal, alkut köt, hitelez, befektet és hasznot remél. A pénz csak az egyik fizetőeszköz a sok más mellett, és a haszon sem csak pénzben mérhető, különösen e posztmateriális korszakban.

A pénzt arra kell használni, amire az jó, és a magánszektor általi politikapénzelés elég jó. Végül is szinte minden új pártfinanszírozást követelő vélemény alapja, hogy a támogatóik tartsák el a pártokat. Ezek pedig magánszemélyek és magánvállalkozások. Jön a kényelmetlenebb rész, hogy a támogatást persze meg is kell hálálni a kormányzati pozícióból. Na jó, de akkor csupán oligarchiák cserélődése lesz minden választás? Ez a gyakran felvetett provokatív kérdés ugyanilyen választ kíván:

Az lesz, de a “cserélődés” léte enyhít a dolgon: ha ugyanis vannak egymást váltó politikai oldalak, és támogatott vállalataik megerősödnek, akkor azok már egymást szorítják, méghozzá gazdasági és piaci alapon. Közben közösen szorítják vissza a politikát oda, ahová való, és az oligarchiák sem ugyanolyanok lesznek, ahogy ma ismerjük őket, a fentebb felsorolt együttműködési formák is teret vesznek el előlük. Ma ugyanis nem az a nagyobb baj, hogy a politika pénzeli a kegyelt vállalatait, hanem hogy azok egyenesen belőle jönnek, és így uralhatja őket, ettől mind a vállalatok, mind a politika szépen kicsúszik a verseny alól. Ahogyan a pártok már korábban kicsúsztak alóla az erős civil szféra hiányában.

Emlékszünk még az első Fidesz-ciklusra, amikor Orbán maga mondta, hogy el lehet dobni a régi telefonnoteszeket? Megannyi írás taglalta, hogy az új nagy párt “ellen-MSZP”-t épít, egy politikai és gazdasági konglomerátumot, egy minden szektorra kiterjedő hálózatot. Ezt a szavazók alapvetően nem utasították el! És bizony, a terjeszkedés ellenére a másik oldalnak is megmaradt ez-az. Ó, boldog békeidők...! Konglomerátummal csak konglomerátum versenyezhetett. Nyilván nem volt ez szép, de a szorítás kell a politikának. Ma pedig kétségbeesetten tehetjük fel a kérdést: tényleg ennyire nyamvadék az ország gazdasága, hogy még le se tudja rendesen fizetni a politikát, helyette simán belemegy, hogy a politika cicája vagy egyenesen rimája legyen?

A nagy versenyfutás kifulladása sem ma kezdődött: 2002 óta beszél Orbán az állami tulajdon erősítéséről! “Beszélt”, igen, és ettől nem tartott a vállakozói oldal, inkább Gyurcsányék gyengülése láttán jókora nyüzsgés indult meg, felsejlett egy stabilabb Magyarország gazdasági prosperitásának reménye. A vállalkozók valóban jól érezték, hogy a duma ellenére Orbán és a Fidesz a háttérben, a szavak mögött, a színfalak mögött, a homlok mögött, úgy istenigazából, eredendően és természetesen, amennyire csak lehetséges, Bajkál-tavi mélységben kapitalista. A legkapitalistább a magyar pártok között. Csak azzal nem számolt a reménykedő vállalati szféra, hogy a csúcspárt kapitalizmusa mögött semmi értékválasztás és értékvállalás nincs, és nem úgy, mint általában az érdekvezérelt politika mögött nincs, mert horrible dictu még az érdekvezéreltség is értékválasztás, hanem abszolút nincs, csak a teljes semmi, meg annak az ága szívem nélkül, a nagy Nincsen, a Nihil, az űr lélektől lélekig.

A gazdaság elsősorban kiszámíthatóságot szeretne, hisz abban erősödik, és nem finnyás, elműködget demokráciában is, diktatúrában is. Ezért még vádolni is értelmetlen Orbánékat azzal, hogy bármelyikek is akarnának lenni e kettő közül.

Ha egyetértesz vagy vitatkoznál, lájkold és kövesd a Politológusblogot!
follow us in feedly

109 komment
· 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://politologus.blog.hu/api/trackback/id/tr465378891

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Gyere haza, Mikkamakka! 2013.06.27. 09:25:20

Sok százezer Mikkamakka hagyta már el a négyszögletű kerek erdőt, mert azt hitte, hogy máshol kolbászból van a kerítés, mézeskalács a házikó, és kemény, áldozatos munka helyett elegendő benyúlni az aranytojást tojó tyúk segge alá, de talán még az is, h...

Trackback: A mások kapitalizmusa 2013.06.26. 13:53:51

Emlékszünk még az első Fidesz-ciklusra, amikor Orbán maga mondta, hogy el lehet dobni a régi telefonnoteszeket?

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.06.26. 13:41:25

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Libatolvaj takarodj 2013.06.27. 09:07:04

"Ha pedig a Philip Morris olyan erős, miért nem kente meg jól a magyar politikusokat, hogy az ő érdekei érvényesüljenek a trafikozásban?"

Azért barátom, mert akik most pozícióban vannak, azok nem hazaárulók. És nem is kívánnak hazaárulóként a nyilvánosság előtt tetszelegni, mint ballib kollégáik.

Magyar dohánycéget kiszorítani a piacról a phillip morris érdekében ez olyan tipikus hazaárulás, amit a baloldal már meg is ígért előre. (igen így konkrétan mondtál, hogy visszaállítják majd azt az előző rendszert, ami a totális külföldi dominanciát jelentette, a magyarokat meg kiszorítják a piacról- nyíltan hazaáruló módon)

Libatolvaj takarodj 2013.06.27. 09:11:06

"E legutolsóra láttunk példát mostanában: több komoly vállalat dotálta Bajnai Haza és Haladás Alapítványát. A politikai alternatívák pénzelése jó üzlet, a későbbi jóindulat reményében is, meg..."

"A későbbi jóindulat", amit majd Bajnai nyújt fizetségképpen a pénzelőinek, az miben is más, mint korrupciós pénz? Komolyan érdekel hogy mennyiben más? Mert nincs kimondva nyíltan, hogy mi most ezzel "jóindulatot és befolyást" vásárolunk?

Fejesrob 2013.06.27. 09:18:57

A dohány értékesítése átkerült a multik kezéből a magyarok kezébe. Ez miért baj?

Remélhetőleg, ezek már legfőképpen magyar gyártmányú termékeket árulnak.

Fejesrob 2013.06.27. 09:21:44

@Libatolvaj takarodj: Ezeket a komoly vállalatokat a kormány helyében alaposan megvizsgálnám.

" A politikai alternatívák pénzelése jó üzlet, a későbbi jóindulat reményében is, meg"

Ez csak a ballibsiknél nem tartozik a korrupció kategóriájába. Ezek a gyakorlatban garantált hasznú, a lakosság számára nagyon előnytelen szerződéseket jelentenek.

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.06.27. 09:27:35

@Libatolvaj takarodj: Ki van mondva. Azt hiszed, pl. a Századvég vagy Orbán-papa bányája nem kapott csak azért megrendelést, hogy a vállalkozó bevásárolja magát a főnök jóindulatába? Jaj-jaj-jaj... Ehhez nem kell a pártnak korruptnak lenni, oda se kell szólni sehová, megtörténik magától is.

_Epikurosz_ 2013.06.27. 09:28:35

"lélektől lélektől lélekig." Javítandó.

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.06.27. 09:33:25

@Fejesrob: Ne már, képmutatást ne! És egyetértek, nyugodtan nézzük át az összes elemző intézet piaci és kormányzati megrendeléseit, elő vele! Nyilván azt gondolod, hogy ezek mind "ballibsik", meg persze a megrendelőik is azok, hát persze...

Baszkikám 2013.06.27. 09:38:21

@Fejesrob:
"A dohány értékesítése átkerült a multik kezéből a magyarok kezébe. Ez miért baj? "

Ez így még jól is hangzik, és a zorbánhívők száját be is lehet tömni ilyen álszent dumával.
Képzeld el a szituációt úgy, hogy Gyurcsány Ferenc kormánya szétosztogatja a cigibizniszt pártja tagjai és a haverjai között.
Nos ehhez mit szólnál?
Biztos nem azt mondanád, hogy minden oké, hisz rendes magyar vállalkozók kezébe adta a megélhetési lehetőséget a gonosz külföldi multik helyett.

2013.06.27. 09:44:45

A Fidesz ugyanúgy a saját szekerét tolja, mint anno az MSZP tette. Talán csak annyi a különbség, hogy az MSZP-nek volt 8 éve, hogy bejárassa a csatornákat, a Fidesznek meg van kétharmada, hogy mindenhol ott lehessen. A jelenség rettenetesen szomorú, és fölöttébb káros a magyar gazdaságra nézve.

Aki pedig még leáll mentegetni bárkit is, vagy tapsikolni, az szégyellje magát! Tolvajt nem szoktak hátba veregetni.

IdomitottFoka 2013.06.27. 09:47:18

@Kukoricajancsi: " Tolvajt nem szoktak hátba veregetni. "

Dehogynem. Baltával.

Cincinnatus 2013.06.27. 09:47:41

@Fejesrob:

"Ezek a gyakorlatban garantált hasznú, a lakosság számára nagyon előnytelen szerződéseket jelentenek." - Igen, pontosan ez történt a trafikmutyi esetében, amikor a Lázár János által benyújtott törvényjavaslat 4%-ról 10%-ra emelte meg a trafikokban forgalmazandó dohánytermékek garantált hasznát!:-)
Azzal pedig ne is próbálj érvelni, hogy "Ez a derék magyarember trafikosoknak" jó, mert:
1.) A trafikok zömét Fidesz-közeliek nyerték, nem pedig akármilyen magyarok. (Ld. a Contiental-főnök és a dohánytörvényt író Sánta János 500 trafikját - az összesen 5000-ből.)
2.) A magyar vásárlóknak ez semmi más "haszonnal" nem jár, mint hogy vagy megveszik jóval drágábban a "Fidesz-dohányt", vagy csempészárut vásárolnak...

Persze, tudom: te semmilyen észérv, tény ellenére sem fogod sohasem kihúzni a fejedet a Fidesz seggéből... Lehet, hogy te is részesedtél pár trafikkal a jóból?:-)

Fejesrob 2013.06.27. 09:48:30

@Baszkikám:
"Képzeld el a szituációt úgy, hogy Gyurcsány Ferenc kormánya szétosztogatja a cigibizniszt pártja tagjai és a haverjai között."

Elképzelem, ugyanis a kerületi üzlethelyiségek bérlésénél a párttag előnyben volt.

Nincs ebben semmi, inkább sok MSZP-s kisnyugdíjas mint egy külföldi multi egyben.

Jhonnyq 2013.06.27. 09:51:04

@Fejesrob: A sötétséged egyre nagyobb...
Nem tudom te mivel keresed a kenyered a bértrollkodásodon túl de abba gondolj bele,(persze ahhoz agy is kellene) hogy mit tennél ha orbán holnap kitalálná,hogy neki az a gazdasági ág kell és betenné a helyedbe a saját emberét?
Nem bolsizni,libsizni kell fasz,hanem gondolkodni egy napnál hosszabb tàvra...
Ez az ami nem megy egyik fidesz seggnyalónak sem...

Gilinggalang 2013.06.27. 09:51:39

@Fejesrob: hiszen közismert, hogy a Multifilter és a Tigris sokkal jobb mint a Marlboro :)

Cincinnatus 2013.06.27. 09:51:56

@Politológus:

A Sánta János-féle dohány(törvény-író)céget nem Pannoniának, hanem Continentalnak hívják - ld.: continentaltobacco.com/

Fejesrob 2013.06.27. 09:51:59

@politologus: Elég jól megfigyelhető egy irányzat, miszerint külföldi érdekeltségből kerülnek át tevékenységek magyar érdekeltségbe.

Nagyon-nagyon helyeslem.

Azzal együtt, hogy aláírom, korrupció is fellelhető. Sajnos ahol vágják a fát, ott hullik a forgács is.

Fejesrob 2013.06.27. 09:52:35

@Jhonnyq: Bértrollkodással, mivel keresném, ballibsi:)

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.06.27. 09:56:48

@Cincinnatus: köszönöm, ez súlyos hiba, azonnal javítom!

sas70 2013.06.27. 09:57:20

@Fejesrob: Ez simán hazugság!

Kereskedelmi csatornák típusok szerint Elárusítóhelyek darabszámának aránya a piacon Mennyiségi részesedés a kiskereskedelmi dohányeladásban
Hipermarketek (Tesco, Auchan, Interspar) 0,3% 5,0%
Szupermarketek (Spar, részben Coop és CBA) 1,0% 5,0%
Diszkont üzletek (Lidl, Penny, Aldi) 2,0% 3,0%
Benzinkutak 3,0% 9,5%
Trafikok 8,4% 12,0%
Vegyes élelmiszerüzletek (kisboltok) 41,3% 50,2%
Vendéglátóhelyek (éttermek, kocsmák, szórakozóhelyek) 44,0% 15,30%

Jhonnyq 2013.06.27. 09:59:06

@Fejesrob: "Ezek a gyakorlatban garantált hasznú, a lakosság számára nagyon előnytelen szerződéseket jelentenek."

Nem kell egyébként nagyon messze menni példáért erre,elég egy tegnapi hír miszerint szeptembertől literenként 5ft+ lesz az üzemanyagokon mert számunkra láthatatlan módon majd megjelölik azt!!!!!

Na és kinek fizetjük majd ezt a "láthatatlan" adót???

Te ezt véded!!!
Te emellett állsz ki!!!
Te egy mocskos tolvaj "ügyvédje" vagy!!!

sas70 2013.06.27. 10:02:44

@sas70:
"A trafiktörvényen tehát elsősorban nem a kormány által emlegetett multik buknak, ahogy a forgalom nagyobbik részét sem ők bonyolítják, így a profit többségét sem ők rakják zsebre, hanem a magyar vendéglátók és kisboltosok, akik 36-38000 bolttal érintettek a dohánykereskedelemben. Mivel a vállalkozók egy szűk szeletének egynél több üzlete van, így a ténylegesen érintett vállalkozók száma a 36-38 ezernél valamivel alacsonyabb lehet, de valószínűsíthető, hogy legalább 35 ezren vannak. Ők azok a magyar vállalkozók, akik biztosan rosszul járnak a trafiktörvénnyel.

A GfK korábbi számításai szerint a törvény hatálybalépése miatt akár 2500-3500 kisbolt is bezárhat, az állami monopóliummá tett dohánykereskedelem miatt pedig nagyjából 10-15 000 munkahely szűnhet meg. Eközben a külföldi tulajdonban lévő dohánygyárak, akik többet keresnek a dohányon, mint a pár százalékos árréssel dolgozó kiskereskedők, egyáltalán nem szorulnak ki a piacról, legfeljebb csak a részesedésük csökken majd."

Tehát akkor ki járt jól?

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.06.27. 10:05:10

@Fejesrob: rendben, ez a gondolkodás is része a politikai piacnak. Csak vigyázz, ezekre a hitekre nemcsak faforgácsot lehet felfűzni, hanem törvénytelenül kivágott egész erdőket is!

Jhonnyq 2013.06.27. 10:08:22

@sas70: Ezt nem így mondták neki a pártközpontban ezért nem is tud egy ilyen majom mit kezdeni ezekkel az adatokkal...
Megkérdezni úgysem meri,inkább bebújik a "nemzeti" szó mögé és azt gondolja attól védve van!!!

Cincinnatus 2013.06.27. 10:23:07

@Fejesrob:

A baj ott van, hogy ez az „átkerülés” – ami ugyebár a piaci részesedés megváltozását jelenti – nem nyílt, piaci, teljesítmény- és minőségversenyben történik, „Győzzön a jobbik!”-alapon, hanem úgy, hogy egyes, a Fideszhez közeli, a Fideszt korábban pénzelő gazdasági körök törvényi erővel szerzik meg mások tulajdonát és törvényi erő segítségével rendezik át számukra kedvezően a piaci viszonyokat.

Elárulom neked, hogy miért rossz ez: azért, mert így nem azé lesz a piac, a haszon és a továbbfejlődés lehetősége, aki profibb, jobban szervezi a tevékenységét, jobban fejleszt, stb., így a termékek és szolgáltatások minőségének általános szintje csökken. Így nem a fogyasztók minőséggel kapcsolatos érdekei, hanem egyes politikaközeli oligarchák anyagi érdekei „szabályozzák” a piaci részesedést…

Elárulom azt is, hogy ennek nem csupán belpiaci negatív következményei vannak, hanem azzal is jár, hogy a belpiacon „megvédett”, kedvezményekkel kitömött cégek nemzetközi versenyképessége csökken, kevesebb nemzetközi mércével is versenyképes termék, szolgáltatás lesz – ez pedig más szavakkal azt jelenti hogy az ország erőforrásai csökkennek.

Csak hogy a te gondolatvilágod fogalmaival írjam le: itt nem „magyarvédelmi” kérdésről van szó, hanem fogyasztóvédelmi és minőségbiztosítási kérdésről. Az pedig, ha csökken a magyar vállalkozások versenyképessége (mert a „megvédésük” a nyílt versenytől miden tapasztalat szerint ide vezet!), akkor szegényedik az ország, szegényednek a magyarok… Ha ez a Fidesz „magyarérdek-képviselete”, ehhez csak gratulálhatok!

(…És az „Ahol gyalulnak, ott hull a forgács!” Sztálin kedvenc mondása volt…)

siskalaszlo · http://vulgarian.blog.hu 2013.06.27. 10:24:12

jól van, megy a személyeskedés úgy látom :) Soha sem múlik ez a megosztottság kis hazánkban...

Blogger Géza 2013.06.27. 10:24:46

Ilyen kreténséget sem olvastam még, hogy valaki azon siránkozzon, hogy nem elég nagy a korrupció...

"tényleg ennyire nyamvadék az ország gazdasága, hogy még le se tudja rendesen fizetni a politikát"

Blogger Géza 2013.06.27. 10:27:46

@Cincinnatus: Nézd, aki nem tudja, mi a különbség a haszon meg az árrés között, az jobb, ha hallgat... Addig is nézz utána a gyógyszerkisker árrésének, és rájössz, milyen ostoba voltál.

zombizan · http://libertarius.blog.hu/ 2013.06.27. 10:31:03

Nem állítom, hogy mindenben követni tudtam a gondolatmenetedet, ezért csak néhány lazán kapcsolódó megjegyzés:

a) A szabadversenyre épülő piacgazdaság alapvetően nem a vállalatoknak jó, hanem a társadalom egészének (amelynek persze a vállalatok is részei). Az üzletemberek nem szeretik a versenyt, mert a verseny csökkenti az EGÉSZ piaci profitot. A tipikus probléma ezekben a rendszerekben nem a túl szabad verseny, hanem a versenyt korlátozó megállapodások, intézkedések, paktumok tömege. A vállalatok az esetek többségében ilyen kivételekért, speciális kedvezményekért lobbiznak, amit a politika bizonyos áron felszámít nekik, az egész társadalom kontójára. A trafikmutyi ennek gyönyörű példája.

b) Tyúk-tojás probléma, hogy mi volt előbb, a korrupt vállalat vagy a korrumpálható politikus.

c) A vállalatok és a politika korrupt kapcsolata több dimenzió mentén is kialakulhat.

Az egyik eset, amikor valódi termékekkel versenyző vállalatok korrumpálnak (más olvasatban: kénytelenek korrumpálni) állami szereplőket a megrendelés érdekében. Ha több vállalat indul egy tenderen, és mindenki hajlandó korrupcióra, akkor elméletileg még korrekt döntés is születhet, a termékek ára és érdemei alapján, hiszen a korrupciós pénzeket bezsebelőknek mindegy, hogy A vagy B vállalattól kapják ugyanazt az összeget. Elméletileg, mert gyakorlatban ez nem ilyen egyszerű.

Másik eset, amikor magát a keresletet is a korrupciós igény szüli, tehát csak azért vásárolnak/építenek valamit, hogy módot teremtsenek a korrupcióra. Társadalmi szempontból ez nyilván még károsabb, mert a korrupció költsége mellett az erőforrás allokációt is félreviszi. Erre sok példa van a közelmúltból, pl. EU pénzek felhasználása terén.

Harmadik eset, amikor a vállalati szektor az államot mint kockázatvállaló partnert használja, bizonytalan kimenetelű beruházások/vállalkozások esetében. Ha bejön az üzlet, a haszon a magáncégé. Ha kudarc lesz, a számlát részben vagy egészében az állam állja. Ez működhetne korrekt, korrupciótól mentes alapon is, ha az állami garancia árát felszámítják a cégeknek. De sok olyan ügyről lehetett hallani/tudni, ahol ez valamilyen ideológia mentén elmaradt.

sas70 2013.06.27. 10:34:05

És miről is szól ez az egész trafik ügy?
Arról, hogy egy tollvonással, erővel elveszem az vállalkozásodat, a megélhetésedet és egy nekem tetsző embernek adom! Ennyi és nem több! Államosítás ez kérem és a legsötétebb diktatúrák jellemzője!

driopios 2013.06.27. 10:36:01

@Fejesrob: Fúú, én is utálom a multikat veszettül. Kurva anyját mindnek. Itt van pl. ez a CBA. Hát mi a faszt keresnek ezek Szlovákiában, Romániában, Horvátországban, Bulgáriában és még 10 másik országban?? Miért nem engedik a szlovákokat, bolgárokat, horvátokat érvényre jutni? Helyette csak hordják ki az országukból a pénzt, hogy aztán mindenféle lázárok meg baldaufok gazdagodjanak belőle?

Köcsög multik. Köcsög MOL. Köcsög
OTP. Dögöljön meg mind a gecibe!!!

Cincinnatus 2013.06.27. 10:36:53

@Blogger Géza:

Képzeld, tudom! Az árrés a beszerzési és eladási ár különbsége, amely "tartalmazza" a hasznot is, más költségek fedezete mellett. Tehát: ha növelem (törvénnyel, Fidesz-módra) az árrést és az egyéb, a tevékenységemmel kapcsolatos költségek, kiadások változatlanul maradnak (mint ahogy ebben az esetben ez így van), akkor az árrés növelése egyértelműen a hasznot növeli.

Ergo: a Fidesz az árrés két és félszeresére növelésével kifejezetten és egyértelműen hasznot garantált az érintetteknek!

...Ezt bebuktad, ma nem kapsz fizut Kubatovtól!:-)

belekotty 2013.06.27. 10:37:30

@Fejesrob: Aha. A külföldi érdekeltség magyar kézben. Az Auchan rögtön meg is egyezett az egyik nyertessel.
Mi van a Wagem nickkel?

vak komondor is talál szemet 2013.06.27. 10:46:25

Ha jól értem, a posztoló azt mondja, hogy az államnak bármely csoportot jogában áll kinyírni, akik pillanatnyilag nem rendelkeznek kellően erős érdekvédelemmel.

Remek...

Pan Modry 2013.06.27. 10:51:38

@Libatolvaj takarodj:

Nem szamit hogy ki t ulajdonos, a korrupcio akkor is ugyanolyan budos ha magyar csinalja.

Persze ha ti a magyar oliagrchakat akarjatok gazdagitani, a ti dolgotok, hulyenek lenni allampolgari alapjog.

_most_ 2013.06.27. 10:55:33

@Fejesrob: xd, bezzeg a trafikmutyi az rendkívül előnyös a lakosságnak, a magyar trafikosok is mennyire jól jártak, és a cigi ára is csökkent. Rossz belegondolni mekkora lenne a rezsi, ha ez energiaszolgáltatókat is fideszes holdudvar kapná, ugyanis nekik messze nem elég az az extraprofit, ami a külföldieknek.

Wаgеm 2013.06.27. 10:58:07

@belekotty: Még mindig ostoba ballibsi vagyok:)

Fejesrob 2013.06.27. 10:59:39

@belekotty: Ki az a Wagem? Ismernem kellene?

88888888 2013.06.27. 11:00:18

@Fejesrob: ezt nem igazán értem, tehát amit elítélsz gyurcsánytól (teljesen jogosan) azt elfogadod a fidesztől??? tényleg még a sz@rt is megennéd ha a fidesz adja mi?

Fejesrob 2013.06.27. 11:01:03

@_most_: A cigi ára folyamatosan emelkedni fog és 20 éven belül be is lesz tiltva.

Emlékezz erre a jóslatra.

Fejesrob 2013.06.27. 11:04:15

@88888888: Ezt úgy hívják, hogy bizalom.

Netuddki. 2013.06.27. 11:05:51

Túl hosszúra nyúlt okoskodás. Egyszerűen arról van szó, hogy a fideszes haverokat, családtagokat kívánták zsíros álláshoz juttatni. A dohánymultiknak meg teljesen mindegy ki árulja a termékeiket. Ahogy idáig, úgy a jövőben is lesz rá kereslet.

Mellesleg a legpofátlanabb amikor a fideszesek a nyilatkozataikban megpróbálnak pártpolitikát bevinni a dohánymutyiba. "Mer' maszoposok is nyertek."
Lófaszt! Haverok meg családtagok nyertek. Lehet mégcsak nem is fidesz tagok, csak egy fideszes kondérközeli megélhetési rokonai. Magyarul sima köztörvényes dolgok folytak a koncessziók kiosztásánál. Bizony kiosztás volt és nem pályázat. De majd egyszer erről is számot kell valakiknek adni...

_most_ 2013.06.27. 11:11:27

@Fejesrob: hát igen, de a dohányzás visszaszorításnak érdekében az adók emelésével szokták növelni a cigi árát, de ügye most teljesen más okból emelik a cigi árát, ugyanis a fideszes rokonoknak kevés volt az extraprofit.

Fejesrob 2013.06.27. 11:12:10

@kovi1970: Jó nagy tévedés. Az egész kereskedelmet lényegében kivették a dohánygyárak kezéből és szinte állami irányítás alá helyezték.

politikus-omm 2013.06.27. 11:14:31

@politologus:

Lehet hogy a gazdaság pár százaléka magyar kézbe kerül! Együtt aggódik európa és a 'magyar' ''értelmiség''(sic)!

Amikor a teljes gazdaság pár év alatt a külföldieké lett a 90es években, akkor milyen csend volt. Egy szót sem szóltak. Az a szabadverseny győzelme volt.

Az értelmiség kenje a szabadversenyt a kenyerére, a zemberek meg hadd menjenek a józan eszük és érdekük után, okés?

Jhonnyq 2013.06.27. 11:20:57

@politikus-omm: "Az értelmiség kenje a szabadversenyt a kenyerére, a zemberek meg hadd menjenek a józan eszük és érdekük után, okés? "

Az emberek mennének a józan eszük után de az meg nem Orbán érdeke...
A szabad verseny az egyetlen járható út,pont az emberek érdekében...

_most_ 2013.06.27. 11:24:47

@politikus-omm: nem magyar kézbe került, hanem fideszes kézbe, ami sokkal károsabb a lakosságnak, mintha külföldi kézbe lenne.

koborvadász 2013.06.27. 11:26:34

@Fejesrob:
Pár Viktor barát kezébe került a dohánypiac. Ami eddig nagyon sok embernek pénzt hozott.

Amúgy ma olvashattad, hogy a multiknál, kutaknál, nagyobb üzletekben is lehet majd cigit kapni.

Ennyi történt. Lesz pár új kőgazdag aki visszacsorgat, támogat. Viktor meg örül.
Ez erről szól. Sem többről sem kevesebbről.

Legkevésbé a Magyarokról.

Ja a lóvét külföldön tartják majd addig, míg nem csinálnak állami bankot.
Ahol is lehet pénzt mosni, pénzt elhallgatni, eltüntetni.

Üdv a Magyar valóságban.

politikus-omm 2013.06.27. 11:26:47

@_most_: Ha az értelmiség mondja. Már bizonyítottátok.

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.06.27. 11:27:49

@vak komondor is talál szemet: Dehogy mondom, isten őrizz! Csak fel kell nyílnia végre a szemeknek, hogy a politikával szemben védekező mechanizmusokat kell kiépítenie a társadalomnak. Én kedvelem a politikát, meg a művelőit is, ezt értük is mondom, nem csak magunkért. Plusz: Csak van valami összefüggés aközött, hogy alacsony nálunk a civil aktivitás, és hogy mennyire simán megy keresztül minden kormányzati terv!

biobender 2013.06.27. 11:29:23

@Fejesrob: A maffia es a szerevezett bunozes ugy felviragzik mint az olajszokites idejen. Az ukran oligarchak es maffiafonokok megnyalhatjak mind a tiz ujukat.

Emlekezz erre a joslatra.

politikus-omm 2013.06.27. 11:30:18

@Jhonnyq: Nincs semmilyen szabad verseny, a szabad verseny egy szó. A világon nincs olyan sehol.

Ahol A embernek 1 krajcárja van és B embernek 10 krajcárja, és a szabályok ugyanolyanok mind2re (ez a liberális szabad verseny dogma), akkor a verseny igazságtalan. A nyugat ránk kényszerítette a saját szabályait, de pénzünk nincs hozzá. És a nyugat is pénzt akar, akárcsak mi.

Fejesrob 2013.06.27. 11:30:52

@_most_: Van amúgy egy halovány gyanúm, hogy a Fidesz balliberális kezekből vette ki. Persze nem kis párttagokra gondolok.

politikus-omm 2013.06.27. 11:32:41

@koborvadász: De szar lesz, lesz egy magyar bank.

Az IMF is bank, csak nem magyar. Az tetszett is nektek.

_most_ 2013.06.27. 11:33:36

@politikus-omm: a külföldieket, multikat tudja szabályozni az állam a lakosság védelmében, de meg nézem mikor fogja a fidesz a lakosság érdekét a haverok profitja elé helyezni.

_most_ 2013.06.27. 11:37:06

@Fejesrob: tudom, meg van egy halvány gyanúd, hogy a kuruc.info a világ leglátogatottabb weboldala :D

politikus-omm 2013.06.27. 11:37:28

@_most_: 'a külföldieket, multikat tudja szabályozni az állam a lakosság védelmében'

- Ezt is teszi a kormány, ellentétben a korábbi kormányokkal, amennyire az EU engedi

- Nem kétlem én hogy a fidesz lop, max nem zavar annyira mint a defektes ballibek lopása

Fejesrob 2013.06.27. 11:38:36

@belekotty: "Az Auchan rögtön meg is egyezett az egyik nyertessel."

Azért kíváncsi lennék az Auchan régebben kivel egyezett meg?

koborvadász 2013.06.27. 11:38:56

@politologus:
Hát persze! Őket a többség ( ezt ne vitassuk most ) hatalmazta fel arra, hogy azt csináljanak amit csak akarnak, kérdés nélkül!

A fidesz a legelső intézkedésével ( kettős állampolgárság ) szemen köpte a választóit.
Volt viktorék álltal kezdeményezett népszavazás róla, ahol a többség erről hallani sem akart.
Hm?! Ez milyen?

Ja! viktor a választások után a népszavazás itézményére az mondta, hogy felesleges, nem lesz ilyen többé.
Van helyette nemzeti konzultáció milliárdokért!!

Fejesrob 2013.06.27. 11:40:36

@_most_: Nagyon nyomja a bibédet ez a dolog.

"A ballibsi weboldalaknál látogatottabb" Ez nem azt jelenti, hogy a világ leglátogatottabb weboldala.
Persze ha ballibsi lennék, e miatt én is el lennék keseredve, ahogy te:)

_most_ 2013.06.27. 11:44:37

@Fejesrob: xd, kábé pont nem érdekel, mennyien látogatják a kuruc-ot, csak megütötte a szemem ez a már-már Matolcsy szintű nyilvánvaló hülyeség, legalább nézz utána, ha ennyire ostoba vagy :D
webaudit.hu

politikus-omm 2013.06.27. 11:46:14

@koborvadász: 'A fidesz a legelső intézkedésével ( kettős állampolgárság ) szemen köpte a választóit.'

- Ehhez képest 2/3ra áll a fidesz

- Ehhez képest Meseházyt elküldték Erdélybe bocsánatot kérni. Ők kit köptek szembe?

Fejesrob 2013.06.27. 11:48:18

@_most_: Minek nézzek utána? Le tudnád pontosabban írni?

Azaz a kuruc látogatottságát melyik baloldali, vagy liberális weblappal szeretnéd összehasonlítani, esetleg hová van ez leírva?

politikus-omm 2013.06.27. 11:48:21

@_most_: Tény hogy a kurucok több FB like-kal rendelkeznek mint az Index (pláne a többi).

Ez pedig azt jelenti hogy az olvasók ott a legfiatalabbak.

koborvadász 2013.06.27. 11:50:27

@politikus-omm: A választásra jogosult többség nem a fidesz-re szavazott.

Majd, ha mindenk ilmegy szavazni és akkor lesz 2/3-a a fidesznek akkor beszélhetnek többségről.

koborvadász 2013.06.27. 11:52:57

@politikus-omm:
Az a fidesz és érdekeltségi körének bankja lesz!

Látom igazi besütött vagy!
Menj és igyál narancslevet!

politikus-omm 2013.06.27. 11:56:16

@koborvadász: És? A ballibák miért nem csináltak maguknak, valaki megtiltotta?

Vagy jó volt az Erste meg a Reiffeisen?

_most_ 2013.06.27. 11:57:30

@Fejesrob: hát amelyikkel akarod, de például az index látogatottsága: 2 749 109, kuruc-é 121 707, szerinted melyik a nagyobb? :D

Fejesrob 2013.06.27. 11:59:21

@_most_: Nem is tudtam, hogy az Index balliberális lap.

Fejesrob 2013.06.27. 12:02:15

@koborvadász: 2002-ben és 2006-ban sem volt mindenki szavazni.

koborvadász 2013.06.27. 12:10:40

@politikus-omm:
Ki a f@szt érdekelnek a bal meg jobb meg közép meg független f@szfejek.

Csinálják a feszkót a háttérben meg aláírják a közös ügyleteik szerződéseit.

Csak most az a baj, hogy mára mindegyik megszedte magát és nem nagyon akarnak osztozkodni.

A bankok meg elhúzhatnak. Ha magyar, ha nem.

_most_ 2013.06.27. 12:10:55

@Fejesrob: hát azthittem a logikátok szerint, amelyik oldalon kritizálni merik Orbánt, az automatikusan balliberális oldal:D

politikus-omm 2013.06.27. 12:15:07

@koborvadász: Néha így van, de most olyanok a hatalmi viszonyok, hogy a háttérben sem kell a fidesznek senkivel semmiről megegyezni.

koborvadász 2013.06.27. 12:17:08

@Fejesrob: Ez igaz!
Nem is alkotmányoztak! Pedig megtehették volna!

Nekem a Himnusz-hoz való hozzányúlásuk tetszett!
Azt hittem lesz benne egy kisz hopp-zsamo-zsase!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.27. 12:18:06

@Libatolvaj takarodj: Néhány ezer trafikos tönkretétele nem hazaárulás? Ha egy mai trafikos öngyilkos lesz, mert elvették a megélhetését, akkor kire kell majd fogni?

Fejesrob 2013.06.27. 12:19:48

@_most_: Ostoba barátom, ne a te logikád szerint tulajdoníts mások logikát , hanem vedd a tényeket.

88888888 2013.06.27. 12:22:20

@Fejesrob: "Ezt úgy hívják, hogy bizalom."

nem, ezt úgy hívják, hogy ostobaság...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.27. 12:22:20

@Fejesrob: Szerinted jelenleg a dohányértékesítő helyek közül mennyi a multiké? A magyar kisvállalkozók trafikja és kisboltja szerinted kié volt eddig?

A trafikmutyi nem a Tescónak meg az Auchannak fáj, ott a forgalom jelentéktelen részét adja, viszont bőven vannak családi vállalkozásban működtetett éjjel-nappali boltok, ahol a bevétele nagy része a dohányértékesítésből jött össze.

Fejesrob 2013.06.27. 12:22:30

@Távmunka blog: Na most azért elmondanám, hogy én beszéltem talán januárban a nálunk lévő nyugdíjas trafikossal és ő azt mondta, hogy nem pályázik, mert a cigányok a bekötött rendőrségi riasztó ellenére az utóbbi egy évben kétszer kirabolták és inkább abbahagyja.

Valószínűleg egyébként ezért kellett az árrést 10%-ra növelni.

Fejesrob 2013.06.27. 12:24:25

@Távmunka blog: Lehet, hogy Taligatanyán tényleg így van, de pld. nálunk a kerületben én egy db. kisboltról tudok, ami kifejezetten trafik, amúgy itt van a közelben. A forgalom nagyrésze benzinkút, közért, ez 100%

Fejesrob 2013.06.27. 12:26:27

@88888888: Tévedésben vagy, mert ha megnézed hogy néztek ki Bajnaiék 2010-ben és megnézed hogy néznek majd ki Orbánék 2014-ben, látni fogod a különbséget.

Ráadásul úgy, hogy Orbánéknak a Bajnaiék által felvett IMF hitelt is vissza kell fizetni.

Nem mindenki gondolkodik olyan ostobán, hogy akkor visszahívjuk azokat, akik elkúrták.

koborvadász 2013.06.27. 12:28:19

@politikus-omm:
Köszi!
Te írtad le!

Ne bíráljad őket! :-D

politikus-omm 2013.06.27. 12:29:45

@koborvadász: 'Nem is alkotmányoztak! Pedig megtehették volna!'

- Tényleg és hogyan?

politikus-omm 2013.06.27. 12:30:31

@koborvadász: Ezt nevezik totális politikai sikernek.

politikus-omm 2013.06.27. 12:33:27

@Fejesrob: Azért kellett az árrést 10%-ra növelni (a hasznon túl), mert mindenkinek kívül-belül szép trafikot kell csinálni egységes tervek alapján. Azért nem úgy fognak kinézni, mint a mostani foskupacok(tisztelet a kivételnek).

88888888 2013.06.27. 12:34:18

@Fejesrob: "Valószínűleg egyébként ezért kellett az árrést 10%-ra növelni."

hát ezt azért te se gondolhatod komolyan. ez a többiek nyíltan hülyének nézése és kikérem magamnak, de legalább világos, hogy mi a szint:)

_most_ 2013.06.27. 12:35:59

@Fejesrob: xd, véletlenül pont akkor kellett megnövelni az árrést 2,5 szeresére, mikor fideszes rokonok kezébe kerültek a trafikok, előtte nem igazán zavarta őket :D

koborvadász 2013.06.27. 12:36:08

@politikus-omm:

Nem! Diktaturának hívják!
Kommunista diktatúrának!
De ez még annál is rosszabb amit most csinálnak.
Viktor dilettáns álmait valósítják meg, akár 1-2 nap alatt.
Ez nem siker! Ez felelőtlen hazaárulás!

Fejesrob 2013.06.27. 12:36:28

@88888888: Nyugodjál le barátom, ez csak egy feltételezés. Honnan a faszból tudnám miért kellett, nekem nem mondták el.

Fejesrob 2013.06.27. 12:37:20

@_most_: Ezért dohányozz minél többet. Szeretnénk 2014-ben is nyerni:)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.27. 12:38:30

@Fejesrob: Ne kamuzz már ekkorát! Pesten az éjjel-nappali boltok többségében a dohány és az alkohol teszi ki a forgalom legnagyobb részét, őket teszi tönkre.

Egy példa Pestről: több mint 10 éve üzemel a kisbolt családi vállalkozásban, egész életükben a kiskereskedelemben dolgoztak, 3 gyereket nevelnek, akik között van súlyos beteg is. Pár hónapja a közelben levő pékséget is bérlik, felvettek egy extra alkalmazottat is.
Pályáztak trafik-koncesszióra, de nem kaptak. Egy hónapja szólt a pékség üzlethelyiségének tulajdonosa, hogy felmondja a szerződést, mert nemzeti dohánybolt lesz ott és ők a bérleti díj kétszeresét fizetik. Aztán kiderült, hogy az utca túloldalán egy önkormányzati helyiségben kedvező bérleti díjjal nyit egy csókos trafikot (persze nem a kerületben lakik és van több trafikja is egy másik kerületben) és 200 méterre a virágbolt helyén is trafik lesz.
Ők most nem tudják, hogy mi lesz velük, mert a forgalom 40%-a dohányértékesítésből jött be...

_most_ 2013.06.27. 12:38:46

@Fejesrob: ti, mármint a jobbik? :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.27. 12:39:57

@Fejesrob: Nem, az árrést azért növelték 10%-ra, mert a barátaikhoz került az értékesítés jelentős része.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.27. 12:41:21

@politikus-omm: Az EU-s pénzeket is kiosztották foglalkoztatás bővítése címen egy rakás trafikosnak, abból berendezést vehetnek. Az sem volt akadály, hogy az egyik pályázaton csak BT, a másikon csak KFT indulhatott.

_most_ 2013.06.27. 12:42:46

@Távmunka blog: ezek nem értik meg, hogy a fideszes "piacszerzés" nemcsak a multik kárára történik, hanem sok magyar emberektől veszik el a megélhetést, persze amíg nem tőlük, addig nem érdekli őket.

88888888 2013.06.27. 12:43:57

@Fejesrob: "Nyugodjál le barátom, ez csak egy feltételezés. Honnan a faszból tudnám miért kellett, nekem nem mondták el."

ja hogy nem mondták el, és akkor ezért nem is tudod mi? magadtól jöttél már rá bármire? lehet el kéne kezdened az önálló gondolkodást és akkor nem kéne folyton várnod hogy megmondják mire gondolj.

az nem tűnt fel pl. hogy ezt csak a pályázatok lezárása után nyögték be? nyilván így volt fair mindenkivel szemben:)

koborvadász 2013.06.27. 12:46:22

@Távmunka blog:
Hiába vitázol velükl.
De ők ezt nem értik! Ők ezt nem tudják!
Besütött szemellenzős mind!
Amit viktor mond az úgy van!

Érdekli is őket a többség?

politikus-omm 2013.06.27. 12:51:10

@koborvadász: A kommunista diktátort is megválasztották? Nem úgy rémlik.

Lófasz Hadnagy - A Magyar Köztársaság Állampolgára 2013.06.27. 12:55:29

@_most_: Persze, hát teljesen véletlenül pont akkor.

Mint ahogy tök véletlenül jöttek rá arra is PONT most, hogy az e-cigi meccsoda veszélyt jelent a társadalomra: 444.hu/2013/06/26/hogyan-fejeztek-le-nehany-nap-alatt-a-magyar-e-cigarettapiacot/

Persze szó sincs olyasmiről, hogy az e-cigi veszélyt jelentene a haverok/rokonok cigiforgalmára, úgyhogy azonnal, államilag ki kell nyírni, á, dehogy!

politikus-omm 2013.06.27. 12:58:40

@Távmunka blog: Az EU-s pénzeket is kiosztották foglalkoztatás bővítése címen egy rakás trafikosnak, abból berendezést vehetnek.

- Ja persze. Fingod nincs arról mennyit kell adminisztrálni a támogatásoknál. Olyan hogy foglalkoztatásra kapod és eszközt veszel belőle, nincs. Ugyanis először kell megcsinálnod amit akarsz, aztán folyósítják a pénzt.

koborvadász 2013.06.27. 13:45:38

@politikus-omm:
Látod! Nálunk erre is van példa!
Ellenzékben, minden Nemzeti Ünnepet szétcsesző, kormányozva minden Nemzeti Ünnep elől elmenekülő, dilettáns, megalomán egoista vadbarmot választott pár ember az ország élére.

Nem arra hatalmazták fel, hogy a saját érdekeit képviselje.

Te se szeavaztál volna rá, ha tudod, hogy ezt csinálja!
Bár ezt mindenki tudta aki nem rá szavazott.

Minek is magyarázzam! Úgy se érted a lényeget.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.06.27. 13:53:28

@politikus-omm: Olvasgass, lehet, hogy neked is eszedbe jut valami arról, hogy egyes trafikos cégek miért kértek milliókat munkahelyteremtésre, amikor még nem hirdették ki a trafikpályázat eredményét...

eszakonline.hu/itthon/65-ez-toertent/12740-elre-kertek-a-milliokat-a-trafiknyertesek

wirth6 2013.06.27. 15:06:24

@koborvadász: hu.wikipedia.org/wiki/2004-es_magyarorsz%C3%A1gi_n%C3%A9pszavaz%C3%A1s
Akik hallani se akartak róla, elmentek és nemmel szavaztak, ez az érvényes szavazatok 48,43 százaléka. Amiből látszik, hogy az Igennel szavazók voltak többen, csak épp nem mentek el annyian szavazni (felteszem mert sokaknak indifferens volt a kérdés), hogy érvényes legye na referendum. Szóval ebből a népszavazásból messzemenő következtetéseket nem nagyon lehet levonni.

Libatolvaj takarodj 2013.06.28. 08:44:00

@_most_: "nem magyar kézbe került, hanem fideszes kézbe, ami sokkal károsabb a lakosságnak, mintha külföldi kézbe lenne."

Pontosan ez Bajnai és Mesterházy álláspontja is meg az MSZP-é.
Meg is lehet nézni, hogy magyar emberek alig rúgtak labdába amikor ezek a férgek voltak hatalmon. Ugyanis egy magyar az mindig gyanús a te fajtádnak. Egy magyar az nagyon könnyen lehet Fideszes, sőt Jobbikos is.
Ha egy külföldi cégnek, külföldi embernek adod, te mint MSZP kormány a megrendeléseket, akkor nincs ilyen veszély.

És ezt is csinálták, szinte mindent a külföldieknek adtak, minden előnyt, minden lehetőséget.

Hiszen akkor nem fogja egy magyar megkapni. És ha tudják garantálni, hogy nem magyar kapja, akkor az is biztos, hogy nem Fideszes vagy Jobbikos kapja meg. És ez a legfontosabb. Nekik.
Politikai Innováció - Politológusblog a más minőségekért
süti beállítások módosítása